Vw bora probleem

  • Podium3

    Hoi,

    Ik heb een vw bora 2001 op g3 gas

    Gas installatie is 2 jaar geleden zon beetje helemaal gereviseerd ( gashuis gereviseerd, en verdamper vervangen)

    afgelopen weken zijn 2 lambda sondes vervangen ( meer zitten er niet in )

    Ook hebben ze voor de zekerheid een sensor bij de verdampervervanger ( temperatuur sensor)

    Gas installatie is van

    En toch blijft mijn moter stortingslampje branden

    aan de computer geweest en hij geeft deze foutmelding

    PO139 en PO172

    Garage zegt dat het een uitzoek klusje is en dat ze niet goed weten waar het aan zou kunnen liggen.

    stationair loopt hij niet geweldig ( op gas) dan schakelt hij over naar benzine en dan loopt hij wel goed.

  • vw monteurke

    Motorcode ?

    Merk lpg installatie ?

    Km stand ?

    Bij wat voor bedrijf is de auto in onderhoud ? Dealer ? Algemeen bedrijf ?

    Heeft dat bedrijf veel ervaring met inbouw en reparatie van uw merk lpg installatie ?

  • Podium3

    Motor code= AQY

    LPG = Necam

    KM = 202 000 km

    Algemeen bedrijf maar ze hebben een monteur die gespecialiceerd is in gas installaties ( niet in het bijzonder necam installaties )

  • vw monteurke

    Genoemde storingen zeggen iets over een lambdasonde die een te rijk mengsel meet (P0172) en te traag zou werken (P0139).

    Uw garage is er vanuit gegaan dat deze storingen aan de lambdasondes is te wijten en heeft deze vervangen.

    Ik denk dat met de lambdasondes niks mis is en dat die een te rijk mengsel meten omdat dat mengsel ook inderdaad te rijk is.

    Mede vanwege het onregelmatig stationair lopen van uw motor en mijn ervaring met NECAM denk ik dat de de oorzaak bij het verdeelhuis van de gasinstallatie ligt.

    In dat verdeelhuis wordt het van de verdamper komende lpg gelijk verdeeld over de 4 cilinders.

    De smalle, nauwe, doseersleuven in dat verdeelhuis (een paar tienden mm breed) waarlangs dat lpg naar de cilinders stroomt zijn erg gevoelig voor vervuiling.

    Als een van die sleuven (gedeeltelijk) is verstopt is een goeie mengselregeling al niet meer mogelijk en je merkt dat dan veelal aan onregelmatig lopen van de motor en/of aan inhouden tijdens optrekken.

    Het simpel schoonmaken van de doseersleuven in zo'n verdeelhuis met wasbenzine of remmenreiniger en een tandenborsteltje doet dan al wonderen.

    Vooral omdat dit een bekend iets is bij NECAM vind ik het vreemd dat uw garage hier niet mee begonnen is.

    Misschien zou u toch beter eens een echte NECAM specialist kunnen bezoeken.

  • Podium3

    Super bedankt voor de info ik ge ze laten schoonmaken de (doseersleuven)

  • germain medina

    ik heb eenprobleem tijdens het rijden valt demotor stil als even wacht start hij weer maar hij valt daarna weer uit wie kan mij helpen met dat probleem. wie weet waar het aan licht.

  • erik43

    begin even een eigen topic dan kan iedereen het uit elkaar houden waar het over gaat !!!!!!!!!!!1