Vraag: Dus het zijn originele VW sleutels met identieke nummers van mijn originele sleutel.
Antwoord: Als het een eerder gebruikte sleutel is, zou die sleutelbaard ook geslepen moeten zijn op die testauto en dan zou die baard nooit in jouw contactslot passen.
Wat heb je dus gekregen, een ongeslepen sleutel die nog op jouw auto geslepen moet worden of een reeds geslepen sleutel die niet past.
Vraag: Dus het 1KO nr. heeft te maken met het coderen / inlezen?
En het mHz-nr met het aansturen van de afstandsbediening?
Antwoord: Het 1K0 nummer is gewoon een onderdeelnummer zoals ieder VW onderdeel een onderdeelnummer heeft en heeft weinig tot niks met het inleren van de transponder van de startonderbreker.
Het mhz nr is de zendfrequentie van de afstandbediening van de portiersloten.
Maar, zoals eerder vermeld, de transponder en de afstandbediening hebben niks met elkaar te maken en moeten los van elkaar worden ingeleerd.
De transponder op het startblokkeringssysteem en de afstandbediening op het comfortregelapparaat
Vraag: Maar los van het inlezen:
Hoe herkent het voertuig dan het signaal van de sleutel? Die zou toch ook aangepast moeten worden?
Ook als ik een nieuwe via de VW-dealer bestel?
Antwoord: Ook hier moet je eerst zeggen WAT je wil inleren, de transponder of de afstandbediening.
Ik neem aan dat het grootste probleem bij de transponder ligt.
Inleren van zo'n transponder gebeurt on-line.
De vas-tester controleert eerst of alle aanwezige regelapparaten bij de auto horen.
Is er ooit op reguliere wijze een regelapparaat vernieuwd dan is ook dat nieuwe regelapparaat in de database opgenomen.
Maar: ………….. Blijkt bv een van de regelapparaten uit een gestolen auto te komen dan wordt de inleerprocedure al direct onderbroken.
Als monteur zie je daar, om veiligheidsredenen, echter niks van (voor als de eigenaar van de auto mee zou kijken)
Het beeldscherm begint dus niet rood te knipperen of iets dergelijks.
Daarom kan een monteur niet altijd een reden geven voor een onderbroken inleerprocedure.
De afstandsbediening inleren op het comfrtsysteem is meestal wat minder kritisch.
Hoe herkent het voertuig een transponder.
Eerst en vooral moet je je realiseren dat een transponder geen zender is zoals de afstandbediening
Een bovenop het contactslot gemonteerde leesspoel leest de transpondergegevens zoals een dierenarts de onderhuidse chip in de nek van een hond.
Als een dealer een sleutel bestelt, doet die dat op chassisnummer.
Als die op het slot geslepen sleutel dan binnenkomt weet je niet alleen zeker dat de sleutel mechanisch past, maar ook dat de transponder-electronica precies past bij de auto waarvoor de sleutel is besteld.
Bij sleutels die ergens anders vandaan komen moet je dat allemaal maar afwachten.
Ontwikkelingen in de electronica gaan nl nogal snel en misschien gebruikt het regelapparaat in je auto een andere “leesprocedure” en herkent het een nieuwe generatie transponders niet.
Maar ook dit is gissen voor mij, want VW is erg zuinig met info over het statblokkeringssysteem en nieuwe ontwikkelingen op dit gebied.
Ik weet echter wel dat het “zomaar” even snel een sleutel inleren uit onbekende bron nogal eens op teleurstellingen uitloopt.
Nu heb ik ook een vraag:
Als het storingsgeheugen van het startblokkeringssysteem na een mislukte inleesprocedure wordt afgevraagd, welke storingen zitten er dan in.
Ik hoop dat de werking van het systeem in ieder geval in ieder geval iets duidelijker is