Onderstaand berichtje (www.tdiclub.nl) geeft een goed beeld. Heb zelf zowel Longlife 0w-30 als 5w-40 gebruikt. Bij Longlife 0w-30 blijf je bijvullen !!
5w-40 moet je wel iedere 15.000km verversen .. maar hoef tussentijds niets bij te vullen. Literprijs 5w-40 ruim de helft van Longlife 0w-30.
===============================================
De Longlife 0w-30 is speciaal voor verlengde verversingsintervallen. Die hele lange verversingsintervallen die VAG wil bereiken (35.000km benzine; 50.000km diesel) zijn in de praktijk vaak niet haalbaar. Het olieverbruik ligt namelijk vrij hoog bij dergelijke longlife olien, 1 liter op de 5000 km (soms duidelijk meer) komt regelmatig voor. Dat wil zeggen dat je op 50.000 km minstens 10 liter moet bijvullen. Het carterinhoud is 4 liter, dus heb je 2,5 keer een verversing gehad.
Verder zijn er regelmatig slijtage problemen doordat de bescherming van die dunne olie nog wel eens te wensen overlaat. Het probleem is namelijk dat de dieselmotoren tegenwoordig een verschrikkelijk hoog koppel hebben bij lage toerentallen en dat is nu net moeilijk om te smeren. Hoogtoerige motoren kunnen relatief simpel een sterke smeerfilm opbouwen, langzaamdraaiende motoren hebben daar veel meer moeite mee. Wat je in dergelijke gevallen niet moet doen is je toevlucht nemen tot dunne producten, je smering komt dan gewoon in gevaar. VAG heeft dit echter wel gedaan om bepaalde milieu-eisen en efficientie-eisen te kunnen halen. De motoren vanaf 2000 zijn dan ook voorzien van een extra grote oliepomp om het tekort van de olie te compenseren door ruim tweemaal zoveel olie aan te voeren als normaal. De redenatie van VAG is wel leuk: ze zeggen dat als er problemen komen, de garantie toch al is verlopen.
Een 5w-40 of 10w-40 levert een betere bescherming bij lage toerentallen, bovendien is het verdampingsverlies een stuk lager, dus minder olieverbruik. De gemiddelde monteur denkt dat je alleen maar deze 0w-30 mag gebruiken en niets anders, maar dat is niet waar. Dit geldt namelijk alleen als je pas na 30.000 km je olie wilt verversen (variabel onderhouds interval). In Zwitserland is al een officieel schrijven van VW/Audi, dat je de 0w-30 niet meer mag gebruiken bij de RS-6 en de 2,7 liter biturbo motoren, ivm zeer veel problemen.
De bescherming voor de motor is gewoon beter als je een 5w-40 gebruikt. De 0w-30 komt gewoon tekort. Niet dat je daar problemen mee krijgt als 1e eigenaar, maar ik zou geen VAG product kopen met 150.000 km op de teller die een 0w-30 heeft gebruikt.