olie uit peilstok

  • spijkerman

    hallo allemaal ik heb een vraagje ik heb een polo uit 1989 nu heb ik het volgende probleem reed vanmorgen weg toen ik een eindje onder weg was merkte ik dat er olie lekte toen ik keek onder de kap kwam er olie uit de peilstok hoe kan dit neemt geen water kachel blijft warm dacht eerst de koppakking maar nu hoorde ik dat ook de caterontluchting vestopt kan zitten hoe controleer ik dat of is er wat ander aan de hand. bvb dank henri.

  • vw monteurke

    Bevroren carterontluchting kan optreden bij bepaalde motoren van Polo Golf Vento Bora Lupo in de jaren tot ongeveer 2002 - 2003

    Het probleem komt voornamelijk voor bij auto's die veel korte stukjes rijden en dus nooit echt goed warm worden.

    Technische achtergrond:

    Het verbrandingsproces in de motor produceert nogal wat water.

    Bij koude motor zie je dat ook uit de uitlaat druppelen.

    Een deel van dat water komt via de zuigerveren in het carter terecht, verdampt daar en wordt dan met de cartergassen via de carterontluchting afgevoerd naar het inlaattraject en opnieuw verbrand.

    Bij mensen die (veel) korte afstanden rijden krijgt het water in het carter onvoldoende kans te verdampen en blijft dan achter in de motor.

    Een van de plaatsen waar het water zich verzamelt is de vloeistofafscheider van de carterontluchting.

    Bij temperaturen onder 0 bevriest dat water en hierdoor raakt de carterontluchting verstopt.

    Door de verstopping kunnen cartergassen niet meer weg, er wordt druk opgebouwd in het carter en die druk drukt de olie langs allerlei openingen uit de motor.

    En let op !! Die olie verdwijnt sneller dan je denkt !! Binnen een paar km is je carter al leeg en dan rijd je zonder olie. (met alle gevolgen van dien)

    Oplossing:

    Alle delen van de carterontluchting (incl. vloeistofafscheider) demonteren en goed schoonmaken. Bij voorkeur natuurlijk voor het gaat vriezen.

  • spijkerman

    oke maar waar zit dat allemaal heb je mischien een voorbeeld of iest anders alvast bedankt voor het antwoord .

  • vw monteurke

    Onderstaande afbeelding is van een AAV motor van een Polo.

    Bij andere motoren kan de carterventilatie er in detail anders uitzien.

    De loop van de carterventilatieslangen is als volgt.

    Via aansluiting 14 op het blok loopt een slang naar vloeistofafscheider 8 , dan verder via drukregelklep 6 en weer verder naar een aansluiting op het luchtfilter.

    Demonteer alles tussen aansluiting 14 en het luchtfilter en maak het schoon en droog.

  • spijkerman

    oke heel erg bedankt voor het schema ga van de week aan de slag als het weer wat opknapt . alvast bedankt hoop dat dit het probleem is.

  • erik43

    beter niet meer met de auto rijden tot het systeem is gereinigd want de olie komt echt overal uit als je door rijdt

  • bart

    Hallo Monteurke,

    Ik las het stukje over olie uit peilstok, ik heb zins vandaag een probleem af en toe gaat onder het rijden het olie lampje branden en de zoemer, olie is op peil, zie ook wel een heel klein beetje olie buiten de peilstok zitten is dit het zelfde probleem als bij spijkerman denk je. en heb je voor mijn een schema van een golf IV daarvoor, golf IV 1.4 1998

    heb een dekseltje losgetrokken van de unit die voor het exspantievat van de koelvloeistof zit daaronder zit een oranje rubber afdichting, en een klein veertje ik wilde dit weer dicht drukken maar dat gaat eigenlijk niet blijft er los opliggen kan dat kwaad. zag daar een beetje vocht rond liggen dus daarom los gemaakt.

    Groetjes Bart