Oliedruk sensor Golf 2 1.3 1987

  • Niek Sinnige

    Hallo allemaal,

    Ik heb gisteren een golf 2 uit 1987 gekocht. Hij doet het perfect, er is echter een vervelend dingetje.

    Als ik gas geef (wat hoger in toeren kom) dan gaat het lampje van de olie knipperen en gaat er een zoemer klinken.

    Zodra ik de moter afzet en weer start is er niks aan de hand, totdat ik weer hoger in de toeren kom.

    Kan iemand mij helpen? Ik heb op internet al een aantal keer gelezen dat er twee drukmeters zijn maar ik zou niet weten waar die zitten en hoe ik deze zou moeten vervangen.

    Groet,

    Niek Sinnige

  • vw monteurke

    Zo'n auto heeft 2 oliedruksensors. Een lage en een hogedrukschakelaar

    Er zit tevens een printplaatje met zoemertje achterop het instrumentenpaneel.

    Hoe werkt het:

    De lagedrukschakelaar zorgt dat direct na het starten bij ongeveer 0,3 tot 0,5 bar oliedruk het oliedruklampje uit gaat.

    De hogedrukschakelaar bewaakt de oliedruk boven de 2000 t/min. (dit is de zgn. dynamische oliedrukcontrole)

    Als die oliedruk beneden een bepaalde waarde zakt (typeafhankelijk tussen 1,2 en 1,8 bar) EN het toerental is hoger dan 2000 t/min gaat het zoemertje af.

    Let op: Beide schakelaars schakelen tegengesteld. De ene verbreekt de massa bij oliedruk en de andere maakt massa bij oliedruk.

    Even goed opletten dus dat je de schakelaars of de draden niet verwisselt en dat je de juiste schakelaars op de juiste plaats gebruikt.

    Wat kan er fout zijn:

    Als eerste moet je natuurlijk de oliedruk meten. Die druk kan namelijk inderdaad te laag zijn en dan geeft het zoemertje terecht alarm.

    Als dat zo is ben je de pineut, want dan draait het uit op een motorrevisie.

    Is de oliedruk zowel stationair als op toeren in orde (zowel bij koude als bij warme motor meten!!!) dan is er een electrisch probleem.

    Omdat het probleem zich bij hogere toeren voordoet zou dat de hogedrukschakelaar kunnen zijn of het printje achterop het instrumentenpaneel.

  • Niek Sinnige

    Bedankt voor je informatie.

    Ik ben bij de vw dealer geweest en heb 2 nieuwe druksensoren gekocht en vervangen. Het probleem is echter nog niet opgelost.

    Inmiddels heb ik ook alweer 1000 kilometer gereden en er is motorisch niks aan de hand. Ik heb dus maar besloten dat ik de sersor wil loskoppelen. Maar ik weet niet welke ik aan de massa moet doen en welke niet. Ik heb een blauwe en een witte sensor maar ik weet niet meer welke voor de hoge en welke voor de lagedruk is. Nu weet ik alleen niet welke sensor ik moet omzeilen.

    Ter informatie: Zodra ik de motor start is er niks aan de hand. Als ik voldoende gas geef, hoger in toeren kom (waarschijnlijk boven de 2000) dan gaat de zoemer aan.

    Groeten Niek

  • vw monteurke

    Je hebt, begrijp ik, nog geen oliedruk gemeten dus je weet helemaal niet of die druk in orde is.

    Dat denk je of hoop je alleen maar.

    Maar ………………………. 't is jouw feestje.

    Ter informatie: De lagedrukschakelaar MAAKT massa in ruststand en VERBREEKT de massa als er oliedruk is.

    De hogedrukschakelaar VERBREEKT de massa in ruststand en MAAKT massa als er oliedruk is.

    De schakeldrukken staan op de schakelaars en de werking van het spul is in het vorige bericht beschreven.

  • niek

    Hallo,

    Ik ben er nog steeds niet uit hoe ik de zoemer uit moet krijgen. Wel heb ik de oliedruk laten meten.

    Heel vreemd: De oliedruk is bij stationair en bij 2000 toeren of meer 6 bar. Maar ik loop nu vast, ook heb ik al geprobeerd om er een ander dashboard in de auto gezet. Ook met de nieuwe klokken blijft de zoemer klinken.

    Niek

  • vw monteurke

    Wat zijn de schakeldrukken van de oliedrukschakelaars die nu in je motor zitten ? (staat er op)

    Als je in ruststand met een ohmmeter over beide schakelaars en de massa meet, wat meet je dan ?

    Welke kleur draad zit er op welke schakelaar ?

    Om het gemakkelijk te maken een invullijstje. Kun je kopieëren/plakken en invullen

    De schakeldruk van de lagedrukschakelaar is ……. bar.

    Op de lagedrukschakelaar zit een draad met de kleur(en) ………….

    Over het lagedrukschakelaarcontact en de massa is de gemeten weerstand in ruststand (motor uit) …………… ohm

    Over het lagedrukschakelaarcontact en de massa is de gemeten weerstand met draaiende motor ……….. ohm

    De schakeldruk van de hogedrukschakelaar is ……. bar.

    Op de hogedrukschakelaar zit een draad met de kleur(en) ………….

    Over het hogedrukschakelaarcontact en de massa is de gemeten weerstand in ruststand (motor uit) …………… ohm

    Over het hogedrukschakelaarcontact en de massa is de gemeten weerstand met draaiende motor …………… ohm