Als je beschikt over kennis van de materie, voldoende handigheid en het juiste gereedschap is in principe alles zelf te doen.
Of u alle vereisten bezit mag u zelf beoordelen.
V.w.b. de trekhaak aansluiten:
De verlichting van die auto wordt digitaal aangestuurd via een can-bus systeem.
Trekhaakbedrading wordt, via een in te bouwen regelapparaat dat bij het trekhaakbedradingsset zit, aangesloten op dat can-bus systeem.
Dat trekhaakregelapparaat zet de digitale signalen om in electrische en zorgt dat de aanhangerverlichting gaat branden
Tevens verzorgt dit regelapparaat de uitschakeling van pdc en achtermistlamp van de auto als een aanhanger is aangekoppeld.
Waarschuwing: Het verkeerd aansluiten van een trekhaak via can-bus kan (vreemde) electronische storingen veroorzaken.
In tegenstelling tot vroeger, toen je de trekhaakbedrading simpel bij de achterlichten kon aftakken, moet je met een can-bus trekhaak de bedrading helemaal doortrekken tot voor onder het dashboard en aansluiten op het boordnetregelapparaat.
Het trekhaakregelapparaat wordt achter de bekleding in de kofferruimte gemonteerd.
Na montage moet de trekhaak met VAG-COM, of met de testkast VAS 5051/52 die een VW dealer gebruikt, worden aangemeld bij de boordnetelectronica van de auto.
Bij onvoldoende electro-kennis zou u kunnen overwegen om alleen het mechanische deel (inbouwen trekhaak en trekken van bedrading) zelf te doen.
Het aansluiten en het aanmelden laat u dan aan de VW dealer over.
Met deze werkwijze bespaart u toch een aanzienlijke arbeidsloonpost en u voorkomt discussie's over de schuldvraag als er naderhand electronische storingen ontstaan