stuurbekrachtigingspomp

• Henk

Beste VW monteurke en andere VW fans,

Betreft mijn Golf 3 1.9D bj.1997 1Y motor km.st.320 duizend.

De stuurpomp van mijn golfje heeft speling op het lager en maakt een gierend geluid.

Ik ga hem binnenkort vervangen door een nieuw exemplaar welke ik goedkoop kan overnemen. Dit pomje heeft uitwendig dezelfde afmetingen, met uitzondering dat het een multi-V-riem poelie heeft. Met een gedraaid verloopje moet ik de bestaande V-snaar poelie er wel op kunnen monteren. Op deze pomp staat: 100 bar 1J0422154D 26066368-WE. Mijn vragen zijn nu: mag ik deze pomp monteren omdat ik er vanuit ga dat door de gelijke uitwendige afmetingen druk en opbrengst ook overeenkomen? Moet ik nog een speciale handeling verrichten om alle oude olie uit het systeem te krijgen? Moet na montage en bijvullen met olie het systeem nog ontlucht worden? Hoeveel olie gaat er in het systeem?

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties.

m.vr.gr.

Henk

• vw monteurke

De voorgeschreven druk is 85 tot 95 bar.

Die 100 bar kan dus aardig kloppen.

Systeem aftappen doe je simpel door de leidingen naar beneden te hangen.

Let op of er geen metaalflintertjes in de olie zitten, die flintertjes zitten dan ook in je stuurhuis en komen later weer in je (nieuwe) pomp !!

Ontluchten doe je door (met draaiende motor) het stuurwiel een aantal keren van volledig links naar volledig rechts te draaien.

Vooral in het begin regelmatig bijvullen

Inhoud van het systeem ken ik zo even niet, maar ik schat dat je ergens tussen de 1 en 2 liter nodig hebt.

• Henk

Hallo VW monteurke,

Hartelijk dank voor je snelle reactie en tips.

Als ik nu over een week, wanneer ik de pomp ga overzetten, toch metaalflintertjes signaleer! Wat is dan de werkwijze om deze flinters te verwijderen?

m.vr.gr.

Henk

• vw monteurke

Je zou kunnen proberen het systeem een paar keer met nieuwe olie door te spoelen maar ik weet uit ervaring dat het niet meevalt om er alles uit te krijgen.

Pas op met andere spoelmiddellen want die kunnen onderdelen van de stuurinrichting aantasten en dan ben je verder van huis.

• Henk

Oké, over een week ga ik kijken of het één en ander mij lukt.

Nogmaals hartelijk dank!

Henk