Het moet nu toch echt eens afgelopen zijn en naast het feit dat VW zijn maatschappelijke verantwoording moet nemen en met een goede beveiliging moet komen (het probleem is niet vandaag ontstaan maar reeds een aantal jaren geleden) wordt het toch echt tijd dat onze geweldige politie ook eens van hun stoel komt.
Van het weekend in onze straat 3'x een VW de klos, dan bel je met de politie en ze komen niet eens meer, als je meld dat er bewijsmateriaal is met duidelijke vingerafdrukken dan krijg je te horen dat je het de komende week maar een keer af moet geven, dat is lastig als de afdrukken op het raam zitten.
Ik heb toch ook maar eens een poging gewaagd richting VW, daar krijg ik dan de onderstaande, ik weet inmiddels standaard, reactie van;
Het RNS510 navigatiesysteem is een zeer gewild systeem, helaas is het hierdoor ook voor het dievengilde een interessant systeem.
Volkswagen is continu bezig haar auto's op het gebied van comfort, veiligheid, duurzaamheid verder te ontwikkelen. Dit geldt evenzeer voor diefstalgevoeligheid. Er zijn reeds vele stappen genomen om de illegale handel in dit soort systemen zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.
Er is een internationaal registratiesysteem waardoor het RNS510 systeem na diefstal niet meer bruikbaar is.
Het is mogelijk het RNS510 systeem te laten markeren d.m.v. het kenteken erin te laten etsen, via stickers op de autoruiten is het goed zichtbaar dat het systeem gebrandmerkt is. Deze methode is door het verzekeringsbureau voertuigcriminaliteit als een goede afschrikmethode bestempeld.
Tevens is het mogelijk het RNS510 systeem door de Volkswagen dealer in de auto te laten bevestigen door zogenaamde antidiefstal schroeven, zodat het niet mogelijk is deze los te draaien.
De stelling dat het systeem niet meer bruikbaar zou zijn daarvan heb ik aangegeven dat deze stelling niet klopt, anders zou er geen levendige handel zijn, hier wordt niet op gereageerd.
Vanavond werd ik door VW gebeld om te vragen of dat mijn vragen afdoende waren beantwoord maar men had geen structurele oplossing voor me.
De lease maatschappij meldde al dat het systeem nu 1x wordt terug geplaatst maar bij een volgende keer ik geen nieuw systeem meer krijg.
Ik heb met veel ongeloof de diverse forums gevonden met mede gedupeerden en dat verbaasde mij ten zeerste.
Dit mede om het feit dat je door de verkopende partij niet op het risico wordt gewezen en als je dan even bij ze langs gaat met je verhaal is er geen enkele belangstelling om je te helpen.
Uiteindelijk dragen deze diestallen bij aan een beter financieel resultaat van VW wereldwijd, als berijder sta je aan de zijlijn te wachten tot dat ze je RNS510 weer komen “ophalen”.
Ik ga nu maar alle middelen aangrijpen (alarm zit al op de auto maar dat weerhoudt ze niet) zoals antidiefstal schroeven, etsen en de folie op de ramen.
Folie op de ramen is natuurlijk inderdaad een risico wanneer je te water raakt.
Maar goed, tot zover, even de frustratie van mezelf afgeschreven en wachtende op een structurele oplossing!