Eerst antwoord op je vragen:
Deze motor heeft geen speciaal aftappunt voor koelvloeistof.
Je kunt het beste de onderste radiateurslang losmaken om de radiateur af te tappen.
Om het motorblok af te tappen maak je de slang los die van de achterzijde van de waterpomp naar boven, naar de cilinderkop loopt.
Om een koelsysteem schoon te spoelen is bij de betere automatarialenzaak een speciaal middel verkrijgbaar.
Mijn mening:
Ik zou me in eerste instantie (nog) niet zo druk maken om wat drab.
Bij een auto van die leeftijd vind je altijd wel wat in de koelvloeistof.
Veel kans dat als je alleen het expansie-vaatje losmaakt en dat goed schoonspoelt met kokend water en afwasmiddel je weer geruime tijd verlost bent van drab.
Komt die brab toch snel weer terug kun je altijd nog verdere actie ondernemen.
Bovendien: Als de oorzaak van die drab (zoals jij denkt) een lekke koppakking is helpt doorspoelen en verversen van koelvloeistof ook niet.
Die drab zit dan binnen de korste keren toch weer terug in je koelvloeistof.
Alleen het vervangen van die koppakking helpt dan definitief.
Tot slot:
Drab in het koelsysteem kan ook ontstaan door bijvullen met een verkeerde koelvloeistof.
Vloeistof van het type G11 (meestal groen of blauw van kleur) mag nooit gemengd worden met G12 (rood of roze van kleur)