Zo'n auto heeft 2 oliedruksensors. Een lage en een hogedrukschakelaar
Er zit tevens een printplaatje met zoemertje achterop het instrumentenpaneel.
Hoe werkt het:
De lagedrukschakelaar zorgt dat direct na het starten bij ongeveer 0,3 tot 0,5 bar oliedruk het oliedruklampje uit gaat.
De hogedrukschakelaar bewaakt de oliedruk boven de 2000 t/min. (dit is de zgn. dynamische oliedrukcontrole)
Als die oliedruk beneden een bepaalde waarde zakt (typeafhankelijk tussen 1,2 en 1,8 bar) EN het toerental is hoger dan 2000 t/min gaat het zoemertje af.
Let op: Beide schakelaars schakelen tegengesteld. De ene verbreekt de massa bij oliedruk en de andere maakt massa bij oliedruk.
Even goed opletten dus dat je de schakelaars of de draden niet verwisselt en dat je de juiste schakelaars op de juiste plaats gebruikt.
Wat kan er fout zijn:
Als eerste moet je natuurlijk de oliedruk meten. Die druk kan namelijk inderdaad te laag zijn en dan geeft het zoemertje terecht alarm.
Als dat zo is ben je de pineut, want dan draait het uit op een motorrevisie.
Is de oliedruk zowel stationair als op toeren in orde (zowel bij koude als bij warme motor meten!!!) dan is er een electrisch probleem.
Omdat het probleem zich bij hogere toeren voordoet zou dat de hogedrukschakelaar kunnen zijn of het printje achterop het instrumentenpaneel.