koelvloeistof passat 35i

• kevin

Hallo,

Mijn koelvloeistof moet vervangen worden, er zit wat drap in het reservoir en onder aan de dop. Waarschijnlijk zit er wel wat olie of zooi doorheen. Als ik ‘m wil vervangen, wat is dan het beste aftappunt? En waarmee kan ik het systeem het beste doorspoelen om ’t een beetje schoon te krijgen?

Het is een passat uit 91 met 272.000 op de klok, ik weet dat er misschien iets met de pakkingen aan de hand kan zijn, maar het is maar voor nood, deze auto, tot de crisis voorbij is ;-)

Vr. Gr. Kevin

• vw monteurke

Eerst antwoord op je vragen:

Deze motor heeft geen speciaal aftappunt voor koelvloeistof.

Je kunt het beste de onderste radiateurslang losmaken om de radiateur af te tappen.

Om het motorblok af te tappen maak je de slang los die van de achterzijde van de waterpomp naar boven, naar de cilinderkop loopt.

Om een koelsysteem schoon te spoelen is bij de betere automatarialenzaak een speciaal middel verkrijgbaar.

Mijn mening:

Ik zou me in eerste instantie (nog) niet zo druk maken om wat drab.

Bij een auto van die leeftijd vind je altijd wel wat in de koelvloeistof.

Veel kans dat als je alleen het expansie-vaatje losmaakt en dat goed schoonspoelt met kokend water en afwasmiddel je weer geruime tijd verlost bent van drab.

Komt die brab toch snel weer terug kun je altijd nog verdere actie ondernemen.

Bovendien: Als de oorzaak van die drab (zoals jij denkt) een lekke koppakking is helpt doorspoelen en verversen van koelvloeistof ook niet.

Die drab zit dan binnen de korste keren toch weer terug in je koelvloeistof.

Alleen het vervangen van die koppakking helpt dan definitief.

Tot slot:

Drab in het koelsysteem kan ook ontstaan door bijvullen met een verkeerde koelvloeistof.

Vloeistof van het type G11 (meestal groen of blauw van kleur) mag nooit gemengd worden met G12 (rood of roze van kleur)

• kevin

Super, dankjewel!

Echt druk maak ik me er ook niet over, maar ik wil ‘m niet verwaarlozen zodattie me laat staan dalijk. Ik ga morgen aan de slag, spullen ga ik bij Brezan halen, die zullen wel zo’n spoelmiddel hebben… G11 koelvloeistof heb ik al staan. Ik weet niet wat er nu inzit, is beetje geel van kleur…

Nogmaals bedankt!