abs probleem

• adriaan

hallo

Misschien dat iemand mij kan helpen ik heb een passat uit 1997 en heb een probleem als ik met lage snelheid moet remmen gaat het pedaal te trillen.

Hij is naar de garage geweest en de sensoren zijn goed en heb een andere abs pomp in laten zetten.

Hij doet ook bv als een tijdje 130 / 140 km per uur rijd dan gaan er drie piepjes en begint de abs lamp te branden.

Ben benieuwd of iemand ook zo'n probleem heeft of heeft gehad,ik hoop dat iemand misschien een antwoord heeft.

groeten adriaan

• vw monteurke

Is er misschien pas een aandrijfas losgeweest ? (bv om een aandrijfashoes te laten vervangen)

O zijn er andere werkzaamheden aan de vooras verricht ?

• adriaan

Hallo

De auto is voor apk weggeweest en er was het een en ander aan de hand.

Schokdempers zijn vervangen,aandrijfashoes set wielzijde,draagarm voor rechts en tenslotte wiellagerset voor.

Ze hebben voor wel een nieuwe abs sensor op hun kosten in gezet maar niets helpt tot nu toe misschien weet jij nog iets.

groeten adriaan

• vw monteurke

Had de auto voor het vervangen van de aandrijfashoes ook al abs problemen ? Of is het probleem ontstaan na de reparatie ?

• adriaan

Het probleem is ontstaan na de reparatie .

Ze hebben hem ook hoe noemen ze dat uitlezen en alles werkte gewoon goed het is geen vw garage.

• vw monteurke

2 mogelijkheden:

1e: Een (of meerdere) abs sensor(s) zijn bij het uit en inbouwen van de aandrijfas(sen) een stukje uit de houder gedrukt en men heeft na het inbouwen van de aandrijfas deze sensor niet tot de aanslag teruggedrukt in de houder.

Dit komt vooral vaak voor bij monteurs die het merk VW en het abs systeem van VW niet goed kennen.

2e: Bij het uit en inbouwen van de aandrijfas heeft men de sensorring op de homokinetische koppeling beschadigd.

Dit komt wel eens voor bij monteurs van het type “grote hamers - snel klaar”. Het type “botte knoest” dus

Hoe werkt een abs sensor:

ABS sensors bij die Passat zijn van het type die werken op magnetische inductie.

Een getande ring om de homokineet oefent een wisselend magnetisch veld uit op een inductiesensor.

Onder invloed van dat wisselend magnetisch veld wordt in die sensor een spanning opgewekt.

Die spanning is voor het abs regelapparaat een teken dat het wiel draait (en dus niet blokkeert)

Voor een goede werking moet de sensor zo dicht mogelijk tegen de getande ring zitten.

Bij een aandrijfasreparatie bestaat de kans dat je de sensor een beetje terugdrukt.

De afstand tot de getande rin (de sensorring) is dan te groot en het sensorsignaal (de opgewekte spanning) wordt, vooral bij lagere snelheden, te klein of valt zelfs helemaal weg.

Het abs regelapparaat “denkt” dan dat er een wiel blokkeert en zal ingrijpen.

dat voel je in je rempedaal.

Een beschadigde sensorring heeft hetzelfde effect op het abs signaal, maar het meestvoorkomende is toch wel een teruggedrukte abs sensor

• adriaan

Kan ik het zelf evt verhelpen of moet ik naar een vw garage gaan of de monteur die hem (gerepareerd) heeft .

• vw monteurke

Teruggaan natuurlijk.

Het defect is ontstaan tijdens de aandrijfasreparatie, dus laat degene die het defect heeft veroorzaakt het ook maar oplossen.

• adriaan

Ja daar heb je gelijk in .

Ik ga vanmiddag terug ik laat je nog wel weten wat het was verder bedankt .

groeten adriaan

• adriaan

Hallo

Ik was teruggegaan naar de garage en je had gelijk de sensor linksvoor zat niet goed ze hebben er hem er goed in gedrukt en het was goed

ook weer een goede les voor hun dus bedankt voor je advies .

Groeten adriaan