afslaan motor VW golf Variant 1997

• Wouter C

in het voorjaar 2008 sloeg de motor spontaan af, ik kan de motor bijna direct weer starten. Een relais bij de benzinepomp is toen vervangen en tot dit voorjaar zonder problemen kunnen rijden. De problemen begonnen opnieuw, meestal bij het afremmen en/of gas geven. Het gasklephuis heb ik laten controleren maar deze fuctioneerde naar behoren. Wie helpt???????

• Wouter C

het betreft een Golf GL variant 85 Kw chassisnummer: W V W Z Z Z 1 H Z V W 4 2 7 83 4

• vw monteurke

Afslaan onder het rijden kan diverse oorzaken hebben:

De ontsteking kan wegvallen, (hallvoeler of bobine)

De benzinetoevoer kan wegvallen, (benzinepomp of benzinepomprelais)

Er kan een vals luchtlek zijn, (controle vacuumslangen)

De stroomtoevoer naar het motorregelapparaat kan wegvallen, (electrisch gedeelte contactslot of voedingsspanningsrelais)

De mengselregeling is niet in orde, (controle lambdasonde, temperatuursensor, luchtmassameter)

Eigenlijk zou je dus moeten gaan meten om de juiste oorzaak te achterhalen.

Ik verwacht echter dat bij jou de technische kennis hiervoor ontbreekt dus ik zal hier niet verder op ingaan

Daarom alleen iets dat bij die motoren regelmatig voorkomt en simpel is.

Bij de 85 kw motoren loopt de stroomtoevoer naar het motorregelapparaat via een relais.

Deze relais hebben soms intern een slechte soldeerverbinding waardoor de stroomtoevoer naar het regelapparaat plotseling en tijdelijk kan wegvallen.

Je zou eens zo'n nieuw voedingsspanningrelais kunnen proberen.

Dit relais met nummer 30 zit op positie 3 van de relaisplaat

• Wouter C

ik ben vergeten de te melden dat als de motor afslaat de benzine en warmtemeter van de motor niet weg vallen (daar blijft spanning op)