trekhaak zelf inbouwen golf 5?

  • Jako

    Zelf een trekhaak inbouwen in een Golf 5 variant, is dat te doen? De dealer vraagt er erg veel geld voor, bijna 900 euro voor een vaste haak.

    Een afneembare trekhaak incl. toebehoren voor de inbouw heb je al voor mijnder dan 500 euro.

    Ik ben zelf redelijk handig, klopt het dat de elektrisch aansluiting dmv een bus gaat en dat hiervoor niet meer hoeft worden geklooid aan de bestaand bedrading of moet er wel degelijk geknipt en gesoldeerd worden.

  • vw monteurke

    Als je beschikt over kennis van de materie, voldoende handigheid en het juiste gereedschap is in principe alles zelf te doen.

    Of u alle vereisten bezit mag u zelf beoordelen.

    V.w.b. de trekhaak aansluiten:

    De verlichting van die auto wordt digitaal aangestuurd via een can-bus systeem.

    Trekhaakbedrading wordt, via een in te bouwen regelapparaat dat bij het trekhaakbedradingsset zit, aangesloten op dat can-bus systeem.

    Dat trekhaakregelapparaat zet de digitale signalen om in electrische en zorgt dat de aanhangerverlichting gaat branden

    Tevens verzorgt dit regelapparaat de uitschakeling van pdc en achtermistlamp van de auto als een aanhanger is aangekoppeld.

    Waarschuwing: Het verkeerd aansluiten van een trekhaak via can-bus kan (vreemde) electronische storingen veroorzaken.

    In tegenstelling tot vroeger, toen je de trekhaakbedrading simpel bij de achterlichten kon aftakken, moet je met een can-bus trekhaak de bedrading helemaal doortrekken tot voor onder het dashboard en aansluiten op het boordnetregelapparaat.

    Het trekhaakregelapparaat wordt achter de bekleding in de kofferruimte gemonteerd.

    Na montage moet de trekhaak met VAG-COM, of met de testkast VAS 5051/52 die een VW dealer gebruikt, worden aangemeld bij de boordnetelectronica van de auto.

    Bij onvoldoende electro-kennis zou u kunnen overwegen om alleen het mechanische deel (inbouwen trekhaak en trekken van bedrading) zelf te doen.

    Het aansluiten en het aanmelden laat u dan aan de VW dealer over.

    Met deze werkwijze bespaart u toch een aanzienlijke arbeidsloonpost en u voorkomt discussie's over de schuldvraag als er naderhand electronische storingen ontstaan

  • Jako

    Bedankt voor de reactie.

    Het gaat hier om een nieuwe auto, als er zover ‘gedemonteerd’ moet worden begin ik er niet aan. Om het mechanische gedeelte maak ik mij niet zo druk maar dat zal voor de geoefende VW monteur ook gelden; de meeste tijd zal in het elektronische gedeelte gaan zitten.

    Nu snap ik trouwens ook waarom zo'n trekhaal tegenwoordig zo duur is….