Af en toe schokken golf 3, foutcodes bekend.

• martijn77

Hallo,

Het gaat om een golf 3, modeljaar 1996, motorcode ADZ.

Af en toe schokt de golf en draait de motor erg beroerd, stoppen en even laten staan, hierna niets meer aan de hand. De foutcodes zijn bekend, heb ik uitgelezen met een oude VAG COM kast.

Leerlaufschalter F60

Unterbrechung / Kurzschluss nach plus

Betreft dus de stationair regelaar, maar kortsluiting naar plus vind ik vreemd, kan dit in de regelaar zelf zijn?

Drosselklappensteller V60

Unplausibles signal

Betreft dus de gaskleplichter, is dit een losse module, of is deze storing een gevolg van de eerste?

Geber fur Drosselklappensteller G127

Betreft dus de gaskleppositiesensor, ik heb een tijdje geleden wel de stekker losgehad en schoongemaakt, kan dit deze storing veroorzaakt hebben?

De foutcodes heb ik gewist en zijn nu weg, maar mijn vriendin rijdt in de golf en het is erg vervelend dat het probleem maar heel af en toe optreedt. Oorzaken zijn dus gevonden, maar extra advies over de te vervangen delen is welkom! Waarschijnlijk is het een bekend probleem bij de vw kenner, graag dus nog wat extra advies….

Bij voorbaat dank!

Martijn

• vw monteurke

Vraag:

Leerlaufschalter F60

Unterbrechung / Kurzschluss nach plus

Betreft dus de stationair regelaar, maar kortsluiting naar plus vind ik vreemd, kan dit in de regelaar zelf zijn?

Antwoord:

De omschrijving onderbreking / kortsluiting wordt door testapparatuur vaak tegelijk gegeven.

Je moet dat eigenlijk lezen als onderbreking OF kortsluiting. Meestal is het dus gewoon een onderbreking

Vraag:

Drosselklappensteller V60

Unplausibles signal

Betreft dus de gaskleplichter, is dit een losse module, of is deze storing een gevolg van de eerste?

Antwoord:

De stationaire schakelaar is een deel van de gasklepversteller. Het is dus 1 compleet onderdeel

zie afbeelding: 1 is de gasklepversteller (V60) en voorop de stift bij 3 zit een microschakelaartje (F60)

Vraag:

Geber fur Drosselklappensteller G127

Betreft dus de gaskleppositiesensor, ik heb een tijdje geleden wel de stekker losgehad en schoongemaakt, kan dit deze storing veroorzaakt hebben?

Antwoord:

Ja, als deze storing niet meer terugkomt mag je aannemen dat het aan het losnemen van de stekker lag

• martijn77

Kijk, daar heb ik wat aan, bedankt!

Dan ga ik onderdeel V60/F60 bestellen, enig idee wat ie kost bij de dealer?

Groet,

Martijn

• vw monteurke

Nee sorry.

Ik ben van “hoe werkt het” , niet van “wat kost het”. :)

• pete

Hoi Martijn,

Heb je bericht gelezen, ben je er nog uit gekomen met je defect van de golf..

Heb zelf een similaire fout..

grt. Pete.

• martijn77

Hallo pete

ik heb de stationair regelaar vervangen. Is al weer een hele tijd geleden maar sindsdien rijdt hij weer probleemloos. De regelaar zit voor op het gasklephuis met drie boutjes vast. Koste volgens mij zo'n 160 euro. Het komt regelmatig voor. Lees hem wel eerst uit, al is dit geen garantie voor een goede diagnose. Bobine veroorzaakt over het algemeen niet dergelijke problemen. Controleer ook even het rubber onder het gasklephuis op lekkage (valse lucht) door met draaiende motor het hele huis wat op en neer te bewegen. Als de motor hier op reageert duidt dit over het algemeen op valse lucht.

Succes en laat je bevindingen even weten

Martijn