lekkage passat 3b variant

• Hans

Hallo,

ik heb al enkele jaren mijn passat maar heb zins korte tijd geleden pas ontdekt dat hij giganties lekt achter de bijrijders stoel.

Ik heb hem als 2de eigenaar gekocht en de vorige vertelde dat hij nooit schade heeft gehad.

Maar als ik er over terug denk heeft hij wel altijd al gestonken als hij droog was dus waarschijnlijk heeft hij altijd al gelekt.

Heb toen een beetje onderzoek gedaan op t net en zag toen dat er ooit een terugroep aktie is geweest van vw omdat er een fout onder de accu zat(dopjes ofzo).

Heb hem toen naar de garage gebracht en hebben ze dat verholpen maar uiteraard was het nog niet verholpen(wel voor moeten betalen terwijl het een fout van vw zelf is)

Pas geleden weer naar zelfde garage geweest en toen vonden ze een lek bij de vertelatie, die ze toen hebben afgedicht, maar u raad het al…..nog steeds een prive zwembad in de auto.

Kan hem wel weer brengen en elke keer geld uit geven maar volgens mij schiet dit niet echt op.

Wie weet wat het WEL kan zijn want moet nu zelfs ijs krabben aan de binnenkant en word er niet echt vrolijk meer van.

Hoop echt dat iemand mij kan vertellen wat het is, en alvast bedankt daarvoor.

Groeten hans

• vw monteurke

Eerst even iets rechtzetten:

Er is nooit een terugroepactie geweest v.w.b. de waterafvoer bij Passat. Wel een werkplaatsactie !

Subtiel, maar belangrijk verschil ………………………………………….

Bij een terugroepactie worden klanten actief benaderd om een bepaald gebrek te laten herstellen.

Meestal gaat het dan om gebreken die de veiligheid in gevaar kunnen brengen.

Gebreken van minder ernstige aard worden via werkplaatsactie's hersteld tijdens een reguliere onderhoudsbeurt.

Werkplaatsactie's vallen onder garantie en worden door de dealer uitgevoerd zonder kosten voor de klant.

Auto's die nooit bij een dealer komen kunnen werkplaatsactie's mislopen, maar je kunt je afvragen of dat de schuld van de dealer is ……………..

Regelmatig voorkomende oorzaken van waterlekkage bij de Passat van het type 3B.

— Verstopte waterafvoeropeningen in de waterkast.

Let op ! Ook al is de werkplaatsactie uitgevoerd, die afvoeren kunnen nog steeds verstopt raken. Maak die waterkast dus regelmatig schoon.

— Lekkage via de pakking van het interieurfilterbakje. (zie ook afbeelding onderaan dit bericht)

Let op ! Afkitten van dit bakje helpt niet. Meestal is dit bakje kromgetrokken en moet het gewoon vernieuwd worden.

— Bij auto's met schuifdak, verstopte waterafvoerslangen (4 stuks) van dat schuifdak.

Minder regelmatig voorkomende oorzaken.

— Lekkage via portieren.

Meestal is er dan sprake van eerdere schade of eerder uitgevoerde reparatie's waarbij de plaat waar het raammechanisme op zit niet goed is teruggeplaatst.

— Lekkage via voorruit. Ook hierbij is dan vaak sprake van schade of een eerder (niet goed) vervangen voorruit.

— Bij auto's met schuifdak. Schuifdak niet goed afgesteld of versleten afdichtrubber

In de praktijk blijkt dat 75% van de waterlekkages ligt aan eerdergenoemde regelmatig voorkomende oorzaken en zijn ze vrij simpel op te lossen.

In 15% van de gevallen ligt het aan de minder regelmatig voorkomende oorzaken en moet er enig zoekwerk (met de tuinslang) aan te pas komen om de juiste lekkageplaats te vinden.

De laatste 10% is het moeilijkst op te sporen. Vaak ligt hier de oorzaak in de historie van de auto.

Bijvoorbeeld een vergeten doorvoertule bij inbouwen van een accessoire of lekkage via een naad omdat een schade reparatie niet goed is uitgevoerd.

Dan nog een vaak vergeten, maar wel heel erg belangrijke kwestie bij waterlekkages.

Onder de vloerbedekking bevinden zich bij moderne auto's kabelbomen met de nodige stekkerverbindingen en vaak ook diverse regelapparaten.

Water en electronica gaan niet goed samen. Het veroorzaakt corrosie op stekkerverbindingen en volgelopen regelapparaten zullen ook niet goed meer werken.

Vaak openbaren de hierdoor ontstane electrische storingen zich pas nadat de waterlekkage al geruime tijd is opgelost.

Maak bij lekkages de auto dus goed droog en behandel stekkerverbindingen e.d. met contactreiniger.

Haal voor dat droogmaken de complete vloerbedekking uit de auto en maak ook de isolatie daaronder goed droog.

Tot slot nog een afbeelding van de plaats waar het interieurfilterbakje lekt.

Het interieurfilterbakje is op de afbeelding al uitgebouwd.

Duidelijk is echter te zien dat zich in de hoek vuil had opgehoopt en dat water onder het bakje door naar het interieur heeft gelekt.

• rene

hallo

ik heb t zelfde probleem

bekleding onder de berijdersstoel en voor de achterbank staan geregeld blank

heb bekleding gedemonteerd om meeste water er uit t edeppen, kacheltje erin, tevens de deur panel

verwijderd en de ijzeren platen gecontroleerd op lekkage, dit was niet t probleem

ik kom er maar niet achter waar t vandaan komt, dealer weet t ook niet

hoe is de situatie nu bij jullie?

grt

famvdhaar@hotmail.com

• GertJan

Had ook veel last van lekkage in inderdaad, het gaatje onder de accu was verstopt. Loopt nu goed door. Bedankt