Ik las vanmorgen het stukje in de Telegraaf.
Ook bij mij al twee maal ingebroken in drie weken, in mijn auto (Golf 6), ook via het inslaan van de RV portierruit. Ook ik woon in Huizen. Lijkt wel of het hier vaker dan gemiddeld gebeurd…. (Zou de Politie van Huizen dit ook lezen? en er wat aan doen!!!?)
Gelukkig de laatste keer zag een buurman het gebeuren en rende de dader weg. Helaas te moeten zeggen dat het een nieuwe medelander was, sorry maar wel de waarheid.
Ze werken als volgt (voor zover we nu hebben kunnen achterhalen) Auto rijdt langs, en slaat het raam in zonder dat de persoon uitstapt. De auto rijdt door en enkele minuten later (als niemand reageert) komt de dader en verwijdert het systeem. Zo eenvoudig.
Het schijnt dat de code er heel simpel te verwijderen is, en dat dit dus geen enkele bescherming biedt. Ik heb de dealer gevraagd of ze het kenteken en het chassisnummer in het systeem wilden krassen. Dan kan hij nog steeds gestolen worden, maar is hij in ieder geval herkenbaar in geval van terugvinden/doorverkopen.
Ik adviseer iedereen (verzekerings maatschappijen ook!) om dit te doen bij zowel nieuwe afleveringen als bij vervangingen.
Iets anders wat ook vreemd is dat bij de laatste types VW, je zomaar het portier van binnenuit kunt openen als het raam is ingeslagen. Bij oudere types was de deur elektrisch vergrendeld en moest je door het raam naar binnen/buiten. Het schijnt dat dit te maken heeft met veiligheid als een auto in het water komt; dan kan je er altijd uit. Mijn dealer onderzoekt of je dit toch anders kan programmeren zodat je alleen met de sleutel de deur kunt openen en de dief door het raam moet werken.
Verder kan je er heel weinig aan doen, helaas. Daarom ga ik toch zsm een andere auto rijden, dan slaap ik ook weer lekker.
Tot die tijd zal ik regelmatig mijn nachtrust opofferen om deze klootzakken te pakken te krijgen.