Golf 1.6 74kw '99 vraagje aan VW-monteurke

  • Reem

    Hallo VW-Monteurke,

    Ik heb mijn ‘97 Golf 3 cabrio 1.8 verkocht en een ’99 Golf cabrio 1.6 74kw met slechts 31.000 mijl terug gekocht voor maar 3.000 euro. Dit omdat hij in de eerste plaats rechts gestuurd is en omdat de kap aan vervanging toe is.

    Nu blijkt dat als de cabrio een koude motor heeft hij wat onregelmatig loopt en inhoud. Zodra de motor op temperatuur is loopt hij perfect.

    Het ding is dealer onderhouden (eerst in Engeland waar hij nieuw is gekocht en toen in NL bij VW-dealer Kamsteeg). Volgens de boekjes moet hij bij 35.000 mijl z'n volgende beurt krijgen, dus misschien dat het simpelweg bougies, een luchtfilter e.a. kleinigheden zijn die vernieuwd moeten worden om 'm weer netjes te laten lopen, maar misschien dat jij aan een ander euvel denkt.

    Wat zou onregelmatig lopen van de koude motor kunnen zijn?

    M.v.g. Reem

  • vw monteurke

    Mmmm, Een auto met het stuur aan de verkeerde kant ?

    Kijk maar uit met inhalen, je zit met zo'n ding al compleet op de helft van de tegenligger voordat je uberhaupt een tegenligger kunt zien !

    En goed opletten dat je 's morgens niet verkeerd instapt met je slaperige kop.

    Ik zie het al voor me. De buurt grinnikend achter de gordijnen toekijkend terwijl jij met een rood hoofd uitstapt om dan aan de “goeie” kant in te stappen. :D

    Nu serieus:

    Ik zou inderdaad eens beginnen met een grote beurt.

    Nieuwe bougie's, nieuw luchtfilter, nieuw brandstoffilter (hangt ergens rechtsonder de auto) en natuurlijk nieuwe olie + oliefilter.

    Veel kans dat ie dan al beter loopt.

    Helpt dat toch niet, probeer dan eens een nieuwe temperatuursensor. (kost ook niet de hele wereld)

    Als laatste zou je nog aan een luchtmassameter kunnen denken, maar die gaan eigenlijk weinig kapot bij die motoren.

  • Reem

    Jajaja, lach me maar uit hoor:D Humor. Zie 't al voor me zeg dat ik alsnog links instap terwijl de buren staan te kijken.

    Hetgeen waarom men af toe had kunnen lachen maar wat alleen m'n vriendin in de gaten had omdat ze naast me zit, is dat ik in soms met m'n rechterhand in het deurvak zat zoekende naar m'n versnellingspook. Maar na een dagje sturen vind ik alleen het achteruit inparkeren aan de rechterkant van de weg nog wat lastig. Normaliter gooi je ‘t armpje om de rechter stoel, draai je het bovenlijf een beetje en kwak je de auto in 2 tellen tussen 2 geparkeerde auto’s, maar dat is nu ff een ander verhaal.

    Zo'n inhaal manouvre op een B weg heb ik nog niet hoeven uitvoeren, maar dat lijkt me inderdaad wat lastiger worden dan met een links gestuurd exemplaar.

    Ik zal m'n cabrio-tje maar ff verzorgen en 'm hetgeen nieuw geven wat je in eerste instantie opsomde. Ondanks die mooie ingevulde boekjes is ie er kennelijk toch aan toe, want hij loopt gewoon rottig als ie koud is. Temperatuurmeter doet het overigens eerste klas, net als bij onze variant.

    Morgen dus inkopen doen en sleutelen.

    Wederom bedankt voor je advies VW-Monteurke

  • vw monteurke

    Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen voor wat betreft die temperatuursensor.

    Jij hebt het over de temperatuursensor voor de temperatuurmeter, ik had het over de temperatuursensor voor het motormanagement.

    Het motorregelapparaat heeft namelijk ook temperatuurinformatie nodig.

    Een koude motor heeft nu eenmaal een wat rijker mengsel nodig. (vroeger had je daar de choke voor, weet je nog ?)

    De temperatuursensor voor het motormanagement is dus best belangrijk.

    Nu het verradelijke:

    Vroeger waren de sensor voor de meter en de sensor voor het regelapparaat echt 2 aparte sensors die ieder een aparte plaats in het motorblok hadden.

    Tegenwoordig zijn het nog wel aparte sensors, alleen hebben ze die 2 sensors in een behuizinkje gepropt en het lijkt op het oog dus op één sensor.

    Zo'n 2 in 1 sensor is te herkennen aan de 4 polige stekkeraansluiting (2 pooltjes voor de meter, 2 voor het regelapparaat)

    Nou weet ik zo even niet wat er in jouw motor zit.

    Zit er een 4-polige in, dan kan het niet missen.

    Heb jij echter nog 2 verschillende sensors, let dan op dat je de sensor voor het motormanagement vervangt en NIET die van de meter !!

  • Reem

    Dat is wel helemaal begrepen VW-monteurke…..Gezien ik een nieuw type motor heb (1.6 74kw) denk ik dat ik morgen die 4 polige stekker ga aantreffen.

    Ik ga er niet vanuit dat het iets met die sensor te maken zal hebben, want na enkele minuten stionair draaien loopt 't kind als een nieuwe. Ik draaide zojuist een bougie eruit en die was in elk geval aan vervaning toe, evenals de luchtfilter. Was erg vuil.

    Thanx, Groetjes, Reem