niet stationair

  • Cihan

    Het volgende probleem doet zich voort bij de auto van een vriend van me.

    De auto loopt prima stationair als hij koud is. Maar als de motor warm begint te worden gaat het toerental tellertje een eigen leven leiden. Hij schommelt dan tussen de 6 en de 9. Dit hoor je ook duidelijk aan de motor. Dus als hij koud is is er niets aan de hand, motor loopt dan prima stationair. Maar als hij na ongeveer 10 min. warm is begint het. Wat zou dit kunnen wezen…?

    Betreft Golf 4, bouwjaar 2001, 1.6 16v, rond de 170000 km.

  • vw monteurke

    Je zou eens kunnen beginnen met het laten schoonmaken en opnieuw inleren van het gasklephuis.

    Gasklephuizen van die auto's worden electronisch gestuurd (drive by wire)

    Door koolaanslag op de gasklep en in het gasklephuis kan de gasklep blijven “plakken” en dan krijg je een soort van overreactie waardoor het stationair toerental gaat gallopperen.

  • Cihan

    Dit is inmiddels gedaan, het gasklephuis is schoongemaakt. Probleem doet zich nog steeds voor. Wat zou het anders kunnen wezen. Kan het te maken hebben met een een of andere sensor…?

  • vw monteurke

    Is dat gasklephuis ook ingeleerd ?

    Zo niet, schoonmaken zonder inleren heeft geen zin, zsm laten inleren dus.

    Zo ja, laat dan nu eerst het storingsgeheugen maar eens uitlezen.

  • Cihan

    Okey, maar wat houdt dat precies in: inleren…

    Moet ie dan opnieuw ingesteld worden ofzo…

  • vw monteurke

    Het onderwerp gasklephuis is al meer aan de orde geweest.

    Daarom alles nog even op een rijtje.

    1e: Het beste is, en dat geldt voor alle electronische storingen, om eerst het storingsgeheugen uit te laten lezen.

    Zit er een storing in die verwijst naar het gasklephuis dan begin je met het schoonmaken van dat gasklephuis.

    Met goed (!!!) schoonmaken van zo'n gasklephuis en gasklep los je 80% van de problemen op

    2e: Een gasklephuis schoonmaken moet GOED gebeuren.

    Zomaar even een doekje erdoorheen halen is niet voldoende.

    De meeste koolaanslag zit namelijk onderin het gasklephuis.

    Goed schoonmaken kan dus alleen maar als je het gasklephuis uitbouwt.

    Belangrijk is ook dat je de gasklep zelf, en dan met name de rand van die gasklep goed schoonmaakt.

    Hou tijdens dat schoonmaken het deel waar de electronica zit boven want anders loopt de remmenreiniger of de wasbenzine via het gasklep-asje naar de electronica en dan is de kans groot dat er een nieuw gasklephuis gemonteerd moet worden.

    Electronica en (vuile) schoonmaakvloeistof combineert namelijk niet zo geweldig.

    Let ook op dat je geen krassen of andere beschadigingen veroorzaakt op je gasklep of je gasklephuis.

    3e: Na het schoonmaken moet het gasklephuis worden ingeleerd.

    Inleren doe je met VAG-COM of met het testapparaat VAS 5051/52 dat de VW dealer gebruikt.

    Tijdens dat inleren leert het motorregelapparaat de begin en einstand van de gasklep en weet dan wat z'n regelgebied is.

    Schoonmaken zonder inleren heeft geen zin.

    Het regelapparaat blijft dan “zoeken” en je stationair toerental blijft galopperen.

    Samengevat:

    Eerst storingsgeheugen uitlezen.

    Dan goed schoonmaken.

    Dan inleren.

    Inleren van een niet goed schoongemaakt gasklephuis heeft geen zin.

    Schoonmaken zonder inleren heeft ook geen zin.

  • Cihan

    Nog even terugkomend hierop,

    acties die ondernomen zijn:

    - schoonmaken en inleren van gasklephuis gedaan door vw zelf.

    - sensor vernieuwd

    - storings geheugen wordt vanavond opnieuw uitgelezen.

    Tot dusver hebben deze punten niets opgeleverd.

  • vw monteurke

    Weet je hoeveel sensors er in een auto zitten ?

    Misschien duidelijker als je vermeldt welke sensor vervangen is en waarom die sensor (blijkbaar zonder resultaat) vervangen is.

    Zelfde geldt voor je mededeling dat het storingsgeheugen is uitgelezen.

    Vermelding van de opgeslagen storing(en), compleet met storingscode zegt echter veel meer.