trekhaak Caddy 3 Life

• Marcel

Beste mensen,

Wie kan mij advies geven.

Voor mijn Caddy Life 2007 wil ik een trekhaak laten monteren.

Wat is verstandig origineel of niet. Prijsverschil is redelijk groot.

Wie geeft tips?

Bedankt.

• vw monteurke

Belangrijk bij trekhaken is wat je er mee wil gaan doen.

Aan de trekhaak waar dagelijks een grote aannemerskar vol stenen hangt moet je andere eisen stellen dan aan een haak waaraan alleen in de vakantie een klein vouwwagentje hangt.

De toegestane belasting is dus belangrijk en die bepaalt voor een deel de prijs van de trekhaak.

Als je trekhaakprijzen gaat vergelijken moet je dus ook dit kwaliteitspunt in aanmerking nemen.

2e punt is het bedradingsset.

De verlichting van moderne auto's wordt digitaal aangestuurd via een can-bus systeem.

Trekhaakbedrading wordt, via een in te bouwen regelapparaat, aangesloten op dat can-bus systeem.

Dat trekhaakregelapparaat zet de digitale signalen om in electrische en zorgt dat de aanhangerverlichting gaat branden

Tevens verzorgt dit regelapparaat de uitschakeling van pdc en achtermistlamp van de auto als een aanhanger is aangekoppeld.

Waarschuwing: Het verkeerd aansluiten van een trekhaak via can-bus kan (vreemde) electronische storingen veroorzaken.

In tegenstelling tot vroeger, toen je de trekhaakbedrading simpel bij de achterlichten kon aftakken, moet je met een can-bus trekhaak de bedrading helemaal doortrekken, achter de bekleding langs, tot voor onder het dashboard en aansluiten op het boordnetregelapparaat.

Het trekhaakregelapparaat wordt achter de bekleding in de kofferruimte gemonteerd.

Na montage moet de trekhaak met VAG-COM, of met de testkast VAS 5051/52 die een VW dealer gebruikt, worden aangemeld bij de boordnetelectronica van de auto.

Het moge duidelijk zijn dat de kostprijs van een dergelijk bedradingsset hoger is dan van een “ouderwets” setje.

Ook het vakkundig monteren van een dergelijk set vergt iets meer tijd (en dus meer arbeidsloon)

• Marcel

Beste VW Monteurke,

Bedankt voor je uitvoerige beschrijving.

Is het mogelijk om een goedkopere (niet originele) trekhaak te kopen met de originele bedradingsset?

Ik hoef alleen een vouwwagen te trekken.

Wat zal het ongeveer inclusief alles gaan kosten?

Marcel

• vw monteurke

Natuurlijk kan dat.

De trekhaak en het bedradingsset zijn 2 aparte dingen.

Wat e.e.a. zal kosten mag je zelf uitzoeken, ik ben van “hoe werkt het”, niet van “wat kost het”. :)