stotteren Lupo

  • Hans

    Het betreft een lupo bj.98 met AKQ motor

    De auto stottert bij accelereren, bij constante snelhied loopt hij prima.

    Ik ben bij de dealer geweest en die heeft een relais van het brandstofsysteem

    vervangen maar dit heeft niet geholpen.

    Weet iemand wat dit kan kan zijn.

    Alvast bedankt.

  • vw monteurke

    Km stand ?

    Staat van onderhoud ?

    Wanneer is de laatste grote beurt uitgevoerd ? (dus inclusief bougie's, luchtfilter, brandstoffilter)

    Door wie is die beurt uitgevoerd ? (dealer, algemeen autobedrijf, beunhaas)

    Is het storingsgeheugen uitgelezen ? Welke storingen zaten daar in ?

    Is de storing plotseling ontstaan of is het meer geleidelijk gegaan ?

  • Hans

    Bedankt voor je reactie.

    De km. stand is 154000 en de laatste grote beurt is uitgevoerd bij 145000 km.

    De auto is de laatste twee jaar in onderhoud geweest bij een algemeen autobedrijf.

    Op de rekening kan ik geen brandstoffilter vinden.

    Ik heb bij de dealer het geheugen laten uitlezen en daarna is er een relais vervangen.

    Over andere storingen heb ik niets gehoord.

    De storing is wel plotseling ontstaan en wordt geleidelijk erger.Bij koude motor is het

    minder.

    Met vr. groet,

    Hans

  • vw monteurke

    De symptomen zijn een beetje te vaag om een exacte oorzaak aan te wijzen voor het stotteren bij accellereren.

    Vooral het feit dat u niet weet welke storing er in het storingsgeheugen zat is jammer.

    Daarom alleen wat algemene aanwijzingen waarvan u er een aantal zelf kunt doen:

    Trek de bougiestekkers eens los en kijk eens of er toevallig olie in de bougiegaten staat. (komt wel eens voor dat de nokkenashuispakking lekt)

    Kijk ook eens in de bougiestekkers. Als die groen zijn uitgeslagen kun je die bougiekabels en stekkers beter vervangen.

    Voeg eens (onder het motto “baat het niet dan schaadt het niet”) een busje injectorreiniger aan de brandstof toe.

    Dan wat werkzaamheden die u waarschijnlijk niet zelf kunt doen:

    U zou het gasklephuis eens kunnen laten reinigen en opnieuw laten inleren.

    Een electronisch bediende gasklep blijft, door koolafzetting op de gasklep en in het gasklephuis, wel eens “plakken”.

    Het verdient aanbeveling om het storingsgeheugen nog eens te laten uitlezen.

    Laat alles uitprinten en plaats eventuele storingen hier zodat wat meer duidelijk wordt in welke richting moet worden gezocht.

  • Hans

    De lupo is weer bij de dealer geweest,opnieuw laten uitlezen maar hier zaten geen foutmeldingen in.

    Toe het benzinefilter laten vervangen en het gasklephuis laten reinigen. Dit alles zonder resultaat.

    Om de kosten te beperken de auto maar weer meegenomen omdat men geen idee had wat het zou kunnen zijn.

    De volgende dag voor de zekerheid zelf de bougiekabels vervangen die er op het oog toch goed uitzagen.

    Toen gaan rijden en de lupo liep weer als een trein.

    Ik snap alleen niet dat in een werkplaats waar ongeveer een man of tien werken er niemand op het idee komt

    om de bougiekabels te vervangen. Het schijnt dat wanneer de computer niets aangeeft het menselijk denken al snel

    ophoudt.

    VW monteurke bedankt voor de adviezen die wel hielpen.

  • vw monteurke

    Mooi dat het is opgelost.

    Aan bougiekabels is inderdaad soms niks te zien.

    Als ze al wat langer problemen geven is vaak groene corrosie-aanslag binnenin de stekker zichtbaar en dan wordt het een stuk duidelijker.

    Ik moet helaas ook toegeven dat er “monteurs” zijn die te veel vertrouwen op de computer.

    Het is goed om in gedachten te houden dat het uitlezen van het storingsgeheugen een goed en tegenwoordig onmisbaar begin is van het storingzoektraject maar dat het wel beperkingen heeft.

    De in het geheugen opgeslagen storingen geven zelden een absolute oplossing aan.

    Ze geven meestal enkel een richting aan waarin de monteur dan verder kan (of moet) zoeken.

    Ook het afwezig zijn van storingen in het geheugen kan een belangrijke aanwijzing zijn.

    Niet alle electronische componenten worden namelijk bewaakt door dat geheugen en als er geen storing aanwezig is zou je als monteur dus je aandacht moeten richten op die componenten die niet bewaakt worden.