Hallo beste forum leden,
Wat het vw monteurke aanstipt, dat kan zeer zeker de grote boosdoener zijn, vergis u daar niet in.
Wat u het beste kan doen, verwijder eventueel het dasboardkastje, indien mogelijk.
Open de motorkap, verwijder eventueel de parafaan, die kunststof afdekplaat met gleufjes, die onder de ruitenwisser arman zit, deze dient u overigens ook te demonteren.
Neem een grote gieter met water, laat een hulp achter de behuizing van het interieurfilter het water lopen, u zelf kijkt naar de doorvoer van de lucht inlaat voor het interieur.
Gooi echt geen water door het intrieur filter!!
Ziet u nu water naar binnen stromen, dan heeft u te maken met een lekkage onder de behuizing van het interieur filter!
Wat te doen, haal het filter uit het huis, u ziet nu als het goed is een boutje 10 mm zitten, en aan de buitenzijde tegen het binnenscherm ook nog 2 van dit soort boutjes zitten, demonteer deze.
en haal de behuizing van zijn plaats, ziet u nu dat er water aanwezig is aan de onderzijde van de behuizing en is het afdichtingsmateriaal nat, dan heeft u de lekkage gevonden.
Ik ga er nu van uit, wat ik beschreven heb, dat deze montage identiek is aan Audi, zoveel verschil zal het niet uitmaken, daar beide auto's bij de VAGgroup gefabriceerd zijn.
Vind u op deze plaatsen geen water, kijk dan toch even na, of er geen vuil in de nattebak aanwezig is bij de afwaterpunten bij en onder de accu, maak deze alsnog goed schoon, spoelen met veel water, en kijk of het water goed wegstroomt, is dit niet het geval, dan heeft u toch een verstopping, oplossen dus.
Heeft geen van beide problemen de oorzaak, bekijk dan in elk geval, of de parafaan goed aansluit, is dit niet het geval, dan stroomt al het water wat van een gedeelte van het dak, en de gehele voorruit stroomt tussen de parafaan en de beplating door, dit water loopt nu door het interieurfilter heen, en het water stroomt lekker uw interieur in.
Let echter wel goed op, aan de rechterzijde op het vloerpaneel, daar kan eventueel een besturingsregeleenheid verscholen liggen onder het tapijt, komt hier op een of andere manier water in, dan bent u echt goed aan de beurt, u krijgt onherroepelijk zware electronische problemen, en een berg foutmeldingen!
Water of condens kan een nachtmerrie betekenen voor deze besturingsregeleenheid.
Gewis u daar van, dit is echt geen fabeltje wat ik u vertel, en bij beschadiging hier van, dat zal u erg veel geld gaan kosten, indien u dit moet gaan vervangen!
Ik had nl ook een lekkage onde de behuizing van het interieurfilter, heb een nieuwe pakkingring gehaald bij de dealer, en heb alles netjes droog gemaakt, de pakkingring ingesmeerd met butyleenkit, daar deze zacht en flexibel blijft, en indien nodig altijd kan losgehaald worden, zonder iets te vernielen!
Mijnprobleem is over, en ik was er bijtijds bij, ik heb geen storingen gehad.
Zijn de problemen nu nog niet verholpen, kijk dan eens onder uw portier van uw auto, u ziet daar afwateringsgaten zitten, por hier eens in met een kunststof staafje, blijft er troep aan dat staafje zitten, maak dan de portierbak goed schoon.
Het water loopt meestal tussen het portierrubber en de ruit door, ik bedoel dus dat rubber wat horizontaal tegen de ruit zit, waar u misschien vaak uw arm neerlegt als het raam open staat, u drukt nu met uw arm op dat rubber, en dat is nu net fout!
Er ontstaat dus in de warme maanden door uw eigen toedoen een beschadiging aan dit rubber, misschien een beetje vergezocht, maar toch.
Als een olifant op u gaat rusten, dan gaat u ook uit uw fatsoen, en loopt u ook beschadigingen op, dit overigens als vergelijking.
Maar neem gerust aan van mij, als dit rubber iets doorlekt, en uw afwatring in uw portierbakken is verstopt, dan kan het water nog maar een kant uit, via het deurpaneel het interieur in, uw deur loopt als het ware over,
Remedie : maak de afwateringsgaten aan de onderzijde goed schoon en doorgankelijk.
Zorg dat het kunststof afdekplaat of het plastic membraan wat aangebracht is tussen de deur en bekleding van de deur, dat deze helemaal heel is, en overal goed is aangebracht met kit, gebruik altijd een zachtblijvende kit.
Als nu het probleem nog niet is opgelost, gewoon blijven zoeken, dat zou ik ook doen.
Niets is zo irritant, dan water dat uw interieur binnenstroomt, dit behoort aan de buitenzijde van uw voertuig te blijven.
Ik wens u allen heel veel succes toe, met de bestrijding van het vocht in uw auto.
O, wat ik nog vergat, heeft u een opendak of een schuifkanteldak, controleer u dan ook de afwatering hier van.
En vergeet ook de condens afvoer van uw airco niet, kan ook heel veel ellende geven !!
Sla dus ook nooit de goede raad van het vw monteurke in de wind, hij weet echt heel erg goed waar hij over praat!!
Met vriendelijke groet,
Ad