Nieuwe Variant

  • Miska

    Heb een nieuwe Variant jan 2008 en nu hebben we vandaag gezien dat er bijna geen olie meer in zit, zit op het minimale.Nog geen lampje aan.Hebben al eerder nieuwe VW's gehad die toch wel behoorlijk olie verbruikten.Dat is vervelend altijd met fles olie te moeten rijden.Wie herkend dit probleem?Vooral met deze moderne autos.

  • Miska

    We rijden 25 jaar VW, voornamelijk Variant en Golf.De nieuwere modellen kan je geluk mee hebben en pech.Het ene model moet je met oliefles achter in de bak rijden en andere niets bij te vullen ook niet na 25.000 km als nu bij mijn auto.

    Het lijken echt wel zeer ouderwetse autos als ik met fles olie moet gaan rijden gaat ie er echt uit! Vorige model Variant van me was dat nl niet het geval, meerdere Golfjes nieuwe modellen hadden het ook,ene wel, andere niet.Even kijken ,maar anders gaat ie er echt dit jaar nog uit.Misschien moet ik na 25 jr van mij geloof afvallen.We hebben 4 VW,s en echt ene wel en andere niet fles olie in de bak.

  • Puffino

    Beste Miska,

    het is volkomen normaal als een wagen olie verbruikt. De hoeveelheid, en bij welk gebruik en onder welke omstandigheden, die bepalen HOE normaal (of niet).

    Lampjes gaan ook een bepaald aantal branduren mee, bij VW vaak zelfs nog wat minder…. Olie is ook zoiets. Het hoort er bij.

    Monteurke heef GROOT gelijk wat mij betreft.

    Ik ben ook nieuwsgierig naar hoe veel verbruik en dat afgezet tegen aantal reeds gereden kilometers, en wat voor kilometers (snelweg alleen of al boodschappenwagen?) en vooral… met welke rijstijl ;-)

    Onze Polo verbruikt ook wat olie, beetje, de fles gaat mee. De Land Rover, die verbruikt ook een klein beetje, ook daar ligt een fles in. Niks aan de hand om soms even het kappie open te gooien.

    succes,

    Sander Lelieveld

  • Kees

    Onderstaand berichtje (www.tdiclub.nl) geeft een goed beeld. Heb zelf zowel Longlife 0w-30 als 5w-40 gebruikt. Bij Longlife 0w-30 blijf je bijvullen !!

    5w-40 moet je wel iedere 15.000km verversen .. maar hoef tussentijds niets bij te vullen. Literprijs 5w-40 ruim de helft van Longlife 0w-30.

    ===============================================

    De Longlife 0w-30 is speciaal voor verlengde verversingsintervallen. Die hele lange verversingsintervallen die VAG wil bereiken (35.000km benzine; 50.000km diesel) zijn in de praktijk vaak niet haalbaar. Het olieverbruik ligt namelijk vrij hoog bij dergelijke longlife olien, 1 liter op de 5000 km (soms duidelijk meer) komt regelmatig voor. Dat wil zeggen dat je op 50.000 km minstens 10 liter moet bijvullen. Het carterinhoud is 4 liter, dus heb je 2,5 keer een verversing gehad.

    Verder zijn er regelmatig slijtage problemen doordat de bescherming van die dunne olie nog wel eens te wensen overlaat. Het probleem is namelijk dat de dieselmotoren tegenwoordig een verschrikkelijk hoog koppel hebben bij lage toerentallen en dat is nu net moeilijk om te smeren. Hoogtoerige motoren kunnen relatief simpel een sterke smeerfilm opbouwen, langzaamdraaiende motoren hebben daar veel meer moeite mee. Wat je in dergelijke gevallen niet moet doen is je toevlucht nemen tot dunne producten, je smering komt dan gewoon in gevaar. VAG heeft dit echter wel gedaan om bepaalde milieu-eisen en efficientie-eisen te kunnen halen. De motoren vanaf 2000 zijn dan ook voorzien van een extra grote oliepomp om het tekort van de olie te compenseren door ruim tweemaal zoveel olie aan te voeren als normaal. De redenatie van VAG is wel leuk: ze zeggen dat als er problemen komen, de garantie toch al is verlopen.

    Een 5w-40 of 10w-40 levert een betere bescherming bij lage toerentallen, bovendien is het verdampingsverlies een stuk lager, dus minder olieverbruik. De gemiddelde monteur denkt dat je alleen maar deze 0w-30 mag gebruiken en niets anders, maar dat is niet waar. Dit geldt namelijk alleen als je pas na 30.000 km je olie wilt verversen (variabel onderhouds interval). In Zwitserland is al een officieel schrijven van VW/Audi, dat je de 0w-30 niet meer mag gebruiken bij de RS-6 en de 2,7 liter biturbo motoren, ivm zeer veel problemen.

    De bescherming voor de motor is gewoon beter als je een 5w-40 gebruikt. De 0w-30 komt gewoon tekort. Niet dat je daar problemen mee krijgt als 1e eigenaar, maar ik zou geen VAG product kopen met 150.000 km op de teller die een 0w-30 heeft gebruikt.

  • jan

    Totdat je alle auto's hebt gehad,, want ze gebruiken allemaal iets olie,, blijft er dus geen auto meer over en moet je op de fiets!!!!!maar dan is het ineens niet erg meer om af en toe wat bij te vullen.

    Jij loopt toch ook geen 25.000 km zonder iets te drinken????

  • Jaap Aagenborg

    Hallo Kees,

    Het 0W30 probleem is goed uitgelegd.

    Ik mis alleen nog invloed op de hydraulische klepstoters van 0W30 ten opzichte van 5W30.

    Welke viscositeit levert daarvoor de beste en liefst directe smering?

    Bedankt,

    vr. groeten,

    jaap