vraag aan monteurke

  • b-brinkhoff

    Hallo Monteurke,

    Ik las het stukje over olie uit peilstok, ik heb zins vandaag een probleem af en toe gaat onder het rijden het olie lampje branden en de zoemer, olie is op peil, zie ook wel een heel klein beetje olie buiten de peilstok zitten is dit het zelfde probleem als bij spijkerman denk je. en heb je voor mijn een schema van een golf IV daarvoor, golf IV 1.4 1998

    heb een dekseltje losgetrokken van de unit die voor het exspantievat van de koelvloeistof zit daaronder zit een oranje rubber afdichting, en een klein veertje ik wilde dit weer dicht drukken maar dat gaat eigenlijk niet blijft er los opliggen kan dat kwaad. zag daar een beetje vocht rond liggen dus daarom los gemaakt.

    Groetjes Bart

  • b-brinkhoff

    het is niet zo dat er echt olie uitlekt bij de peilstok, kan ik eigenlijk met dit probleem rustig aan naar de gargage komen.

    Gr Bart

  • b-brinkhoff

    Heb net nog even gekekenen bij de auto ligt geen olie onder de auto of zo, en als ik bij de peilstok kijk zie ik voor de peilstok twee slangetjes naar beneden lopenen en daar heb ik aan gevoeld en zijn wel een beetje vettig maar niet overdreven olieachtig (meer zweterig)

  • vw monteurke

    Eerste vraag: Onderdelen

    Ik begrijp niet goed welke onderdelen je bedoelt. Kun je geen foto's plaatsen met pijlen o.i.d. die naar de betreffende onderdelen wijzen ??

    Quote: ===> heb een dekseltje losgetrokken van de unit die voor het exspantievat van de koelvloeistof zit daaronder zit een oranje rubber afdichting, en een klein veertje ik wilde dit weer dicht drukken maar dat gaat eigenlijk niet blijft er los opliggen kan dat kwaad. zag daar een beetje vocht rond liggen dus daarom los gemaakt. <===

    Tweede vraag: Oliedruk.

    Het (rode) lampje zegt iets over olieDRUK, en da's iets anders dan oliePEIL.

    Als dat lampje brandt kan dat simpelweg betekenen dat de oliedrukschakelaar defect is en een verkeerd signaal geeft (dan heb je mazzel).

    Het kan ook betekenen dat je oliedruk inderdaad niet goed is en dan heb je minder mazzel, want dat kan uitdraaien op een dure reparatie.

    Denk hierbij, afhankelijk van de meetresultaten, aan het vervangen van een oliepomp tot het compleet reviseren van de motor.

    Advies: Laat je oliedruk meten en als die in orde is vervang dan de oliedrukschakelaar.

    Is de oliedruk te laag, ga dan eerst overwegen of de auto (voor jou) nog zo'n dure reparatie waard is.

    Derde vraag: Carterontluchting

    Ik denk niet dat jij last hebt gehad van een bevroren carterontluchting want dan zou de olielekkage veel groter zijn geweest.

    Jouw motor zit echter wel in de risicogroep waarbij (bij het rijden van veel korte stukjes) bevroren carterontluchting voor kan komen.

    Als je dus inderdaad veel korte afstanden rijdt zou je de vloeistofafscheider van de carterontluchting een keer schoon kunnen maken.

    Die vloeistofafscheider (nummer 4) zit met een paar boutjes (nummer 3) achterop het blok en is het beste van onderaf bereikbaar.

    Let op de O-ring tussen motorblok en vloeistofafscheider, vervang deze als je het spul los maakt

  • b-brinkhoff

    Hoi,

    Heb een foto gemaakt maar snap niet goed hoe ik deze bij moet voegen in dit progamma? in het erge geval had ik dan niet iest aan de motor moeten merken trekkracht op zo minder goed lopen want hij loopt als een zonnetje, en als ik het oliepeil goed in de gaten hou zou ik dan rustig kleine stukjes kunnen rijden deze dagen?

    Groetjes Bart.

  • vw monteurke

    Om een foto te plaatsen kun je gebruik maken van een site als http://www.fotopocket.nl

    Je plaatst daar je foto en kopieert dan de “forumlink” naar je bericht hier op het prikbord.

    Bij het openen van je bericht zie je dan de foto.

    Ik heb al eerder gemeld, olieDRUK is iets anders dan oliePEIL.

    Je PEIL kan wel goed zijn, maar dat zegt niks over je DRUK.

    Stel, extreem geval: je oliepomp is kapot, dan kun je wel voldoende olie in je motor hebben, als die olie niet wordt rondgepompt heb je niks aan die olie want die olie komt niet bij de onderdelen (zoals lagers e.d.) die gesmeerd moeten worden.

    Het rijden met een auto waarvan je niet zeker weet of de oliedruk in orde is, is in mijn ogen dan ook niet slim.

    Als die druk inderdaad niet goed is rij je nog meer kapot.

    Als het mijn auto was reed ik er geen meter meer mee totdat de oliedruk was gemeten.

    Pas als ik zeker weet dat de druk in orde is (en de oliedrukschakelaar is vervangen) zou ik weer gaan rijden

  • b-brinkhoff

    http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/12/26/cd71d9c0d27dfccac2d42ca5bac3232a/verjaardag%25pepijn%252009%25023.JPG

  • b-brinkhoff

    Het is wel raar met de olie dat hij het woensdag voor het eerst aangaf heb toen olie bijgevuld want die was gewoon erg laag, ben toen gisterne 200km naar groningen gaan rijden niks geen last en op de terug weg na ongeveer 100 km hij voor het eerst met de melding kwam, kan ik nergens verder zelf aan zien of hij de olie rondslaat?

    Groetjes bart

  • vw monteurke

    Dat is het actieve koolfilter.

    Waarvoor dient dat filter:

    Een benzinetank mag niet in de buitenlucht ontluchten.

    Benzinedampen uit die tank worden daarom opgeslagen in het actieve koolfilter.

    Als de motor loopt worden de dampen uit dat koolfilter gedoseerd afgezogen door de motor en verbrand.

    Het motorregelapparaat stuurt hiertoe de een klep aan die op het filter zit.

    Als je goed luistert hoor je die klep bij draaiende motor tikken

    Dat dekseltje wat bij jou los ligt, zit op het filter gelijmd.

    Met wat secondenlijm op het deksel-randje zou je dat delseltje terug kunnen monteren

  • vw monteurke

    Als je een oliedrukmeter hebt wel ………………………………………..

    In het vorige bericht heb ik aangegeven hoe ik zou handelen als er twijfel zou zijn over m'n oliedruk.

    Uit jouw reactie's begrijp ik dat jij wat optimistischer tegen de zaak aankijkt en toch wil gaan rijden omdat jij denkt (of hoopt) dat het wel mee zal vallen.

    Ik kan alleen maar zeggen dat ik bij mijn eerdere mening blijf.

    Wat jij met die mening doet is aan jou ………………………………………………….

    't is jouw auto