ABS lampje Sharan brand niet

  • Emboss

    Mijn Sharan 1.9 TDI (81Kw), 1999 is afgekeurd bij de APK omdat het ABS lampje niet gaat branden bij aanzetten contact.

    Dus naar de dealer: De ABS werkt uitstekend, er worden geen foutcodes gevonden, alle bedrading van regelunit naar instrumentenpaneel doorgemeten, ABS regelapparaat getest, lampje op instrumentenpaneel is NIET defect. Rekening uitgeschreven van 205 Euri. Probleem is niet opgelost, oorzaak onbekend. Voorstel garage: instrumentenpaneel vervangen (419 Euro, Ex BTW, Ex montage) eventueel ABS pomp (ca 700 Euro Ex BTW, Ex Montage). Voor mij komt dit over als: we weten het niet dus gaan we een voor een alles maar vervangen.

    Heeft iemand nog goedkopere tips? (Ben al op zoek naar tweedehands).

  • vw monteurke

    U zegt dat het abs lampje niet defect is.

    Hoe heeft men dit controlelampje getest ?

    Ik vraag me verder af waarom men wil beginnen met het vervangen van het instrumentenpaneel terwijl dit (lees hieronder) simpel te controleren is

    Een blik op het stroomloopschema leert mij dat er maar 1 draad van dat lampje naar het abs regelapparaat loopt.

    Wat ik gedaan zou hebben is deze draad vanaf de abs regelapparaatstekker even doorlussen naar massa en als het lampje dan brandt, is het instrumentenpaneel (inclusief lampje) in orde en moet de storing in het abs systeem worden gezocht.

    Overigens, als het in het abs systeem zit is in een aantal gevallen (ligt aan het type) reparatie mogelijk.

    Er zijn gespecialiseerde bedrijven die dit soort regelapparaten kunnen repareren.

    En da's een stuk goedkoper dan vervangen.

  • Emboss

    Bedankt voor de snelle reactie.

    Kun je misschien aangeven welke draad er doorverbonden moet worden (en hoe), kan ik het zelf proberen te testen. Het nummer van het paneel is volgens de dealer 7M0920823C maar op de unit staat 7M0920823S. Er zit een oranje en een zwarte stekkerbus aan de achterzijde. Beide 28 polig?

    Het ABS LED-je is niet defect (getest met een 1.5 V batterij)

    Ik heb het de garage voorgelegd en zij blijven erbij dat het instrumentenpaneel electronisch waarschijnlijk defect is en willen dus vervangen.

    Alvast bedankt voor je hulp!

  • vw monteurke

    Ik zou je willen afraden om zelf draden te gaan doorverbinden e.d.

    Die stekkerpennen zijn zo klein en zitten zo dicht bij elkaar dat de kans dat je iets verkeerd doet of het verkeerde stekkerpennetje pakt levensgroot is.

    Laat de VW dealer dat maar doen.

    Een VW dealer heeft trouwens gemakkelijkere manieren om e.e.a. te testen. (testkabels met zogenaamde break-out box)

    Die dealer kan ook nog een actuatortest van het abs systeem uitvoeren. Hierbij worden bepaalde onderdelen van het abs syteem 1 voor 1 aangestuurd, en dan moet het lampje ook gaan knipperen.

    Mocht je toch eigenwijs zijn, die draad (kleur blauw/wit) zit bij het instrumentenpaneel op positie 19 van de 28 polige stekker.

    Bij het abs regelapparaat is die draad rood/wit geworden en daar zit ie op positie 16 van de 25 polige stekker.

    Je zou de stekker bij het abs regelapparaat kunnen losnemen en dan de rood/witte draad op positie 16 met een hulpkabeltje even tegen de massa aantikken.

    Als op het moment van massa aantikken het abs lampje brandt is je instrumentenpaneel in orde. (natuurlijk wel contact aanzetten tijdens dat aantikken)

    Brandt het lampje niet, dan is je instrumentenpaneel defect.

    Voorbehoud:

    De Sharan ken verschillende abs systemen. Ik heb het schema van het meest waarschijnlijke systeem gebruikt

    Zitten de draden NIET op de aangegeven positie's, of zijn de stekkers op het regelapparaat groter of kleiner dan 25 polig, dan heb je een ander systeem wat anders kan zijn aangesloten.

    Voer dan zelf geen controles uit !!

  • Emboss

    Bedankt voor de uitleg.

    Ik heb gisteravond e.e.a. gecontroleerd. Op de 25 polige stekker komt op pin 16 een geel/rode draad binnen deze gaat rechtstreeks naar pin 19 (blijft dus geel/rood) van de 28 polige stekker (oranje) van het instrumentenpaneel (loop check gedaan). Aantikken van de massa geeft geen resultaat. De conclusie is dus dat het instrumentenpaneel defect is.

    Nu dus maar gaan zoeken naar een tweedehandsje.