Nou Rob,
Ik wilde vanmiddag de computer ff laten uitlezen maar de dealer had het zo druk dat ik voorlopig nog niet aan de beurt was. Ik gaf door wat VW monteurke me schreef en dat Rob liet weten carburateurreiniger gebruikt te hebben, waarop de monteur die me te woord stond aangaf dat ik dat best kon proberen.
Ik heb het luchtfilter gedemonteerd en toen kwam ik een gasklephuis tegen met aan de buitenzijde allemaal olie. Aan de binnenzijde was de boel zelfs zwart aangekoekt. En dat met 133.600 km op de teller!
Ik liet de motor afkoelen en checkte ondertussen de vacuumslangen, waarna ik de reiniger op en in het gasklephuis spoot. Met een doek heb ik het ergste vuil weggehaald en de boel nog eens bespoten. Toen ik de motor starte liep hij direct al stukken beter en kwam niet meer rond de 400 a 500 toeren en bleef ook lopen.
Tijdens het draaien moest ik de boel nog eens inspuiten en het toerental langzaam opvoeren, hetgeen ik ook deed.
Na een stukje te hebben gereden ging het toerental toch weer schommelen tussen de 900 en 1700 toeren. Kennelijk is het gasklephuis dermate vies dat het idd gedemonteerd moet worden voor een grondige schoonmaak. Ik vraag me alleen af of ik 'm weer lopend krijg als ik de boel weer gemonteerd heb en wat dat inleren gaat kosten.
Ik kwam er ook achter dat de distributieriem behalve de blokjes van het tandwiel goed laat zien, ook haarscheurtjes vertoond en dus aan vervanging toe is. Het Polo-tje heeft kennelijk geen onderhoud gehad, want volgens mij had die riem allang vervangen moeten worden.
Bij de koop gisteren maakte ik de dop van 't kleppendeksel schoon omdat deze onder de majo zat vanwege 2 jaar korte ritjes, maar vandaag zat er weer een dikke laag majo op en dat zou ik er ook dolgraag uit willen hebben. Is dat soms mogelijk door eens verse olie erin te gooien en daarmee te “spoelen” voordat ik er nog eens nieuwe olie in gooi en er een nieuw olie filter monteer?