Diefstal RNS 510

  • Martino

    Anderhalve maand geleden werd mijn nieuwe Passat geleverd. Apetrots,

    heerlijke zuinige 1.4 tsi 122 pk motor, wat een juweeltje, stil en zuinig.

    Tevens heb ik een RNS 510 bijbesteld, prachtig systeem. Volledig geintegreerd dacht ik,dus geen problemen met diefstal. Dat blijkt een grote misrekening ondervond ik vanochtend. Ruit ingeslagen en alles vakkundig uitgemonteerd.

    Nu pas hoor ik dat het een fluitje van een cent is. Bijna net zo simpel als de oude vertrouwde autoradio. Onbegrijpelijke misser van VW.

    Tot mijn grote schrik zie ik dat er op marktplaats en op speurders een levendige handel in rns 510 's bestaat. Daar kun je je gedachten eens over laten gaan

    Graag wil ik ondaks alles weer een RNS 510. Het dievengilde weet inmiddels natuurlijk waar ik woon. Hoe kan ik dit afdoende beveiligen. Is een alarmsysteem

    een mogelijke oplossing. Welk systeem. Of heeft iemand andere ideetjes.

    Toch blijft het een raadsel voor mij waarom VW voor een systeem van pakweg €2500,– geen enkele veiligheid inbouwt. Ik voel me bestolen en belazerd

  • Pat

    Ik had precies hetzelfde. Zelfde auto ook vakkundig uitgemonteerd van de RNS510. Het alarm is nog wel afgegaan maar ondanks dat de auto voor mijn woning staat heb ik het niet gehoord. Veel te zacht. Bij ons in de wijk waren er dezelfde nacht nog 4 gestolen uit Golfjesen Passats en toen ik de dealer belde voor vervanging was ik de 3de die dag.

    Ook op markplaats gekeken en inderdaad worden ze daar (op voorraad?) aangeboden voor zo'n 800 euro. Niet kopen dus want dat kan niet legaal zijn voor die prijs. Volgens de dealer werken deze apparaten wel met een code maar die is dan ook blijkbaar zeer gemakkelijk te kraken.

    En je kunt dus ook niet echt spreken van een geïntegreerd systeem. Het is inderdaad net een 3 dubbele autoradio.

    Naar mijn mening heeft Volkswagen hier inderdaad ook grote ontwerpfout gemaakt en niet geleerd van hoe het vroeger ging met de autoradios.

  • Martino

    Het is inderdaad bar en boos. Ben deze week noodgedwongen nog even bij de dealer geweest em vernam daar dat er zelfs in de showroom op een listige manier overdag RNS 510 's worden uitgebouwd. Deze worden dus sinds kort

    onmiddellijk na binnenkomst uitgebouwd en pas bij aflevering weer gemonteerd.

    Ik heb er toch maar weer een besteld op kosten v.d. verzekering.

    Totale schade is ca 5000,== inclusief wegwerken van alle braaksporen.

    Morgen wordt er ook een alarm ingebouwd. Gelukkig staat hij naast het huis,

    dus ik hoop dat ik het alarm hoor mocht het afgaan. De dealer liet mij eerlijkheidshalve weten dat een alarmsysteem H.H Dieven meestal toch niet afschrikt.

    Ben benieuwd. Sommige leasemaatschappijen schijnen al de inbouw van een

    RNS 510 niet langer te accepteren.

    Volgende keer dus maar weer een auto met een echt geintegreerd systeem

    zoals b.v. Peugeot en Renault leveren. Zeer zwakke beurt van VW.

    Ook de zgn beveiligingscode stelt niets voor volgens garage weinig voor.

    Ergens weten ze gemakkelijk de code te kraken of hebben ze een

    “zeer goede relatie” met iemand bij VW zelf.

  • Mustafa

    Zelfde verhaal vanochtend liep ik om 07:00 naar de auto om naar mijn werk te gaan en de hele rechter voorruit lag in stukjes op de grond. Auto stond ook gewoon voor de deur, dus ik heb nou ook mijn twijfels over wat ik moet doen. Auto is van de zaak dat scheelt wel voor mij, maar vind het wel heel slecht van VW dat ze niet meer rekening hebben gehouden met diefstal beveiliging van het RNS510 systeem.

    Auto staat nou bij de garage en het is maar afwachten of de lease maatschappij het zelfde systeem erin gaan zetten of met een alternatief voorstel komen.

    Ondertussen voelt het wel flink KLOTE!!!

  • Martino

    Uitermate vervelend Mustafa, gelukkig heb je een leaseauto en raakt het je niet in je portemonnaie.

    Inmiddels is er een nieuwe RNS 510 bij nij ingebouwd. Het heeft wel een rit of 3 naar de garage gekost voordat alles weer perfect werkte. Mijn mulktifuncionle stuurwiel werkte niet goed in combinatie met de RNS 510.

    Uiteindelijk na een hoop ellende functioneert alles weer naar behoren.Mustafa schreef:

    >

    > Zelfde verhaal vanochtend liep ik om 07:00 naar de auto om

    > naar mijn werk te gaan en de hele rechter voorruit lag in

    > stukjes op de grond. Auto stond ook gewoon voor de deur, dus

    > ik heb nou ook mijn twijfels over wat ik moet doen. Auto is

    > van de zaak dat scheelt wel voor mij, maar vind het wel heel

    > slecht van VW dat ze niet meer rekening hebben gehouden met

    > diefstal beveiliging van het RNS510 systeem.

    >

    > Auto staat nou bij de garage en het is maar afwachten of de

    > lease maatschappij het zelfde systeem erin gaan zetten of met

    > een alternatief voorstel komen.

    >

    > Ondertussen voelt het wel flink KLOTE!!!

  • Jeroen139

    Hmm… ook ik ben de berijder van een leaseauto en ben slachtoffer geworden van autoinbraak. Het opvallende is wel dat het in mijn geval niet gaat om een RNS510 maar een RCD510. Of het is een vergissing of ook die is interessant. Kan me haast niet voorstellen….

    Ik krijg aanstaande woensdag weer dezelfde autoradio teruggebouwd en ben benieuwd hoe lang die er in zal blijven zitten na de eerste keer. Al hoop dat ze de RCD510 minder waardevol vinden om daar risico voor te lopen.

    Ik ben ook benieuwd welke reacties de leasemaatschappijen geven op deze praktijken. Die van mij trok zich er niets van aan. Een andere las ik, dat ze het besluit hadden genomen een JVC met afneembaar front te laten monteren. Nadeel dan wel is, dat de verantwoordelijkheid altijd bij mij ligt en ik niet altijd met een relatief groot frontje zal sjouwen. Aan de andere kant levert het mij dan mogelijk geen ergernis en tijdverlies van een diefstal op en is het niet onterecht dat ook ik hier mijn verantwoordelijkheid in neem…. Ik hoop op meer reacties.

    Gr Jeroen

  • Martino

    Beste Jeroen,

    Mijn leasemaatschappij deed in eerste instantie ook nogal lakoniek. Zo in de trant van: “ze komen vast nog wel een keertje terug”. Ik heb aangedrongen op een SCM Alarm, in te bouwen op de kosten van de leasemaatschappij. Uiteindelijk is de schade immers voor hen en is het voor de berijder alleen maar lastig. Daar waren ze niet mee akkoord. Uiteindelijk, zo gaat het wel vaker, is er een alarm ingebouwd op 50/50 basis. Als jij je auto netjes afsluit kun je m.i. nooit aansprakelijk gesteld worden. Je neemt immers de nodige zorg in acht.

    Mijn auto staat voor mijn huisdeur, als nu het alarm afgaat dan is de hele straat in rep en roer en beperkt de schade zich tot een ruitje, Ik neem echter aan dat

    een inbreker, die gericht zoekt naar een navigatiesysteem, wel afgeschrokken wordt door een SCM sticker en een knipperende detector.

    Jouw systeem RCD 510 (bolletje / pijltje????????????) ken ik niet.

    De oplossing van het probleem ligt bij VW. Zij moeten betere veiligheidswaarborgen geven. Ze verkopen "schijnveiligheid

  • Jeroen

    Hoi Martino,

    RCD 510 is bijna dezelfde radio qua uiterlijk als de RNS510, maar mist een enkele knop, die voor navigatie. Het is dus sec een radio met cd-wisselaar intern met een touchscreen. Het lijkt dus (zeker in het donker) op een navigatiesysteem, maar is “gewoon” een geavanceerde radio.

    Ik ben toch wel benieuwd hoe dat met de verzekeringsmaatschappij op 50/50 is uitgedraaid. Nu wordt er zelfs helemaal niet op gereageerd, ondanks mijn aandringen. Op zich is een alarmsysteem voor mij ook geen uitkomst, want ons huis is zo goed geisoleerd dat ik dat toch niet zou horen. Ik zoek dus eerder een geschikt antidiefstalautoradio, maar die is kennelijk erg lastig (rendabel) te maken in dubbeldin formaat.

    Ik ga het zien komende tijd.

    Ik hoor graag van je.

    Gr Jeroen

  • Rico

    Ook was ik de gelukkige om vanmorgen 0600uur te ontdekken dat mijn RNS 510 gestolen was. Alleen zag ik geen glas op de grond liggen. Waarschijnlijk hebben ze heel mijn ruit eruit gesneden.En ook mijn alarm is niet gehoord door mij en de buren..vreemd?

    De verzekering kon me vertellen dat ik de 3e was en mijn auto staat bij de garage om een nieuwe in te laten bouwen.

    In de huurauto zonder navigatie en zonder bleutooth en met mijn route uitdraai werd ik gebeld door de politie om telefonisch de procesverbaal te doen. Ik reed te ver en gelukkig werd ik door de politie aangehouden die met een lasergun stond om mij te bekeuren omdat ik 7km per uur te hard reed.

    Ik was verheugd om te zien dat de politie hier wel genoeg tijd voor heeft i.p.v. boefjes te vangen uit het oostblok. In ieder geval heb ik in deze credietcrisis een steentje bijgedragen voor de staat.

    Ik stel voor om deze dieven te laten executeren op straat..of ben ik nog te mild?

    gr Rico

  • Martino

    Beste Jeroen,

    Uiteindelijk heeft de leasemaatschappij en mijn werkgever de kosten met elkaar gedeeld op 50/50 basis, De verzekeringsmaatschappij heeft hir niks mee te maken. Die gooien je meestal gewoon uit de verzekering als je te veel claimt,

    Ook al is het niet je eigen schuld.

    Beste groet,

    Martino