Bevroren carterontluchting kan optreden bij bepaalde motoren van Polo Golf Vento Bora Lupo in de jaren tot ongeveer 2002 - 2003
Het probleem komt voornamelijk voor bij auto's die veel korte stukjes rijden en dus nooit echt goed warm worden.
Technische achtergrond:
Het verbrandingsproces in de motor produceert nogal wat water.
Bij koude motor zie je dat ook uit de uitlaat druppelen.
Een deel van dat water komt via de zuigerveren in het carter terecht, verdampt daar en wordt dan met de cartergassen via de carterontluchting afgevoerd naar het inlaattraject en opnieuw verbrand.
Bij mensen die (veel) korte afstanden rijden krijgt het water in het carter onvoldoende kans te verdampen en blijft dan achter in de motor.
Een van de plaatsen waar het water zich verzamelt is de vloeistofafscheider van de carterontluchting.
Bij temperaturen onder 0 bevriest dat water en hierdoor raakt de carterontluchting verstopt.
Door de verstopping kunnen cartergassen niet meer weg, er wordt druk opgebouwd in het carter en die druk drukt de olie langs allerlei openingen uit de motor.
En let op !! Die olie verdwijnt sneller dan je denkt !! Binnen een paar km is je carter al leeg en dan rijd je zonder olie. (met alle gevolgen van dien)
Oplossing:
Alle delen van de carterontluchting (incl. vloeistofafscheider) demonteren en goed schoonmaken. Bij voorkeur natuurlijk voor het gaat vriezen.