lekkage passat 3b variant

  • Arnoud Haans

    Sinds een tijdje heb ik een lekkage aan de bijrijders kant aan het voorste portier. Elke keer na een fikse regenbui staat er water bij de beenruimte. Ik heb al ondekt dat het water via de tochtstrip naar binnen komt. het lijkt alsof de deur niet geheel afsluit tegen de tochtstrip (thv net iets onder de spiegel)maar dat is af fabriek en heeft nog nooit schade gehad. Onder de vloerbekleding is het niet nat. De tochtstrip is nog de originele en er zitten geen scheuren/gaten oid in…. Ook heb ik gecontroleerd dat er geen water via de deur zelf naar binnen stroom. Wie heeft dit probleem al eens gehad en hoe kan ik dit het beste oplossen?

    De auto is een VW Passat Variant 3B, Bouwjaar 2000

    1.8 benzine 20v

  • vw monteurke

    Ik neem aan dat je met “tochtstrip” het portierrubber bedoelt.

    Ik neem ook aan dat je ZEKER weet dat de lekkage via het portierrubber komt. (let op: lekkage via portierrubber komt bij Passat niet vaak voor)

    Eventuele oorzaken:

    Speling op scharnier(en)

    Zijn alle bouten waarmee de scharnieren vastzitten nog aanwezig en zitten die bouten allemaal vast.

    Het portier moet opnieuw worden afgehangen.

    Het portierslot moet opnieuw worden afgesteld.

    Het portierrubber is versleten, en te veel in elkaar gedrukt waardoor de afdichting niet goed meer is

  • Arnoud Haans

    De deur hangt er strak bij, sluit goed en er zit geen speling in en alle bouten zitten erin. de deurrubber is in goede staat. ik heb zelfs de rubber met vaseline ingevet om zeker te zijn dat er geen vocht tussen door kan. Verder kan ik geen enkele mogelijkheid bedenken waardoor dit kan komen. Bij de VW-garage wisten ze ook niets te bedenken. Het enige wat eventueel zou kunnen is dat locatie van de twee einden van de deurrubber aaneengesloten zijn dat daar iets speling zit. dit is de verdikking die thv de speaker zit…. wellicht dat die iets te dik is. maar af fabriek zitten die verdikkingen er ook…. de rubber was net zo goed en dik als een nieuwe.. het vocht staat op de bekleding en niet onder de bekleding. Als ik de auto strip dan is er geen vocht onder alle schuim en bekleding. dus het vocht zou via de sponning moeten komen. onder het dashboard is alles droog…. geen idee wat te doen.

  • vw monteurke

    Kijk toch eens onder de motorkap in de waterkast, dat is die ruimte tussen voorruit en motorruimte (die ruimte waar ook de accu zit)

    In die waterkast komt al het water terecht dat van de voorruit af loopt

    Die waterkast kent 2 problemen die lekkage kunnen veroorzaken.

    1e: de afvoer kan verstopt zitten. Er zitten 2 afvoeren, 1 onder de accu en 1 tussen accu en rembekrachtiger. Beide zie je pas als de accu er uit is.

    Bij verstopte afvoer kan het water onder andere via het interieurfilter het interieur binnenkomen.

    2e: Het interieurfilterbakje is kromgetrokken, Het water dat van de voorrruit af loopt, loopt dan onder dat bakje door het interieur in. Een beetje op de plaats die jij noemt.

    Hoe zie je dat: Haal het interieurfilter uit het bakje. Je ziet nu, via de ontstane opening, de dikke schuimrubber pakking onder het bakje zitten.

    Voel of die pakking nat is. Is die pakking nat, vervang dan het complete interieurfilterbakje.

  • erik43

    komt het water niet binnen via een slecht afdichtend deurpaneel op de deur, hier zit zo een foam laag en deze lekken wel vaker ,goed voelen onderrand binnendeur paneel na regen bui .

  • passat variant

    water lekkage bij de passat komt door slechte afdichting van het deurpaneel oplossing alles loshalen en opnieuw kitten,

    geen lekker karwei omdat panelen erg vast kunnen zitten.

  • Cihan

    Een oom van me heeft een passat sedan 2003, Hij heeft al maanden last van vocht in de auto. Soms zit er zelf een kacheltje in om het vocht te verdampen. Hij is ten einde raad. Is bij veel garages geweest ook bij de eigen dealer. Niemand heeft wat kunnen ontdekken. Het licht niet aan de beide afvoeren. Heeft zelfs de vooruit opnieuw laten kitten. Hoe ver moet je gaan… Hij denkt erover om de auto nu te verkopen. Voor de rest rijdt hij er verder met plezier in, is verder een goede auto, maar die lekkage knaagt aan hem. Ik begrijp dat heel goed. Maar wat ik niet snap is dat de eigen dealer, die daar ervaren monteurs heeft rondlopen (zou je zeggen), waar elke dag auto's binnen komen met de naam Volkswagen, niet achter de kwaal kunnen komen ? Niemand hier op het forum moet het zich aanrekenen dat ik nu een beetje kritisch ben. Maar de situatie is nu eenmaal zo.

  • erik43

    Water is heel dun hoor! Het komt door de meest onlogische openingen naar binnen.Maar er moet toch ergens een vochtige mat zijn en dan in die hoek verder zoeken kan van alles zijn .

  • gijsbert

    Had ook last van vocht aan de bijrijderskant, stond er toch een liter of 3 aan water in de door monteurke aangehaalde waterkast. Een paar bladeren zorgde voor de verstopping, mijn vinger voor de ontstopping.

    Bedankt monteurke!

    vw monteurke Schreef:

    ——————————————————-

    > Kijk toch eens onder de motorkap in de waterkast,

    > dat is die ruimte tussen voorruit en motorruimte

    > (die ruimte waar ook de accu zit)

    > In die waterkast komt al het water terecht dat van

    > de voorruit af loopt

    > Die waterkast kent 2 problemen die lekkage kunnen

    > veroorzaken.

    > 1e: de afvoer kan verstopt zitten. Er zitten 2

    > afvoeren, 1 onder de accu en 1 tussen accu en

    > rembekrachtiger. Beide zie je pas als de accu er

    > uit is.

    > Bij verstopte afvoer kan het water onder andere

    > via het interieurfilter het interieur

    > binnenkomen.

    > 2e: Het interieurfilterbakje is kromgetrokken,

    > Het water dat van de voorrruit af loopt, loopt dan

    > onder dat bakje door het interieur in. Een beetje

    > op de plaats die jij noemt.

    > Hoe zie je dat: Haal het interieurfilter uit het

    > bakje. Je ziet nu, via de ontstane opening, de

    > dikke schuimrubber pakking onder het bakje

    > zitten.

    > Voel of die pakking nat is. Is die pakking nat,

    > vervang dan het complete interieurfilterbakje.

  • Ad

    Hallo beste forum leden,

    Wat het vw monteurke aanstipt, dat kan zeer zeker de grote boosdoener zijn, vergis u daar niet in.

    Wat u het beste kan doen, verwijder eventueel het dasboardkastje, indien mogelijk.

    Open de motorkap, verwijder eventueel de parafaan, die kunststof afdekplaat met gleufjes, die onder de ruitenwisser arman zit, deze dient u overigens ook te demonteren.

    Neem een grote gieter met water, laat een hulp achter de behuizing van het interieurfilter het water lopen, u zelf kijkt naar de doorvoer van de lucht inlaat voor het interieur.

    Gooi echt geen water door het intrieur filter!!

    Ziet u nu water naar binnen stromen, dan heeft u te maken met een lekkage onder de behuizing van het interieur filter!

    Wat te doen, haal het filter uit het huis, u ziet nu als het goed is een boutje 10 mm zitten, en aan de buitenzijde tegen het binnenscherm ook nog 2 van dit soort boutjes zitten, demonteer deze.

    en haal de behuizing van zijn plaats, ziet u nu dat er water aanwezig is aan de onderzijde van de behuizing en is het afdichtingsmateriaal nat, dan heeft u de lekkage gevonden.

    Ik ga er nu van uit, wat ik beschreven heb, dat deze montage identiek is aan Audi, zoveel verschil zal het niet uitmaken, daar beide auto's bij de VAGgroup gefabriceerd zijn.

    Vind u op deze plaatsen geen water, kijk dan toch even na, of er geen vuil in de nattebak aanwezig is bij de afwaterpunten bij en onder de accu, maak deze alsnog goed schoon, spoelen met veel water, en kijk of het water goed wegstroomt, is dit niet het geval, dan heeft u toch een verstopping, oplossen dus.

    Heeft geen van beide problemen de oorzaak, bekijk dan in elk geval, of de parafaan goed aansluit, is dit niet het geval, dan stroomt al het water wat van een gedeelte van het dak, en de gehele voorruit stroomt tussen de parafaan en de beplating door, dit water loopt nu door het interieurfilter heen, en het water stroomt lekker uw interieur in.

    Let echter wel goed op, aan de rechterzijde op het vloerpaneel, daar kan eventueel een besturingsregeleenheid verscholen liggen onder het tapijt, komt hier op een of andere manier water in, dan bent u echt goed aan de beurt, u krijgt onherroepelijk zware electronische problemen, en een berg foutmeldingen!

    Water of condens kan een nachtmerrie betekenen voor deze besturingsregeleenheid.

    Gewis u daar van, dit is echt geen fabeltje wat ik u vertel, en bij beschadiging hier van, dat zal u erg veel geld gaan kosten, indien u dit moet gaan vervangen!

    Ik had nl ook een lekkage onde de behuizing van het interieurfilter, heb een nieuwe pakkingring gehaald bij de dealer, en heb alles netjes droog gemaakt, de pakkingring ingesmeerd met butyleenkit, daar deze zacht en flexibel blijft, en indien nodig altijd kan losgehaald worden, zonder iets te vernielen!

    Mijnprobleem is over, en ik was er bijtijds bij, ik heb geen storingen gehad.

    Zijn de problemen nu nog niet verholpen, kijk dan eens onder uw portier van uw auto, u ziet daar afwateringsgaten zitten, por hier eens in met een kunststof staafje, blijft er troep aan dat staafje zitten, maak dan de portierbak goed schoon.

    Het water loopt meestal tussen het portierrubber en de ruit door, ik bedoel dus dat rubber wat horizontaal tegen de ruit zit, waar u misschien vaak uw arm neerlegt als het raam open staat, u drukt nu met uw arm op dat rubber, en dat is nu net fout!

    Er ontstaat dus in de warme maanden door uw eigen toedoen een beschadiging aan dit rubber, misschien een beetje vergezocht, maar toch.

    Als een olifant op u gaat rusten, dan gaat u ook uit uw fatsoen, en loopt u ook beschadigingen op, dit overigens als vergelijking.

    Maar neem gerust aan van mij, als dit rubber iets doorlekt, en uw afwatring in uw portierbakken is verstopt, dan kan het water nog maar een kant uit, via het deurpaneel het interieur in, uw deur loopt als het ware over,

    Remedie : maak de afwateringsgaten aan de onderzijde goed schoon en doorgankelijk.

    Zorg dat het kunststof afdekplaat of het plastic membraan wat aangebracht is tussen de deur en bekleding van de deur, dat deze helemaal heel is, en overal goed is aangebracht met kit, gebruik altijd een zachtblijvende kit.

    Als nu het probleem nog niet is opgelost, gewoon blijven zoeken, dat zou ik ook doen.

    Niets is zo irritant, dan water dat uw interieur binnenstroomt, dit behoort aan de buitenzijde van uw voertuig te blijven.

    Ik wens u allen heel veel succes toe, met de bestrijding van het vocht in uw auto.

    O, wat ik nog vergat, heeft u een opendak of een schuifkanteldak, controleer u dan ook de afwatering hier van.

    En vergeet ook de condens afvoer van uw airco niet, kan ook heel veel ellende geven !!

    Sla dus ook nooit de goede raad van het vw monteurke in de wind, hij weet echt heel erg goed waar hij over praat!!

    Met vriendelijke groet,

    Ad