Service interval gewist?

• Rogier

Mijn auto: Golf variant TDI 90 pk 2001 met longlife

Vandaag wilde ik de teller op nul zetten na het tanken, en drukte op het knopje onder de toerenteller. Omdat ik haast had, draaide ik tegelijk de sleutel om, om te starten. Ik zag even “Service Jetzt” in het display. Daarna heb ik snel de knop losgelaten en heb de motor gestart.Heb ik nu de teller voor de service interval weer op nul gezet (normaal kan ik tegen de 45k rijden tot de volgende melding service over 3000km)?

• vw monteurke

Goeie vraag.

Je hebt de reset-procedure niet afgemaakt (je bent halverwege gestopt) dus als het goed is zou de service-indicatie niet gereset moeten zijn.

Let wel: “als het goed is”.

Als je nog eens gaat spelen met die knopjes moet je je wel het volgende realiseren.

Bij het resetten van long-life service met de knopjes op je instrumentenpaneel wordt het instrumentenpaneel automatisch teruggecodeerd naar “ouderwetse” service-intervallen van 15000 km.

Je bent dan je long-life telling kwijt.

Om die long-life telling weer terug te krijgen moet de dealer dat instrumentenpaneel weer coderen voor long-life service.

• Rogier

Kan ik ergens zien met vag-com of het gereset is?

Ik weet de km-stand nog van de vorige beurt, en mijn rijgedrag is redelijk constant. Dus ik ga er van uit dat ik wel weer 45k kan rijden vanaf de laatste servicebeurt. Ik kan ook aan de dealer vragen bij de volgende beurt of ze het terug zetten zoals het hoort te zijn.

• vw monteurke

Ja, met VAG-COM kun je dat zien

Bij auto's met verlengde onderhoudsintervallen moet je dan de volgende systeemcode/functiecode/kanaalnummers hebben:

Systeemcode 17 (instrumentenpaneel) —> Functiecode 10 (aanpassen) —-> kanaalnummers 40 en 41

In kanaalnummer 40 zie je de afgelegde afstand sinds de laatste beurt en in kanaalnummer 41 de verstreken tijd sinds de laatste beurt.

• Rogier

Een beetje een late reactie, maar ik had geluk. De service gevens waren niet gewist.

Bedankt voor de info vw monteurke!

kanaal 40: 331

kanaal 41: 478

vorige beurt: 11-06-08 km: 215018

nu: 02-10-09 km: 248167

verschil: 33149 km