aanloopgeluid distributieriem

• vipertronic

beste monteurke mijn multiriem was goed heb een aanloopgeluid distributieriem van de polo 6N (aex moter) 1.4 liter

wat info over de auto gekocht met 104000 km bij handelaar. heeft alle beurten gehad bij versch. vw dealers volgens boekje afgestempeld. bij 100000 is de distr.riem vervangen. als ik mijn oor breng bij de zwarte kap van de distr. hoor ik een soort zoef zoef net of die niet mooi loopt en onregelmatig. riem zelf is oke visueel gecontroleerd en geen haarscheurtjes of dergelijke gezien. riem zit er nu 16000 km op na 2 jaar (ja ik rij weinig met de auto)

mijn vraag : word de 1e keer distr.riem verwisselen bij de VW garage alles verwisselt dus riem spanrol e.d. ?

moet ik aan de spanning van de riem denken of spanrol of toch de riem opzich graag uw advies in deze

• vw monteurke

Weet je zeker dat het de tandriem is die geluid maakt ?

Ribriemen willen ook wel eens hetzelfde geluid maken en omdat ze vlakbij elkaar liggen is soms niet goed vast te stellen waar het geluid vandaan komt.

Je zou dus de ribriem even los moeten gooien om zeker te weten dat het van de tandriem komt.

Mogelijke oorzaken als het toch de tandriem is: (de eerste 2 zijn het meestvoorkomend)

Er is geen originele riem gebruikt.

De riem staat niet goed gespannen (bij bijgeluiden staat de riem vaak te strak)

Een van de poelie's of rollen waar de riem overheen loopt staat niet in lijn. Hierdoor wordt de riem naar binnen of naar buiten gedrukt.

Als je de bovenkap van de distributie losmaakt zie je zo of de tandriem mooi middenop het nokkenastandwiel loopt.

Loopt de riem aan de rand van het tandwiel dan staat een van de poelie's of rollen niet in lijn.

Oorzaken zouden dan bv speling op het spanrollagertje of speling op het waterpomplager kunnen zijn

• vipertronic

bedankt alvast voor de snelle reactie

kapje had ik er al gehaald bedoel je met de ribriem de multiriem ? zoja dat kan ik dan vandaag eens uitproberen.

ik zal de mogelijkheden die je opnoemt eens nader bekijken

monteurke vernieuwd een VW monteur bij de 1e distr.wissel alles compleet of enkel de riem ? ik neem aan dat dan een originele riem is. Hij is bij de VW vernieuwd nl.

• vw monteurke

Ja, met ribriem bedoel ik de riem die de dynamo aandrijft.

Over het vervangen van de spanrol tegelijk met de tandriem bij een dergelijke (benzine) motor is VW een beetje vaag.

VW werkt met zgn “paketten” voor standaardwerzaamheden.

De receptionist vinkt aan wat er moet gebeuren en dan worden automatisch de benodigde onderdelen en het arbeidsloon aan de factuur toegevoegd.

Nu zit er bij een aantal benzinemotoren geen spanrol in dat pakket. Die spanrol zou dan dus niet vervangen hoeven worden.

Ik kan niet zeggen hoe andere dealers hiermee omgaan maar bij ons worden spanrollen altijd meevervangen.

In principe monteert een VW dealer een originele riem.

Het kan echter zo zijn dat men (op verzoek van de klant) voor een goedkoper alternatief kiest. Komt bij wat oudere auto's wel eens voor.

Voor alle zekerheid even het merk controleren dus. Als die riem nog niet zo oud is moet dat nog leesbaar zijn.

• vipertronic

fijn bedankt voor je uitleg. ga met je advies eens aan de slag vandaag

• vipertronic

hele kap eraf gehaald

riem ligt keurig over de poelies. denk dat het lagertje is of dat de riem inderdaad te strak staat

op de riem staat CONTITECH CT 846 19W140606 riem ziet er als nieuw uit

• vw monteurke

Contitech is een originele riem.

Heb je de ribriem nog gedemonteerd om die als oorzaak van het geluid uit te schakelen ?

• vipertronic

ga ik vanmiddag (tussen de buien doen) laat wel weten hoe het is afgelopen of wat de oorzaak was

• vipertronic

ribriem eraf alles ok

bleek de waterpomp te zijn

nog bedankt voor alle info en uitleg

• polo

Ik heb een vraag.

Ik heb een volkswagen polo sdi uit 2003 met 137000 km op de teller. Ik wil de tandriem laten vervangen.

In een schema op internet staat vermeld dat de spanrollen niet vervangen hoeven worden.

Klopt dit of kan ik beter de hele distributieset laten vervangen?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Polo