voorpijp met katalysator

• Henk

Betreft mijn Golf 3 1.9D 1997 1Y motor km.st.320 duizend.

Beste VW monteurke en andere VW fans.

Mijn 1Y diesel golfje heeft een voorpijp met aangelaste katalysator. Het probleem is nu dat het flexibele tussenstuk waarmee de uitlaat aan de motor vastzit lek is. Na rondbellen blijkt dat een nieuwe voorpijp met katalysator hartstikke duur is. Helaas heb ik ook nog geen goede tweedehandse bij een demontagebedrijf of sloper kunnen bemachtigen. Wel zijn voorpijpen zonder kat tweedehands leverbaar. In de P.H. Olving vraagbaak heeft de 1Y motor geen katalysator. Misschien heeft mijn '97 golf als laatste toch nog een katalysator gekregen. Mijn vraag is nu: kan ik de komende tijd zonder kat rondrijden totdat ik tweedehands iets vind? Of is dit schadelijk voor de motor?

m.vr.gr.

Henk

• vw monteurke

Mijn vraag is nu: kan ik de komende tijd zonder kat rondrijden totdat ik tweedehands iets vind? Of is dit schadelijk voor de motor?

Antwoord: Bij die motor kan zonder problemen zonder kat worden gereden.

Bij die diesel is voor de apk keuring een kat ook niet verplicht.

• Henk

VW monteurke,

voor de zoveelste maal hartelijk dank voor de snelle reactie en waardevol advies.

Helemaal mooi dat zelfs voor de apk een kat voor mijn golfje niet verplicht is.

Dan weet ik het wel, dan heb ik Al Gore even niet gesnapt,

Wat betreft de stuurpomp waar we het een paar weken geleden over hebben gehad: er zat gigantisch veel troep in de stuurbekrachtigingsolie. Ik heb de nieuwe pomp gemonteerd en met tussenpozen van ca. 100 km twee keer de olie , iets meer als één liter, ververst.

Tot de volgende vraag maar weer!

m.vr.gr.

Henk

• Marcel

Henk,

Je kan ook een nieuw flexstuk in laten lassen.

Mvrgr, Marcel