Diefstal RNS 510

• Els

Bij mijn Passat is inmiddels twee maal het ruit eruit getikt om de RNS510 er uit te stelen. Reactie politie, garage en autototaal: “ach mevrouw bij sommigen is al zes keer ingebroken”. Dit landelijke probleem is al maanden aan de gang en neemt steeds grotere omvang. Naast heel veel geld, ergernis, het zowel zakelijk als prive niet kunnen gebruiken van de auto tijdens reparatie etc kost zo’n 1-minuut-inbraak ook je nachtrust. Wanneer wordt hier nu eindelijk iets concreets aan gedaan?. Moeten er eerst ook persoonlijke ongelukken bij het betrappen van het dieventuig plaatsvinden? Wat doet de politie hier aan? De dieven/helers kunnen schijnbaar zonder consequenties het dure systeem “afkomstig uit sloopauto” o.a. op marktplaats verkopen. Hoezo uit sloopauto, de RNS510 touchscreen bestaat nog geen jaar!

En wat doet VW? De code “beveiliging” werkt in de praktijk niet cq is te omzeilen. Het nieuwe lumineuze ets idee (bericht Telegraaf 16.5.09) zal het dieventuig ook niet gillend de andere kant op laten rennen. Overigens zou deze ets actie (wie betaald dit?) al een tijdje lopen, maar werd dit door VW verzwegen in verband met capaciteit gebrek!. Bedankt VW bij mijn tweede reparatie 2 weken geleden.

Bekijken we het probleem zakelijk, dan wordt het dure systeem door VW onder valse informatie (dus juridisch strafbaar?) verkocht, immers 4 boutjes kan je toch echt geen geintegreerd systeem noemen. Het verkoopt natuurlijk wel lekker. Iedere RNS510 bezitter die berooft is schaft in ieder geval de eerste twee keer wel weer een nieuwe aan met daarbovenop een nieuw raam en alle overige reparatiekosten. Ook een manier om omzetverlies in deze huidige recessie op te vangen. Schandalig dat ook VW hier zomaar mee weg lijkt te komen.

• Dennis

De Eclipse heeft een afneembaar scherm.

http://www.eclipse-web.com/eu/en/avn/AVN4429_overviews.html

I

• Redactie Volkswagenprikbord

AMSTERDAM, zaterdag - De diefstalgolf van Volkswagens RNS510-navigatiesystemen uit de modellen Golf en Passat wordt tegengegaan door het etsen van het apparaat. Dat heeft de importeur gisteren laten weten. Het idee komt van het bureau tegen voertuigcriminaliteit. Volgens de importeur loopt de actie reeds, maar kon die omwille van de capaciteit niet eerder bekend worden gemaakt.

Het dashboard van een Golf GTD met daarin het navigatiesysteem.

De wagens met het geëtste apparaat krijgen stickers op de ramen die de dief moeten afschrikken. De importeur voegt zo een tweede beveiligingssysteem toe die het minder interessant moet maken om een gestolen systeem in een andere auto in te bouwen. Het eerste beveiligingssysteem stelde de fabrikant al automatisch van de diefstal op de hoogte, waarna de plaatselijke politie werd ingelicht. “Probleem is dat het kwaad dan al is geschied”, aldus VW.

Dievengilde

De autobouwer zet het apparaat omwille van een efficiënte productie/onderhoudsmethode met slechts vier schroefjes vast in het dashboard. De afgelopen maanden kregen veel bestuurders van een Golf, Passat of Tiguan bezoek van een hoofdzakelijk Oost-Europees dievengilde dat de systemen voor 200 tot 400 euro doorverkoopt. Ook op Nederlandse websites worden de systemen al dan niet illegaal aangeboden.

“De schade die je hebt is enorm”, zo laat Passat-rijder Philip uit Rijswijk weten. “Naast het verdwenen systeem heb je glassplinters op de lederen bekleding of een ontwrichte deur. Het kost veel tijd. Schandalig dat we dit moeten accepteren. Het is mij al vier keer overkomen en ik kan elke keer langs de dealer. De verzekering dekt de RNS510 niet langer.” Peter uit Rotterdam denkt continu: “Wanneer ben ik wéér aan de beurt. Het mag dan een leaseauto zijn, ik behandel de auto als van mijzelf. Het systeem is nu vastgezet met popnagels, maar ik ben bang dat de inbrekers uit frustratie dan het beeldscherm kapotslaan.”

Een Passat-rijder uit Gouda zegt in zijn laatste Volkswagen te rijden. “Als deze diefstal niet wordt opgelost, kies ik een ander merk. Elke keer ben je onthand van je telefoon, achteruitrijcamera en radio.” De importeur benadrukt dat het gestolen apparaat niet zonder problemen kan worden overgeplaatst in een ander type VW. Naast een veiligheidscode verschilt ook het canbussysteem in types van verschillende bouwjaren. De aansluiting is niet universeel. De woordvoerder: “Een goed gilalarm schrikt de inbrekers ook af.”

De Telegraaf door Sjoerd van Bilsen

• louis

en nog een recente “oplossing”.

Mooi is anders en je moet het willen, maar je kan net als bij de ruiten, het kenteken in het front (kunststof) van de RNS510 laten etsen.

• Ron

Ook mijn rns 510 is gestolen en nadat ik weer een nieuwe had aangeschaft via mijn dealer bleek tot mijn grote verbazing dat de pincode precies hetzelfde was.

Zo is het wel erg makkelijk.

Hebben nog meer mensen dit.

• peter

OP 13 mei jl melde dat ik na 1 jaar zorgeloos gebruik ook aan de beurt was en ruit eruit geslagen en me mooie praktische rns 510 eruit…

geen alarm vond mij werkgever en 15 mei haalde ik me mooie Passat weer op…nieuwe update dus het nadeel had ook weer zijn voordeel. vrijdag gesproken met Sjoerd van de telegraaf en zaterdag sttond er weer een artikel over de rns 510..vannacht..is er weer ingebroken..nu was ik in een totaal andere plaats en ja hoor heel dash gesloopt, me rechterstoel naar de klote, glas ingetrapt in me bekleding en vies en dag RNS 510… GRRRRRRRRRRRRRR

maar nu klasse 3 alarm en ff geen rns voor mij…heb dealer, lease en werkgever gezegd tot nader order geen inbouw.

nou dat was 2..

Grt Peter

• Anton

Halo, bij mij is 22-05 voor de tweede keer in 4 weken de RNS 510 uit mijn auto ontvreemd met de nodige schades.

Na de eerste keer heb ik gelijk een gecertificeerde alarm klasse 3 in laten bouwen met de nodige stickers op de ruiten, in de hoop dat dit het gilde enigszins afschrikt.

Helaas is dit niet het geval. Het alarm werkte perfect, we hoorde 's-nachts de ruit inslaan en gelijk het alarm afgaan, deze schakelt automatisch na 1 minuut uit, ik heb deze handmatig uit gezet binnen 1 minuut en toen was alles er al uit gehaald.

Deze jongens zijn zo snel dat het alarm voor dit doeleinde helaas niet werkt.

• Martino

Dat is toch wel even schrikken geblazen. Mijn RNS is ook gestolen.

Ik ben deze topic gestart. Ik schrik van het feit dat een Alarm al na 1 minuut

zichzelf uitschakelt. Gaat dat altijd zo snel of is dat jouw persoonlijke

instelling?

Is een RNS 510 er echt binnen 1 minuut uit???????????

Staat jouw VW ver van je huis geparkeerd????????????

Overigens heel vervelend voor je.

• Sietse

GVD

Na slechts 2 maanden plezier, hebben ze hem er bij mij ook uit gejat…. De auto stond nb op mijn oprit, maar door dat pokke onweer kon je die gasten natuurlijk niet horen.

Bij mij hebben ze de ruit van een achterportier ingeslagen, waarschijnlijk omdat het regende en die vuile parg niet nat wilde worden. Gevolg, achterbank en kinderstoeltjes zeiknat en onder de modderpoten.

Vreemd dat je dat ding er zo simpel kan uithalen. Ik heb al van Multilease begrepen dat ik geen RNS510 meer krijg. Lekker is dat, ik betaal er wel de bijtelling voor.. Of zijn daar regels voor? Kan je de catalogus waarde van je auto laten verlagen?

Daarnaast ook vreemd dat er wel veel te koop zijn op Marktplaats. Wie heeft er nou “opeens” een losse RNS 510 “over” ??? Verdacht…

Hopelijk pakken ze dat tuig eens een keer op.

• Anton

Schijnt wettelijk vereist te zijn dat deze de eerste keer na 1 minuut vanzelf uitschakelt, de volgende keren als hij aaneengesloten af blijft gaan stopt hij na 30 seconden totdat hij uitgezet wordt.

De VW staat bij mij naast het huis, dus dichterbij kan eigenlijk niet.

Zelfs mijn inbouw station stond versteld van de snelheid waarmee dit gebeurd is.

Achteraf blijkt dat ze eerst bij mijn huis geparkeerd stonden en na een paar minuten zijn weggegaan. Hun auto hebben ze om de hoek samen met chauffeur achtergelaten, daarna zijn er 2 of 3 teruggekomen om het klusje te klaren.

Mijn buren hebben hun vlucht te voet gezien en het wegscheuren van hun auto heb ik zelf gehoord.

Dus het ingebouwde alarm na de eerste inbraak heeft weinig geholpen, het enige voordeel was dat Carglass er direct in de nachtelijke uurtjes weer een klusje bij had en dat mijn auto van binnen droog bleef.