slecht lopende tdi

• de passant

Vanavond moest ik er nog even uit voor een boodschap. Ik start mijn seat alhambra en rijd weg. Zodra ik het woonerf af ben en gas geef merk ik het; de motor loopt beroert komt niet op toeren en loopt niet op alle 4 cilinders. Ik bel mijn vrouw op, zij is vanmiddag nog naar de ikea geweest(100km) en vraag of zij iets heeft gemerkt aan de auto.

Nee, ik heb niets gemerkt, de motor liep goed. Nu was het al een tijdje zo dat ie net voor de 2000 rpm even haperde maar dat was echt niet storend. Ik wilde dat bij de volgende beurt even laten checken. Nu rijdt ik even geen meter meer.

De turbo klinkt goed en de motor rookt ook niet meer dan normaal. Is het elektronica of brandstof?

Het is een seat alhambra modeljaar 2001.

1.9 TDI, 115pk standaard gechipped naar 140 pk

216000 km

heb zondag nog wel met een erg lege tank gereden.maar een beetje vuil moet het filter toch wel opvangen?

Hoop dat iemand iets weet.

Vriendelijke groet,

Jeroen

• oribatei

als de tank echt ver leeg was kan het toch zijn dat er vuil of condenswater in het filter zit,en anders dat er een van de verstuivers vastzit. Het brandstoffilter vervangen is dan een eerste poging om te kijken of het beter word,en anders even langs de werkplaats.

• vw monteurke

Uw vraag is: Is het electronica of brandstof ?

Als u eens begint met het laten uitlezen van het storingsgeheugen.

U zult zien dat uw vraag dan al voor een groot gedeelte is beantwoord.

Zit er een storing in dat geheugen dan verwijst die naar de oorzaak van dat slecht lopen en zit er geen storing in dan kun je een aantal electronische componenten als “in orde” beschouwen en dan kun je je gaan focussen op andere factoren.

Overigens heeft u gelijk als u stelt dat het brandstoffilter vuil en water opvangt.

Daar is dat filter namelijk voor.

Alleen in extreme omstandigheden (bv tanken bij een tankstation dat water in zijn tanks heeft of bij verwaarloosd onderhoud) kun je problemen krijgen.

Dat filter heeft maar een beperkte inhoud en als dat vol zit houdt het natuurlijk op.

In normale omstandigheden is die inhoud echter groot genoeg.

Dat een (bijna) leeggereden tank tot problemen leidt is een fabeltje.

De opvoerpomp zuigt namelijk altijd brandstof van onderuit de tank.

Bovendien, water en vuil zijn zwaarder dan diesel en zakken daarom altijd naar beneden.

Als je water of vuil in je tank hebt, hoef je dus echt niet te wachten op die bijna lege tank, want die rommel wordt dan heus wel eerder opgezogen.

• de passant

Nou heb vanmorgen een afspraak met de garage gemaakt voor een diagnose. Voor het zover was eerst nog een rondje gereden en wat denk je? niets aan de hand, motor loopt als een tierelier.

Ik heb de garage maar weer afgebeld. Belt mijn vrouw mij vanmiddag op; motor stottert weer. tsja lastig dus.

Toch maar naar de garage denk ik.

Jeroen

• vw monteurke

Voor het uitlezen van het storingsgeheugen hoeft de auto niet slecht te lopen.

Een eenmaal opgetreden storing wordt in het storingsgeheugen opgeslagen en bewaard totdat een monteur dat geheugen wist.