goede raad gevraagd ivm gaatje in koplamp Golf 4

• John

Wie weet raad? Vanmiddag hoorde ik onder het rijden een venijnig tikje, steentje tegen de voorruit of zoiets? Niet direct iets te zien. Thuis zag ik dat er in de linkerkoplamp een gaatje zat, ca 3 mm in doorsnede. Onder in de lamp ligt nu een glaspiramidetje. Wat kan ik doen om de zaak te redden, voorlopig heb ik plakband over het gaatje geplakt. Hoe kan dit op een degelijke manier opgelost worden zonder meteen een hele nieuwe lamp te plaatsen? Het gaat om een Golf 4 Oxford met lichtbundel hoogte verstelling.

alvast hartelijke dank, John.

• vw monteurke

Tja, wat wil je en wat voor eisen stel je aan de reparatie. Het beste (maar ook duurste) is natuurlijk een nieuwe koplamp.

Zo'n gaatje helemaal onzichtbaar repareren zal niet gaan.

Je zou het waterdicht kunnen maken met blanke siliconenkit, maar echt onzichtbaar is dat natuurlijk niet.

Je bereikt hiermee wel dat je reflector in ieder geval niet wordt aangetast door water.

Let op: Voor wat betreft de apk is van belang dat door het gat, of door de reparatie daarvan, het lichtbeeld niet wordt beinvloed.

• John

Monteurke, bedankt voor de reactie. Het gaatje zit helemaal bovenaan, dat is dan nog een geluk ivm het aantasten van het lichtbeeld. Is het glas van de rest van de lamp te scheiden? Het belangrijkst vind ik dat er een technisch verantwoorde oplossing komt. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten om de koplampunit uit te bouwen, of is speciaal gereedschap nodig?

Alvast bedankt, John.

• vw monteurke

Bij de Golf 4 is het koplampglas niet los te vervangen, glas en koplamp zijn verlijmd/gekit.

Voor het uitbouwen van de koplamp(en) moet eerst de voorbumper worden uitgebouwd.

Dat lijkt veel werk maar valt best mee.

Bovendien vind je op deze site: voorbumper uitbouwen alle info die je nodig hebt.

De site is Russisch, maar de handleiding is Engelstalig met veel duidelijke plaatjes.

Scroll naar beneden tot het hoofdstuk “Body” en klik dan op “Volkswagen Golf 4 front bumper”

Als je op de sloop naar een koplamp gaat zoeken kijk dan, naast de gebruikelijke dingen als uitvoering en wel/geen verstralers ingebouwd, ook naar het merk van de koplamp.

VW betrekt z'n koplampen van diverse toeleveranciers en er kan verschil zitten in bepaalde uitvoeringsdetails

(zoals bv.de stekkerverbinding)