Nog 1 keer dan, voor alle duidelijkheid.
Een aircosysteem wordt gevuld met een speciaal apparaat.
Op dat apparaat stel je de juiste hoeveelheid koelmiddel in en dat apparaat voegt tijdens het vullen ook olie aan het koelmiddel toe.
Eventueel kan er (optioneel) ook nog een fluoriserende stof worden toegevoegd.
Bij latere lekkages kun je dan met een speciale lamp het lek gemakkelijker vinden.
Omdat de olie zich in het koelmiddel bevindt kan die olie NIET apart worden afgetapt.
Bij twijfel of er nog voldoende koelmiddel in het systeem zit wordt het complete systeem leeggezogen, het aircoserviceapparaat scheidt de olie van het koelmiddel, weegt de vloeistoffen en slaat ze apart op in het apparaat.
Daarna kun je op het apparaat instellen hoeveel koelmiddel, hoeveel olie en hoeveel fluoriserend middel je wil vullen en het apparaat vult het systeem automatisch met de ingestelde hoeveelheden.
De vulhoeveelheden koelmiddel bij VW liggen (type en modeljaarafhankelijk) ergens tussen de 550 en 850 gram.
Waar u die 60 gram vandaan haalt ???????
Misschien uit datzelfde sprookjesboek dat ook adviseert om olie van de airco te verversen.
Als u desondanks van mening bent dat er toch apart olie in moet en u denkt dat u dat zelf kunt doen, moet u dat vrolijk doen, het is uw auto.