tokkend geluid

• Eric

Sinds kort maakt mijn passat variant een tokkend geluid bij zachtjes optrekken en afremmen.Het is alleen als ik langzaam rijd tot ongeveer 50 km/h.Bijvoorbeeld bij stadsverkeer of filerijden.Het geluid komt van rechtsvoor en lijkt ergens bij de wielophanging vandaan te komen.Bij de apk keuring een paar weken geleden hebben we extra goed gekeken of er geen speling op de diverse kogels en draagarmen zat maar er was niks geks te zien.Als de auto inveert hoor je niks en bij hogere snelheden is er ook niks aan de hand.Het betreft overigens een passat variant tdi 96kW bj.2003 met 200000 km op de klok.Wie weet raad.

Groeten Eric

• erik

stabilisator kogeltjes willen nog wel eens tokken, maar ook beide onderste fuseekogels geven vaak geluid. de speling op de achterste draagarm kogel is te controleren door tegen het wiel te duwen als die nog op de brug staat (tegen de rijrichting in ) ,de voorste kogel testen met een grote waterpomp tang en een bandijzer flink belasten .

• Eric

Wat bedoel je met stabilisator kogeltjes?Ik zie alleen maar de stabilisators met boven en onder een rubber bus erin.De onderste sfuseekogels zijn met de APK keuring extra goed gecontroleerd op speling omdat ik dit geluid toen ook al gehoord had.

Groeten Eric

• erik

in den begin zaten er kogeltjes op de stabstang .deze waren makkelijker te controleren rubbers zijn maar zelden ruim .zijn de 2 tunneltjes van de stab stang niet ruim ,dat zijn de rubbers waar je stab stang in gelagerd is, links en rechts van de rubbers beetpakken en de stang omhoog drukken en om laag trekken vooral rechts heeft veel teverduren dus snel ruim

• Eric

Bedankt voor de informatie,ik dacht zelf ook aan een of andere kogel en heb dit daarom gemeld bij de apk keuring zodat ze hier wat extra aandacht aan konden besteden.Vervolgens heb ik zelf samen met de apk keurmeester alle kogels nauwkeurig gecontroleerd op speling maar we konden op geen van de kogels speling vinden.Toch denk ik wel dat het hier in moet zitten dus ik zal ze binnenkort nog een keer laten inspecteren.In ieder geval bedankt voor alle goede tips.