Tikkend geluid linker voorwiel Passat

  • Theo

    Heb een PASSAT TDI 110pk van 1997. 233000km.

    Als ik weg rij s'morgens weg rijd en dan vooral als ik een bocht naar rechts maak,

    hoor ik een geluid van het linkervoorwiel.

    Volgens mij komt dit van het draaiende gedeelte want als ik de snelheid verminder dan verminderd ook de snelheid van het geluid.

    En het rare is dat na een kilometer of 5 het geluid verdwenen is.

    Heeft iemand meer die ervaring gehad?

  • vw monteurke

    Bij zo'n omschrijving denk je natuurlijk als eerste aan een homokineet.

    Een defecte homokineet maakt een scherp, metalig “tack-tack-tack” geluid, vooral tijdens het maken van een bocht.

    Meestvoorkomende reden van het defect raken van een homokineet is dat de stofhoes al een tijdje kapot is.

    Hierdoor wordt het vet waarmee de homokineet wordt gesmeerd naar buiten geslingerd en er kan zand en ander vuil binnendringen.

    Een kapotte stofhoes herken je zo, want heel de binnenkant van de velg zit dan onder het vet.

    Een andere reden van defecte homokineten is gewoon slijtage.

    Mede gezien de km stand zou ook dit een mogelijkheid zijn

  • Theo

    VWMonteurke, van een maand terug is de stofhoes vervangen was al bijna door gelukkig op tijd er bij.

    Alleen het vreemde vind ik als ik een tijd heb gereden met de auto dan is het geluid nagenoeg weg.

    Wat kost een homokneet ongeveer? Want dat zal het toch wel zijn vermoede ik al.

    Bedankt vast monteurke.

  • vw monteurke

    Laat, voor je tot vervanging over gaat, eens een monteur met je auto rijden.

    Iedere monteur kent het geluid van een homokineet.

    Parkeer je auto desnoods 's avonds bij de garage zodat ze er de volgende ochtend mee kunnen rijden in koude toestand

    Zo'n ding moet je niet “zomaar op de gok” vervangen, daar zijn ze te duur voor.

    Een homokineet aan de wielzijde kost ongeveer 250 euro. (type en modeljaarafhankelijk).

    Voor wat betreft het arbeidsloon moet je op ongeveer 1 uurtje rekenen

  • Theo

    VW-monteurke

    Het probleem is al verholpen. Had de auto een keer goed gewassen wiledoppen er af gehaald. bij het erop zetten

    zag ik tot mijn grote verbazing dat er 2 bouten van het wiel los waren.

    Ze hebben vorige week een reactiearm vernieuwd onder dat wiel en waarschijnlijk vergeten goed aan te draaien, andere bouten ook aangedraaid.

    Monteurke weet jij of er ook vaak een vast probleem is dat mijn auto op noodloop over gaat?

    LMM al een keer vervangen helpt ook al niet. Het is nl niet altijd. Dus dan kan de TURBO ook niet kapot zijn lijkt mij.

    Misschien een van de vacuumslangen? Is er een veelvoorkomend probleem daad werkelijk aan te wijzen waar het aan ligt?

  • vw monteurke

    2 wielbouten los ?? ::o

    Dan zou ik maar eens een hartig woordje gaan wisselen met de prutser die dat op z'n geweten heeft.

    V.w.b. die noodloop:

    Een tdi gaat in noodloop als de geleverde turbodruk enige tijd hoger of lager dan de gevraagde.

    Een pasklare oplossing voor noodloop is er niet omdat de oorzaken divers kunnen zijn.

    Een turbodruk kan te laag zijn omdat bv de turboslang en/of leiding die van turbo via intercooler naar het inlaatspruitstuk lek is.

    Dit soort lekkages maakt meestal een goed hoorbaar sissend geluid.

    Meestal echter is bij noodloop de turbodruk te hoog.

    Het motorregelapparaat krijgt de turbodruk niet omlaag geregeld en besluit dan maar om alles in noodloop te gooien.

    Oorzaken van een te hoge turbodruk: (van goedkoop naar duur)

    Lekke vacuumslangetjes.

    Defecte klep N75

    Verstelbare schoepen van turbo zitten vast.

    Meer uitgebreide info over noodloop op deze link

  • Theo

    Vraagje aan VW-monteurke.

    Die N75-klep waar zit die ergens bij mijn PASSAT?

    Wil ik toch vervangen want als ik zo die verschillende forums lees is dat toch

    vaak de boosdoener.

    Slangen al nagekeken maar kan geen afwijking vinden.

  • vw monteurke

    Volg het vacuumslangetje vanaf de turbo en je komt vanzelf bij N75 uit.

  • Theo

    VW-Monteurke ik heb de N75-klep vervangen resultaat nog niet verbeterd.

    Aangezien ik afgelopen zomer met de caravan gereden heb dus aardig wat gewicht, toen heb ik helemaal geen uitval gehad van de turbo.

    Dus mij lijkt het zo dat de turbo dan niet vervuilt is.

    Het is wel dat zo dat het probleem steeds erger wordt.

    Ik denk dat ik alle vacuumslangetje's maar ga vervangen.

    Wat denk jij ervan VW-monteurke?

  • Theo

    VW-monteurke ik heb de zaak nog eens goed bekeken nu zie ik aan de achterkant van het motorgedeelte ook zo'n N75-klep zitten, is dat dezelfde als aan de voorzijde die van de turbo afkomt?

    Anders kan ik die andere daarvoor gebruiken kijken of er dan verbetering in komt.

    Wacht eerst jouw advies af.