Monteurke, koppeling pakt ineens wat hoger op

  • Mamoli

    Hi Monteurke,

    Ik ga je weer lastig vallen met een probleem :)-D> >:D<

    Kort gezegd, de koppeling van mijn Golf 4 TDI (km-stand rond de 3 ton) pakt ineens hoog op. Voorheen pakte het netjes halverwege op, dit was ook prettig rijden maar nu pakt hij ergens bij driekwart bij het op laten komen van de koppelingspedaal op.

    30k terug heb ik de tweemassavliegwiel en de koppeling laten vervangen door een originele SACHS vliegwiel en bijhorende koppelingset. Dit is gedaan door een expert.

    Ik kan me niet voorstellen dat de koppeling nu al versleten is, ik rijd bijna alleen maar snelweg en rijd nooit met slippende koppeling.

    Kan het zijn dat de koppelingcilinder op de bak ofzo niet meer goed doet? De koppeling werkt nog wel, slipt niet door en maakt geen vreemde geluiden. Wel merk ik enigszins dat de koppelingspedaal anders aanvoelt bij het indrukken en op laten komen. Niet zwaarder maar wel anders dan hij het voorheen deed.

    Hopelijk heb je een idee.

    Alvast mijn grote dank.

    Groetjes

  • vw monteurke

    Naarmate een koppelingsplaat afslijt zal het pedaal wat hoger gaan aangrijpen.

    Dit gaat heel geleidelijk en is een normaal verschijnsel.

    Als een koppeling van het ene op het andere moment (dus plotseling) anders gaat aanvoelen is er iets anders aan de hand.

    Wat er dan aan de hand is, een mechanisch of een hydraulisch defect, is zo niet te zeggen.

    Zoiets moet je “voelen”.

    Als het bij jou inderdaad een plotselinge verandering in je koppeling betreft zou ik je adviseren om eens een vakman in je auto te laten proefrijden

  • Mamoli

    Hi Monteurke >:D<

    Het schakelen gaat ook wat moeizamer merk ik nu. Het vreemd aangrijpen is plotseling gebeurd, het zwaarder schakelen is geleidelijk aan gebeurd. Hij schakelde voorheen al wat lastig, nu moet ik kracht zetten om de pook in de versnelling te krijgen. Dit klinkt wat overdreven misschien, maar in ieder geval nu moet ik de pook enigszins “duwen”.

    X(

  • mamoli

    Wat zou je normaal merken als je koppelingcilinder niet goed meer functioneert?

    Thanls

  • vw monteurke

    Oké, het feit dat het bij jou plotseling is gebeurd is een teken dat er iets niet goed is.

    Om er achter te komen of het een mechanisch probleem (koppeling) of een hydraulisch probleem (koppelings-cilinders) betreft moet je toch echt met die auto laten rijden.

    Daar is zo, via internet, niks van te zeggen.

    Het langzaamaan moeilijker schakelen kan (met nadruk kan) aan de koppeling of de koppelingsbediening liggen, het kan ook gewoon een verkeerde afstelling van het schakelmechanisme zijn.

    Het feit dat het ene (de koppeling) plotseling is opgetreden terwijl het andere (het slecht schakelen) geleidelijk is gekomen kan (ook weer kan) een indicatie zijn dat het om 2 verschillende dingen gaat

    Ook dit moet je dus zien en voelen om een goed reparatieadvies te geven.

    (Je zou om te beginnen dat mechanisme eens kunnen laten afstellen, da's maar een paar minuten werk en dan weet je zeker dat dat goed is.)

    Voor wat betreft je andere vraag:

    Bij defecte koppelingscilinders (let op: er zitten er 2 in je auto, 1 bij het pedaal en 1 bij de koppeling) is er meestal sprake van lekkage.

    Uitwendige lekkage is simpelst op te sporen, het remvloeistofniveau daalt en je ziet meestal wel ergens leksporen

    Uitwendige lekkage merkt de berijder meestal pas op wanneer het niveau zover is gedaald dat er lucht in het systeem komt.

    Het koppelingspedaal gaat dan wat sponzig aanvoelen, je koppeling komt niet goed of zelfs helemaal niet meer vrij en als er veel lucht in je systeem zit blijft het koppelingspedaal zelfs onderin hangen.

    Inwendige lekkage is wat moeilijker te zien.

    Er verdwijnt geen vloeistof maar toch bouw je geen “druk” op omdat de remvloeistof via de zuiger terugstroomt naar het reservoir.

  • Mamoli

    Bedankt voor je reactie Monteurke.

    Je hebt de juiste woord ervoor gebruikt, Het pedaal voelt inderdaad wat “sponzig” aan. Soms lijkt het ook alsof bij het oplaten komen van het pedaal de koppeling met een klap aangrijpt. Mijn vermoedens gaan toch steeds meer en meer richting die twee cilinders. Stel dat ik geen lekkage zie, welke van de twee zou dan defect kunnen zijn, maar dit kun je moeilijk zoals je zegt op afstand beoordelen. Aan de andere kant is het ook kostbaar om een voor een de cilinders te vervangen, toch?

    Thanks

  • vw monteurke

    Eerst antwoord op je vraag:

    Bij inwendige lekkage is het moeilijk te beoordelen welke cilinder het betreft. (ook als je de auto ziet !)

    Je ziet er aan de buitenkant namelijk niks aan.

    Als je wil gokken zou je kunnen beginnen met de cilinder bij de koppeling.

    Daar kun je het gemakkelijkst bij.

    De ervaring leert echter dat het in de meeste gevallen (helaas) de cilinder bij het pedaal is.

    Qua prijs ontlopen beide cilinders elkaar niet veel. Ik meen, maar pin me er niet op vast, dat ze ongeveer 75 euro per stuk kosten

    Mijn mening:

    Bij een lekke cilinder is het veelal zo dat de koppeling slecht of niet vrij komt.

    Bij slecht vrijkomen grijpt de koppeling helemaal onderin al aan.

    Bij jou echter grijpt de koppeling pas bovenin aan. (zie je eerste bericht)

    Ik vraag me dus al de hele tijd af of je wel een hydraulisch probleem hebt. (de symptomen zijn een beetje vaag)

    Vandaar dat ik je (hoewel je daar blijkbaar weinig voor voelt) nogmaals adviseer om een vakman met je auto te laten proefrijden.

  • mamoli

    Oke, oke, ik laat er iemand naar kijken >:D<

  • peter

    Hoi ik heb een probleem

    tijdens het rijden moest ik terug schakelen ik drukte het koppelingspedaal in ik schakelde terug en m`n pedaal kwam iet omhoog ik heb de auto aan de kant gezet ik heb het pedaal omhoog getrokken toen zat hij muurvast en ging hij niet meer erug en toen kon ik de koppeling niet meer indrukken.

    en als de auto uitgaat kan ik zo met de versnellingsbak spelen het is een golf 4 sdi bj:1998

    heb jij enig idee wat het zou kunnen zijn?

    mvg