btw ik ben benieuwd wat de ervaringen van monteurke zijn?
Ik heb dus de AZJ motor.
Heb eigenlijk weinig mensen ontmoet die problemen hebben met kleppen en dergelijke?
Mischien kan jij daar meer over vertellen?
VG vw monteurke schreef:
>
> Een goeie vraag die niet zomaar met ja of nee is te
> beantwoorden.
> Bij een Golf/Bora van voor 2002 zou lpg inbouw in ieder geval
> geen problemen moeten geven.
> Dan moet natuurlijk wel de motor van die auto in goede staat
> verkeren.
> Een afgetrapt ding met —tig km dat op benzine al niet goed
> loopt zal dat op lpg ook niet doen.
>
> Bij een Golf/Bora van na (ongeveer) 2004 is de kans op
> problemen groter.
> Die modellen hebben andere (en meer) motor-electronica en dat
> conflicteert nogal eens met lpg.
> In de periode rond 2004 kwamen ook de fsi motoren en daar kun
> je lpg helemaal vergeten.
>
> Nu is de wijziging van die motormanagementssystemen
> natuurlijk niet plotsklaps op 1 januari 2004 doorgevoerd.
> Tussen 2002 en 2004 is dat geleidelijk gebeurd.
> Soms werd een bestaande motor gemoderniseerd met nieuwere
> electronica en soms was het complete motorontwerp nieuw
> (zoals bv met fsi)
> In de Golf/Bora uit de jaren tussen 2002 en 2004 kun je dan
> ook motoren tegenkomen die wel en motoren die niet goed op
> lpg zijn om te bouwen.
>
> In VW's werden meestal lpg installatie's ingebouwd van het
> merk Necam. (perfect spul)
> Een paar jaar geleden zijn de 3 lpg bedrijven Necam, Koltec
> en AG overgenomen en samengevoegd.
> Het bedrijf heet nu Teleflex GFI en is gevestigd in Gorinchem