Dashboard verwijderen uit een lupo

• vw monteurke

Deze passage komt uit mijn eerste mail (prive-bericht) aan jou:

—–> Weet je overigens 100% zeker dat het kachelradiateurtje dicht zit ?

Heb je bijvoorbeeld de waterslangen van dat kachel-radiateurtje al losgemaakt en geprobeerd met de tuinslang dat radiateurtje door te spuiten ?

Da's namelijk de simpelste manier om te zien of het radiateurtje inderdaad dicht zit.

<——

Ik schreef dat niet voor niets.

Niet alleen weet ik uit ervaring dat een verstopte kachelradiateur zeer zeldzaam is, ik weet ook dat het een flinke klus is om zo'n ding te vervangen.

Een goede diagnosestelling vooraf is, zeker bij zo'n ingrijpende klus, belangrijk.

Nu dus de waterpomp:

Nou, een defecte waterpomp komt in ieder geval meer voor.

Een aantal VW motoren heeft een waterpomp waarbij een kunststoffen schoepenwieltje op het pompasje is geperst.

Dat schoepenwieltje kan loskomen van het asje, loopt dan tegen het huis aan en dan breken de schoepjes af.

Het komt ook voor dat het losgelopen schoepenwieltje eerst nog wat lam mee bijft draaien met het asje zodat er vooralsnog toch nog een klein beetje pompwerking blijft bestaan.

Dat wordt dan echter al snel minder en op den duur zal ook hier de pomp geen koelvloeistof meer rondpompen.

Het vervangen van een waterpomp bij een 16V motor is ook niet 1-2-3 gebeurd.

De waterpomp wordt bij die motor aangedreven door de distributieriem en die moet dus los.

Meevaller: deze motor heeft 2 tandriemen, maar alleen de grote riem hoeft maar los en daar heb je geen speciaal gereedschap voor nodig.

Wel moet de motorsteun los, maar met een krikje onder de motor is dat op te vangen.

Een uitgebreide beschrijving vind je op: www.masterbase.nl

Klik dan onderaan op: “ga naar oude versie”

Klik dan boven in de menubalk op “onderhoudsgegevens”

Klik op je automerk, type, motortype en uiteindelijk op “riemen” .

Ook bij deze klus is het belangrijk dat je eerst kijkt of inderdaad de pompwerking van de waterpomp is weggevallen.

Anders heb je straks weer voor niks gewerkt

• Jansen30

Hoi VW monteurke,

Inderdaad heb ik bij deze eerdere stelling van jou “Weet je overigens 100% zeker dat het kachelradiateurtje dicht zit ?” te snel conclusies getrokken.

Er werd vloeistof gepompt en de thermostaat was al vervangen dus ik dacht, kan niets anders zijn dan die kachelradiateur. Toch mis gedacht en een hoop werk voor niets…….dikke pech….moed verzamelen en maar weer verder.

Ik zal eerst nog eens bij lopenden motor een aantal slangen lostrekken om te controleren of er nog iets rond gepomt wordt.

In ieder geval wordt de motor nu dus wel heet en de ventilator wordt ook niet ingeschakeld. Dat laatste komt volgens mij ook doordat er geen hete vloeistof wordt rondgepompt en daarom de temperatuursensor geen signaal geeft voor het inschakelen van de ventilator, kan dat kloppen?

Verder komt er nu ook een heel vreemd / schrapend geluid onder de motorkap uit. Kunnen dit mischien die schoepjes zijn?

Goed, ik ga er morgen weer mee aan de gang. Ik laat de afloop nog wel weten.

Bedankt!!!

Bas

• vw monteurke

Kijk maar uit dat je de motor niet te lang laat draaien.

Als er inderdaad geen koelvloeistofcirculatie is kan de motor al snel te warm worden en da's niet goed voor de koppakking.

• Jansen30

Ik ga hem toch maar weg brengen. Vertrouw het niks om de boel los te halen.

De onderste (dubbele) poulie waar zowel de multi-riem als de distributie overheen lopen moet ook los.

Hiervoor heb ik geen gereedschap dus wegbrengen dan maar