Het onderwerp gasklephuis is al meer aan de orde geweest.
Daarom alles nog even op een rijtje.
1e: Het beste is, en dat geldt voor alle electronische storingen, om eerst het storingsgeheugen uit te laten lezen.
Zit er een storing in die verwijst naar het gasklephuis dan begin je met het schoonmaken van dat gasklephuis.
Met goed (!!!) schoonmaken van zo'n gasklephuis en gasklep los je 80% van de problemen op
2e: Een gasklephuis schoonmaken moet GOED gebeuren.
Zomaar even een doekje erdoorheen halen is niet voldoende.
De meeste koolaanslag zit namelijk onderin het gasklephuis.
Goed schoonmaken kan dus alleen maar als je het gasklephuis uitbouwt.
Belangrijk is ook dat je de gasklep zelf, en dan met name de rand van die gasklep goed schoonmaakt.
Hou tijdens dat schoonmaken het deel waar de electronica zit boven want anders loopt de remmenreiniger of de wasbenzine via het gasklep-asje naar de electronica en dan is de kans groot dat er een nieuw gasklephuis gemonteerd moet worden.
Electronica en (vuile) schoonmaakvloeistof combineert namelijk niet zo geweldig.
Let ook op dat je geen krassen of andere beschadigingen veroorzaakt op je gasklep of je gasklephuis.
3e: Na het schoonmaken moet het gasklephuis worden ingeleerd.
Inleren doe je met VAG-COM of met het testapparaat VAS 5051/52 dat de VW dealer gebruikt.
Tijdens dat inleren leert het motorregelapparaat de begin en einstand van de gasklep en weet dan wat z'n regelgebied is.
Schoonmaken zonder inleren heeft geen zin.
Het regelapparaat blijft dan “zoeken” en je stationair toerental blijft galopperen.
Samengevat:
Eerst storingsgeheugen uitlezen.
Dan goed schoonmaken.
Dan inleren.
Inleren van een niet goed schoongemaakt gasklephuis heeft geen zin.
Schoonmaken zonder inleren heeft ook geen zin.