slecht koud starten Ford Focus 1800 tdci bwj2002

• Jurgen Vandendriessche

Als het koud is en bij koude motor (rond de 8°c) slaat mijn motor moeilijk aan. Soms 3maal demareren met ingedrukt gaspedaal.Dan slaat hij aan net zoals een oude dieselmotor.

Als motor warm is, of zelfs koude motor bij zomzer temp heb ik geen probleem, dan start hij feilloos.

Gloeikaarsen zijn pas 1jaaroud en accu is ok.

Ben naar garage geweest en diagnose klinkt als volgt:

Vliegwiel: 556 euro

koppeling: 300 euro

Buté: 122 euro

Starter: 182 euro

Dus samen een slordige 1160euro zonder werkuren.

Kan iemand garanderen dat dit het probleem is of is er iemand die het zelf heeft meegemaakt.

• a3

Wat het vliegwiel en de koppeling ermee te maken hebben, zou ik niet weten, of het moet zijn dat de motor in het geheel niet draait. Dan zou de starterkrans een stel tanden missen. Startmotor zou te langzaam kunnen draaien en de term buté zegt me niets (en met google ook niet te vinden?).

Ver kan het zo zijn, dat de gloeikaarsen 1 jaar oud zijn, maar werken ze ook. Misschien relais defect?

• Anton

Volgens mij staat er boven: Volkswagen.startpagina.nl en geen Ford.startpagina.nl

• a3

Klopt. Misschien second opinion? (je weet maar nooit met een f rijder)

• Jurgen

Toch bedankt voor jullie mening

• sleutelaar

aan de startmotor zit een tandwiel die aaangrijpt op het vliegwiel. wanneer die versleten is zit er niet veel anders op dan dit vervangen. bij deze reparatie hoort dan ook de koppeling.

uit het verhaal begrijp ik dat de motor moeilijk aanslaat, dit kan omdat de motor te langzaam, onregelmatig rondgaat door de startmotor.

het verhaal dat na 3x gasgeven de motor wel aanslaat, doet mij vermoeden dat er iets anders met de motor aan de hand is.

mischien storinggeheugen nakijken, vacuumslangen controleren op luchtlekage. temperatuursensoren nameten.

de term buté zegt mij niets.