Inhouden vw golf 2.0 lpg 2002

  • martijn77

    Hallo,

    Het gaat om het volgende probleem. Een golf 2.0 op lpg G3 (AG installatie). De auto heeft inmiddels ruim 265.000km gereden. Al enige tijd heeft de auto last van inhouden / overslaan. Ik heb de auto uitgelezen, de optredende storingen waren de verwarming van de 1e lambda sonde, de tweede lambda sonde gaf ook een storing, tevens misfire op cil 1 en 4. Allereerst de bougies en kabels vervangen wat een flinke verbetering heeft gegeven. Tijdje probleemloos gereden, inmiddels houdt hij weer in, soms is de auto niet boven de 90 km/h te krijgen. Stoppen, uitzetten en weer starten zorgt er voor dat de auto weer prima draait. Afgelopen weekend ook een nieuwe bobine gemonteerd, helaas zonder echt resultaat. Tijdens het inhouden begint het lampje van het motormanagement te knipperen. Vorige week is ook de lpg installatie gecontroleerd, deze is ok. Het maakt overigens ook geen verschil, zowel rijden op benzine als op lpg geeft het omschreven probleem. Volgende verdachte voor mij is de luchtmassameter. Hoop dat er hier nog aanvullende tips komen, dit is een vervelend en hardnekkig probleem.

    Groet,

    Martijn

  • vw monteurke

    Als het storingslampje knippert zou er een storing in het geheugen moeten zitten. Welke is dat ?

    Als er geen storingen inzitten let dan even op, sommige minder belangrijke storingen worden gewist bij uitzetten van het contact. Het is in zo'n geval dus belangrijk dat je uitleest voordat je de motor stilzet.

    De door jou verdachte luchtmassameter zou het ook kunnen zijn.

    In zo'n geval is er meestal geen storing in het geheugen opgenomen. Gewoon een nieuwe lmm proberen is in zo'n geval het gemakkelijkst.

    Let ook goed op kapotte slangen na de lmm.

    Vooral het geribbelde pijpje van de carterontluchting wil wel eens breken en dan zuigt de motor lucht aan buiten de lmm om.

    Tot slot nog even een overdenking over die misfire.

    Misfire hoeft niet altijd aan de ontsteking te liggen, als er te weinig compressie is (zou niet vreemd zijn gezien de km stand) krijg je dezelfde problemen.

    Even compressie meten dus

  • martijn77

    Dank voor je reactie, vreemd blijft dat het direct weg is als de motor wordt uitgezet voor zo'n 5 seconden.

  • martijn77

    Inmiddels is de auto weer terug, de volgende storingen heb ik uitgelezen:

    1) foutcode 19667 (lambda sonde bank 1), blijft terugkomen.

    2) foutcode 16684 t/m 16688 misfire op alle cylinders, na reset komt alleen 16684 terug, deze omschrijft misfire op onbekende cylinder.

    3) foutcode 17704 fout in motorkoelsysteem, temperatuursensor G62, maak ik me geen zorgen over, ik zie geen verband met de optredende problemen, storing komt ook niet terug.

    Ik heb gereden en telkens tussendoor de foutcodes uitgelezen, 1) en 2) blijven terugkomen.

    De auto rijdt ok, ik vind wel dat hij niet lekker op het gas reageert, tevens klimt hij niet lekker lineair in toeren bij accelerenen in bv 2e of 3e versnelling. De storing treedt ook sporadisch op, wel heb ik opgemerkt dat bij accelereren in bv de 2e versnelling tot > 5000rpm de motor gaat inhouden en stotteren (niet altijd), tevens knippert dan het motormanagement lampje. Bij continue ~80 km/u knippert het lampje soms, maar gaat ook weer na zo'n 5 seconden uit.

    De luchtmassameter heb ik vervangen, morgen testen of dit resultaat geeft, tevens heb ik de eerste lambda sonde al in bezit, dit wordt de volgende actie. Wel maak ik me zorgen om de misfires. Ik hoop dat er nog nuttige tips volgen uit het omschreven probleem, wordt er gewaardeerd!

    Compressie meting volgt hierna, ik hoop niet dat hier de oorzaak ligt…

    Groet,

    Martijn

  • vw monteurke

    1) foutcode 19667 (lambda sonde bank 1), blijft terugkomen.

    Opmerking: Zou inderdaad de lambdasonde kunnen zijn, maar hou er rekening mee dat compressieverlies en een hiermee gepaard gaande onvolledige verbranding ook tot vreemde lambdawaardes kunnen leiden.

    2) foutcode 16684 t/m 16688 misfire op alle cylinders, na reset komt alleen 16684 terug, deze omschrijft misfire op onbekende cylinder.

    Opmerking: Ik zou toch echt eens compressie meten.

    Vooral omdat ook fout nr 1 voorzichtig in die richting kan (met nadruk kan) wijzen

    3) foutcode 17704 fout in motorkoelsysteem, temperatuursensor G62, maak ik me geen zorgen over, ik zie geen verband met de optredende problemen, storing komt ook niet terug.

    Opmerking: Temperatuursensor G62 is wel degelijk van belang voor een goede mengselvorming.

    Vroeger had je de choke om een koude motor van een rijker mengsel te voorzien, tegenwoordig gebeurt dat electronisch.

    Een temperatuursensor die een verkeerde waarde aan het motorregelapparaat doorgeeft kan dus wel degelijk voor een verkeerd mengsel zorgen.

    Dit kan zowel in koude als in warme toestand gebeuren.

    Sommige afwijkende temperatuursensorwaardes worden door het regelapparaat als “waar” aangenomen en niet als storing herkend.

  • martijn77

    Tevens al de lmm vervangen, bijkomend probleem is het oplichten van het EPC lampje van de motorregeling, dit was met de vorige lmm niet het geval, zien we een verband? Dank voor je eerdere toelichting. Wat betreft compressie, denken aan de klepzittingen of aan de zuiger / cilinderbussen?

  • vw monteurke

    Ik vorm pas voorzichtig een mening over oplichtende lampjes als ik weet welke storingscode hier de oorzaak van is.

    Voor wat betreft die compressie denk ik, vooral gezien de km stand en het feit dat de auto op lpg rijdt, eerder aan ingeslagen klepzittingen dan aan zuigers.

    Ik verwacht dat de zittingen zover zijn ingeslagen dat de hydraulische stoters “op het einde” zitten.

    Als dat het geval is blijven de kleppen (vooral bij wat hogere toerentallen) zweven en komen niet altijd meer terug op de zitting.

  • martijn77

    Denk ik ook, morgen ga ik compressie meten. Na het vervangen van de lmm ontstaan de volgende foutmeldingen:

    17553, luftmassenmesser, sporadisch

    Dit terwijl het een nieuwe lmm is! Fout treedt niet op met oude lmm.

    19667, lambda sonde, was er voorheen ook al.

    16497, geber fur ansauglufttemp, signaal te groot.

    Treedt niet op bij oude lmm.

    De oude lmm is weer terug geplaatst, EPC lampje licht niet meer op en 17553 en 16497 komen niet terug, wel weer inhouden op LPG >5000rpm. Tevens knipperend motordiagnose lampje. Motor regelmodule wordt nu ook verdacht, ik zie nog geen verband tussen deze lmm uitwisseling. Trouwens vandaag zo'n 80km probleemloos gereden.

  • vw monteurke

    Had je wel het juiste type lmm ? Was het een originele ? Of kwam ie van autoshop “het verkeerde onderdeeltje” :D

    Dat inhouden bij 5000t/min zou, zoals eerder besproken, aan de kleppen kunnen liggen maar ook de toerentalsensor (voorin het blok, aan de vliegwielkant) geeft wel eens problemen.

    Ben trouwens benieuwd naar de compressiewaardes.

  • martijn77

    Compressie:

    cyl 1 13.25

    cyl 2 12.25

    cyl 3 12.25

    cyl 4 13.50

    Onderling dus een dP van 1 bar.

    Alvorens de cyl. kop te demonteren wordt de laatste poging het vervangen van de verdamper van het gassysteem.

    Nog aanvullend advies?