welke olie gebruiken ?

  • vipertronic

    monteurke

    de garage heeft 10w-40 gebruikt is dit de juiste olie voor mijn polo uit 1997 (aex motor 1.4 8klepper) ?

    of adviseert u een andere ?

    en is het raadzaam om een flesje motor flush toe te voegen of zonde van het geld ?

  • vw monteurke

    Voor die motor mag je gerust 10W40 gebruiken. Geen probleem.

    Die 10W40 waarde zegt trouwens alleen iets over de vloeibaarheid, zeg maar de dikte, van de olie.

    Belangrijker is de kwaliteit van olie.

    Kwaliteit zegt veel meer over de smerende eigenschappen van olie.

    En smerende eigenschappen zijn mijn inziens belangrijker dan de dikte van olie.

    Aleen …………… kwaliteitsaanduidingen staan vaak ergens in heeeeeel kleine lettertjes achterop een bus olie.

    Het lijkt soms wel of men iets te verbergen heeft.

    VW heeft eigen kwaliteitsnormen vastgesteld voor olie.

    In jouw motor moet je minimaal een olie gebruiken die voldoet aan de volgende normen:

    VW 500.00 en VW 501.01 —————- Voor benzinemotoren met normaal prestatieniveau.

    VW 502.00 ————————————- Voor benzinemotoren met verhoogd prestatieniveau.

    Waarom wil je trouwens motor flush toevoegen ?

    wat wil je daarmee bereiken ?

  • vipertronic

    vanwege de eigenschappen die hieronder beschreven zijn :

    *

    Verwijdert black en white sludge en ingedikte olie uit het motorcarter.

    *

    Reinigt en smeert de motor inwendig.

    *

    Neutraliseert de zuurgraad van de achterblijvende motorolie.

    *

    Voorkomt dat een deel van het additiefpakket van de nieuwe olie verbruikt wordt om residu van de oude olie te neutraliseren.

    *

    Reinigt zuigerveergroeven, waardoor de zuigerveren weer naar behoren kunnen functioneren.

    *

    Stabiliseert de compressie-einddrukken en de cilindervulling.

    *

    Reinigt hydraulische klepstoters en systemen voor verstelling van de nokkenastiming.

    *

    Vermindert de inwendige vervuiling via het EGR- en carterventilatiesysteem en reduceert de roetbelasting van roetfilters bij dieselmotoren.

    *

    Herstelt verloren motorvermogen en heeft een gunstige invloed op het brandstofverbruik.

  • vw monteurke

    Ik heb jouw tekst even gekopieerd en mijn opmerkingen eronder gezet

    Verwijdert black en white sludge en ingedikte olie uit het motorcarter.

    *

    Heb je dan last van black sludge ? Ingedikte olie krijg je pas als je echt heel slechte olie gebruikt.

    Reinigt en smeert de motor inwendig.

    *

    Ik dacht dat motorolie dat (ook al) deed !

    Neutraliseert de zuurgraad van de achterblijvende motorolie.

    *

    Als je oude olie goed aftapt is de hoeveelheid die achterblijft minimaal

    Voorkomt dat een deel van het additiefpakket van de nieuwe olie verbruikt wordt om residu van de oude olie te neutraliseren.

    *

    ????????????? Humor

    Reinigt zuigerveergroeven, waardoor de zuigerveren weer naar behoren kunnen functioneren.

    *

    Vraag me af hoe dat gebeurt dan, leg eens uit ?

    Stabiliseert de compressie-einddrukken en de cilindervulling.

    *

    Een slechte compressie is het gevolg van slijtage van zuigers/zuigerveren of niet goed afdichtende (verbrande) kleppen.

    Dit soort mankementen ga je echt niet repareren met een busje toevoeging.

    Reinigt hydraulische klepstoters en systemen voor verstelling van de nokkenastiming.

    *

    Hydraulische stoters reinigen zou kunnen, jouw motor heeft geen nokkkenasversteller.

    Vermindert de inwendige vervuiling via het EGR- en carterventilatiesysteem en reduceert de roetbelasting van roetfilters bij dieselmotoren.

    *

    Jouw type motor kent (gelukkig) geen EGR problemen.

    Carterventilatie wordt vooral vervuild door condenswater en dit heeft niks met olie of iets dergelijks te maken.

    Enne ……. Roetfilter ? ……… Bij een AEX benzinemotor ?

    Overigens, diesels met af fabriek roetfilter moeten een speciale olie gebruiken, (VW 507.00) dus daar moet je helemaal uitkijken met toevoegingen.

    Herstelt verloren motorvermogen en heeft een gunstige invloed op het brandstofverbruik.

    *

    Verlies van motorvermogen kent vele oorzaken.

    Normale mechanische slijtage is er een van, maar dit gaat zo langzaam en geleidelijk dat dit pas bij zeer hoge km standen merkbaar begint te worden.

    De meeste andere worden veroorzaakt door achterstallig of ondeskundig onderhoud.

    Welke oorzaak denk je op te lossen met een busje toevoeging.

    Conclusie:

    Het nut en de werking van veel in de handel zijnde “toevoegingen” is discutabel.

    Er zijn er maar een paar die in voorkomende gevallen nuttig werk doen. (bv injectorcleaner)

    Het enige wat die toevoeging van jou zou kunnen doen (met nadruk “zou”) is verstopte kanaaltjes van hydraulische stoters reinigen.

    De rest ? mooie, door reclamemakers verzonnen, nietszeggende teksten.

  • vipertronic

    kijk dan weten we dat ook weer meestal geldklopperij dus

    bedankt voor de info