verwarming VW Caddy

  • IJsbeer

    Ik heb een VW Caddy 1.9 CDi van 2009. Ik heb een probleem met de verwarming.

    Bij dit koude weer (onder nul) start de auto prima, de motor wordt heel langzaam warm (volgens de temperatuurregeling), met de verwarming op koud en de blower op 0. Na 10 minuten begint de motor warm te worden dan kan ook de verwarming aan. Helaas als je korte ritten maakt en je start de auto binnen een kwartier weer is de motor weer zo koud en dus geen verwarming. Ook tijdens het file rijden (dus met lopende motor) gaat de temperatuur weer naar beneden en kan je de verwarming weer uitzetten want dan blaast hij alleen koude lucht! Volgens de garage is dit normaal. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe dit op te lossen dan hoor ik dat graag.

  • vw monteurke

    Als een motor niet op temperatuur komt ligt dat in 9 van de 10 gevallen aan de thermostaat.

    De thermostaat voorkomt koelwatercirculatie door de radiateur totdat de motor op temperatuur is.

    Als een thermostaat open blijft staan of te vroeg opent gaat de radiateur al veel te vroeg het koelwater afkoelen.

    Hierdoor komt dat koelwater niet, of slechts moeizaam op temperatuur.

    Een andere mogelijkheid is dat de temperatuurregelklep in het kachelhuis niet goed staat afgesteld, of blijft hangen o.i.d.

    Met de temperatuurregelklep regel je hoeveel lucht er door de kacheradiateur stroomt (en dus wordt opgewarmd) en hoeveel lucht er langs de kachelradiateur gaat (en dus niet wordt opgewarmd).

    Dat mengsel van opgewarmde en niet opgewarmde lucht bepaalt de temperatuur van de lucht die uit je luchtroosters komt

  • Jos

    Hoi Ijsbeer heb je een oplossing gevonden ?Ik heb ook een VW Caddy sdi van 2008 met hetzelfde probleem

    Is toch niet normaal dat het 15minuten duurt voor die een beetje warmte geeft!

    Gr. Jos

  • denis

    tja heb het probleem ook met mijn caddy tdi uit 1997 .

    de motor wordt gewoon warm maar de kachel niet bij snelheid boven 120 .

    als ik 80 ga rijden wordt de temp heet. terwijl de motor op normale temp blijft .

    verder heb ik nog een vw kwaaltje , boven de 140 km loopt de motor wel warm en gebruikt hij koelvloeistof ..

    geen lek te vinden (extern) en niet het vermoede dat het via de koppakking naar binnen loopt .

    multieriem vervangen en daarna zijn de problemen ontstaan ..

    grts denis

  • vw monteurke

    Al eens aan de waterpomp gedacht ?

    Het komt wel eens voor dat het (kunststof) schoepenwieltje loskomt van het asje.

    Het asje draait dan normaal, maar het schoepenwieltje staat stil en pompt geen koelwater rond.

    Het komt ook wel eens voor dat de kunststof schoepjes van dat schoepenwieltje afbreken en ook dan wordt er natuurlijk geen koelvloeistof rond gepompt.

    Hoe controleer je of je pomp nog goed is: Kijk bij het expansietankje of er, bij draaiende motor, een straal koelvloeistof uit dat dunne slangetje komt.

    Komt daar geen of bijna geen koelvloeistof uit dan is de kans heel erg groot dat je waterpomp kapot is.

  • denis

    ja der komt wel vloeistof uit ..

    en bij lage snelheden werkt de verwarming enzo prima ..

    een montuer hier weet het ook niet echt ..

    grts denis

  • vw monteurke

    Wat voor kachel heb je ? Handbediend of climatronic ?

    Heb je al eens geprobeerd om, als je kachel niet werkt, je koelsysteem te ontluchten ?

    Als er, om wat voor reden dan ook, lucht in je koelsysteem komt zal die lucht het hoogste punt opzoeken.

    En da's de kachel. Met lucht in de kachel werkt je verwarming niet.

    Als er lucht in je kachel zit komt de volgende vraag ……………. Hoe komt die lucht er in ? Dan komen we al snel bij de koppakking

    Je schreef eerder dat je problemen begonnen toen de multiriem is vervangen.

    Loopt die riem wel op de juiste manier over de poelie's ? En is de riemspanning zoals die moet zijn ?

    O ja, het zou wel handig zijn als je een motorcode zou vermelden.

    Weten we tenminste over wat voor motor het gaat.

  • denis

    ik heb de kachel niet ontlucht . '

    toen de riem eraf liep is de motor wel heet gelopen maar na een druk test en co2 test blijkt dat niet de koppakking lek is.

    het is een diesel vstb97 kenteken .

    de riem ligt er juist op en de spanner zet de spanning er goed op ik ga ervan uit dathij niet slipt ..

    grts en bedankt vooor de tips .denis