Eerste vraag: Onderdelen
Ik begrijp niet goed welke onderdelen je bedoelt. Kun je geen foto's plaatsen met pijlen o.i.d. die naar de betreffende onderdelen wijzen ??
Quote: ===> heb een dekseltje losgetrokken van de unit die voor het exspantievat van de koelvloeistof zit daaronder zit een oranje rubber afdichting, en een klein veertje ik wilde dit weer dicht drukken maar dat gaat eigenlijk niet blijft er los opliggen kan dat kwaad. zag daar een beetje vocht rond liggen dus daarom los gemaakt. <===
Tweede vraag: Oliedruk.
Het (rode) lampje zegt iets over olieDRUK, en da's iets anders dan oliePEIL.
Als dat lampje brandt kan dat simpelweg betekenen dat de oliedrukschakelaar defect is en een verkeerd signaal geeft (dan heb je mazzel).
Het kan ook betekenen dat je oliedruk inderdaad niet goed is en dan heb je minder mazzel, want dat kan uitdraaien op een dure reparatie.
Denk hierbij, afhankelijk van de meetresultaten, aan het vervangen van een oliepomp tot het compleet reviseren van de motor.
Advies: Laat je oliedruk meten en als die in orde is vervang dan de oliedrukschakelaar.
Is de oliedruk te laag, ga dan eerst overwegen of de auto (voor jou) nog zo'n dure reparatie waard is.
Derde vraag: Carterontluchting
Ik denk niet dat jij last hebt gehad van een bevroren carterontluchting want dan zou de olielekkage veel groter zijn geweest.
Jouw motor zit echter wel in de risicogroep waarbij (bij het rijden van veel korte stukjes) bevroren carterontluchting voor kan komen.
Als je dus inderdaad veel korte afstanden rijdt zou je de vloeistofafscheider van de carterontluchting een keer schoon kunnen maken.
Die vloeistofafscheider (nummer 4) zit met een paar boutjes (nummer 3) achterop het blok en is het beste van onderaf bereikbaar.
Let op de O-ring tussen motorblok en vloeistofafscheider, vervang deze als je het spul los maakt