vraag aan monteurke

• johny

mijn zoon heeft een golf3 bjr 1993 daar werkt de verlichting van de tellerunit niet en van kachel en binnenverlichting zo gekocht van de tellerunit werken wel de lampjes accu olie tempmeter benzinemeter kmteller maar klok grote naast km teller werkt alleen als motor loopt motor uit klok stil zekeringen allemaal goed schakelaar licht met dashbord verlichting schakelaar al vervangen maar niks helpt hoop dat je ons kan helpen

• vw monteurke

Dubbel posten hoeft niet !!

• johny

monteurke klopt dat ik de vraag dubbel heb geplaatst maar van de meeste krijg je antwoorden waar je niks aan hebt zoals zekeringen of lampje dat kan ik ook zelf wel op komen maar jij bent hier de beste met antwoorden en oplossingen

• Jan .Kruizinga

Tijdens een tourtje met m,n VW kever vanmiddag ging m,n accu aan de kook;

is dit een kwestie v d spanningsregelaar??

hoe test ik dit euvel??

• vw monteurke

Een kokende accu betekent inderdaad meestal dat de afgeregelde spanning te hoog is.

Het kan ook betekenen dat je accu aan het einde van z'n leven begint te komen, maar dat moet je dan ook aan het starten merken.

Het meten van afgeregelde spanning doe je gewoon met een voltmeter.

Je zet de meetkabels van de voltmeter op de accu en je laat de motor met een verhoogd stationair toerental draaien (ongeveer 1500 t/min)

De afgeregelde spanning moet dan 13,5 - 14 volt zijn. (ik mag tenminste aannemen dat het geen 6 volts kever meer is)

Is de afgeregelde spanning te hoog, dan moet de spanningsregelaar vervangen worden. (accu loskoppelen als je dat gaat doen ! )