Het betreft een Caddy 1.9 TDI (77 kw), kilometerstand 326.000.
De motor is eigenlijk helemaal bloot geweest, cilinderkop is dus ook gedemonteerd geweest.
Na het breken van de distributieriem heeft de garage uit voorzorg de motor “afgeknepen” voor de eerste 1000 km.
Daarna hebben ze hem weer teruggesteld, maar toen ging het “motorlampje” branden, met vermelding “werkstat abgas”.
Weer terug naar garage, en toen hebben ze hem opnieuw afgesteld, lampje was uit en de auto was ook weer een stuk feller.
Na een week begon de auto stationair beroerd te lopen en ging weer hetzelfde lampje branden.
Toen heeft de garage “busjes met veren” vervangen die op de nokkenas lopen.
1 van de busjes was door de nokkenas ingesleten en veerde daardoor niet meer.
Garage heeft toen geconstateerd dat de nokkenas uit balans was en heeft daarom ook gelijk de nokkenas vervangen.
Vanaf dat moment liep de motor stationair perfect, reed perfect, maar vanaf dat moment zijn de startproblemen begonnen.
Garage zegt; we kunnen hem zo afstellen dat de startproblemen over zijn, maar dan zal die stationair slechter gaan lopen en zal die minder fel worden met een topsnelheid van 140 km.
Wat of ze dan zullen gaan doen weet ik niet.
Zelf vind ik het geen optie omdat de trekkracht daardoor ook vast minder zal worden en dat vind ik met inhalen knap lastig.
Bij de distributieschade gaf de garage mij te kennen om de distributieriem de eerstvolgende keer weer bij 60.000 km te vervangen, dit is inmiddels ook gebeurd.
De garage verzekerd mij dat de motor zelf na alle reparaties 100 procent in orde is.
Mag ook wel want ik ben inmiddels 4000 euro verder.
En ik zeg zelf; de auto rijd echt perfect, alleen dat starten is echt een groot probleem.
vw monteurke schreef:
>
> Bij het breken van een distributieriem is het meestal zo dat
> de kleppen de zuiger raken.
> Dit kan leiden tot kromme (en dus niet meer goed afdichtende)
> kleppen.
> In een aantal gevallen wordt hierbij ook de zuiger in meer of
> mindere mate. beschadigd.
> In extreme gevallen kan zelfs de drijfstang worden kromgedrukt.
> Eigenlijk moet dus bij een gebroken riem altijd de
> cilinderkop worden gedemonteerd om een nadere inspectie
> mogelijk te maken.
> Uit uw verhaal kan ik niet opmaken of dit is gebeurd.
> Ook vermelding van wat meer gegevens over de auto zou niet
> verkeerd zijn. (motortype, motorcode totale km stand)