VW op LPG

  • Geert

    Beste VW vrienden,

    even een vraag aan (ervarings)deskundigen: Zijn de motoren die in de Golf en/of Bora gebouwd zijn in de jaren 2002 tot 2004 geschikt voor het lopen op LPG? Hierbij heb ik niet een specifieke wagen op het oog, maar wil me orienteren naar een andere auto. Mijn huidige Vento 1,8 '97 heeft bijna 4 ton gelopen, probleemloos op gas en dat is wat ik graag zou willen bij een andere auto. De Vento loopt overigens nog uitstekend maar zal toch wel niet het eeuwige leven hebben denk ik zo. Voor ervaringsverhalen hou ik mij aanbevolen, evt ook ervaringen met het toegepaste merk gasinstallatie.

    Groetjes, Geert.

  • Ivo

    Geert,

    Zelf rijd ik in een Golf IV 2.0 8V uit 2003 en vorige jaar bij km stand 50000

    heb ik Teleflex GFI laten inbouwen voor nog geen 2000 euro.

    Monteurke heeft gelijk dat het perfect spul is voor de VAG groep.

    De 2L motor is een beetje oude lullen bak met 85KW maar het rijd zeer rustig met een gigantische koppel van 185NM bij een toerental van 2600 rpm.

    Deze koppel is vergelijkbaar als die van een diesel motor.

    Natuurlijk rijdt deze motor niet goedkoop zeker niet op benzine 1:12 is dan ook het zuinigst. Op LPG loopt de motor 1:10 en is er bijna geen vermogens verlies voelbaar.

    Maar ja ik tank wel 0,40 euro de liter.

    Dat is gewoon lachen bij de pomp als je voor 15 euro 300km rijdt.

    Inmiddels staat mijn teller op 65000km zonder problemen hopelijk blijft het ook zo.

    Ik weet wel uit ervaring dat van de VAG motoren op LPG de lambda sonde gevoelig is. De een rijdt 300000 km en heeft nooit problemen gehad en de andere moet om de 100000km de sonde vervangen. Ligt ook aan de rijstijl denk ik.

    Een ding is zeker op LPG moet je gewoon rustig rijden dus zeker niet trappen, wil je een beetje op het gas staan in Duitsland bijvoorbeeld kun je beter op benzine over schakelen. Ik rijd dus nooit boven de 140 km/h op LPG en kom ook nooit boven de 3500 rpm. op LPG. Heeft ook geen zin trouwens met optrekken omdat bij dit toerental de koppel te verwaarlozen is. Op benzine trap ik natuurlijk lekker door om de zoveel tijd. Tevens heb ik de speciale bougies van NGK.

    Hoop dat je wat aan deze info. hebt.

    Eens LPG rijder altijd LPG rijder.

  • Ivo

    btw ik ben benieuwd wat de ervaringen van monteurke zijn?

    Ik heb dus de AZJ motor.

    Heb eigenlijk weinig mensen ontmoet die problemen hebben met kleppen en dergelijke?

    Mischien kan jij daar meer over vertellen?

    VG vw monteurke schreef:

    >

    > Een goeie vraag die niet zomaar met ja of nee is te

    > beantwoorden.

    > Bij een Golf/Bora van voor 2002 zou lpg inbouw in ieder geval

    > geen problemen moeten geven.

    > Dan moet natuurlijk wel de motor van die auto in goede staat

    > verkeren.

    > Een afgetrapt ding met —tig km dat op benzine al niet goed

    > loopt zal dat op lpg ook niet doen.

    >

    > Bij een Golf/Bora van na (ongeveer) 2004 is de kans op

    > problemen groter.

    > Die modellen hebben andere (en meer) motor-electronica en dat

    > conflicteert nogal eens met lpg.

    > In de periode rond 2004 kwamen ook de fsi motoren en daar kun

    > je lpg helemaal vergeten.

    >

    > Nu is de wijziging van die motormanagementssystemen

    > natuurlijk niet plotsklaps op 1 januari 2004 doorgevoerd.

    > Tussen 2002 en 2004 is dat geleidelijk gebeurd.

    > Soms werd een bestaande motor gemoderniseerd met nieuwere

    > electronica en soms was het complete motorontwerp nieuw

    > (zoals bv met fsi)

    > In de Golf/Bora uit de jaren tussen 2002 en 2004 kun je dan

    > ook motoren tegenkomen die wel en motoren die niet goed op

    > lpg zijn om te bouwen.

    >

    > In VW's werden meestal lpg installatie's ingebouwd van het

    > merk Necam. (perfect spul)

    > Een paar jaar geleden zijn de 3 lpg bedrijven Necam, Koltec

    > en AG overgenomen en samengevoegd.

    > Het bedrijf heet nu Teleflex GFI en is gevestigd in Gorinchem