trillen/hobbelen Passat Variant 3C

• Edwin

mijn passat variant (2007) trilt/hobbelt wat. het is te voelen op het stuur maar ook op het gaspedaal. zelfs degene die op de passagiersstoel zit die merkt dat de auto wat hobbelt. met name op een mooie vlakke weg is het voelbaar. ik heb de wielen laten balanceren maar het is nog steeds niet helemaal weg. onlangs is de versnellingsbak uit elkaar geweest omdat deze niet goed synchroniseerde. het lijkt erop alsof het hobbelen daarna is ontstaan. volgens de garage kan dit echter niet en ligt het aan de brede (235) banden. men heeft er echter niet mee gereden. mijn gevoel zegt dat het iets met de aandrijfassen o.i.d. te maken heeft.

ik ga deze week terug naar de garage. heeft iemand een idee in welke richting we moeten zoeken.

bij voorbaat dank voor je reactie.

• edwin

bedankt voor je reactie. morgen ga ik naar de garage om de monteur er eens mee te laten rijden. dat heeft men namelijk nog niet gedaan.

ik zal ze wijzen op de eventuele slijtage van de achterbanden. de banden liggen er overigens pas 6 a 7000 km op.

• Dennis

Ik heb een soortgelijk probleem.

Ook na een grote beurt en keurig gebalanceerde wielen trilt het stuur (en de rest van de auto) tussen de 100 en 140 km/h. Ook als je de koppeling intrapt blijft de auto trillen. Het is geen hele heftige trilling maar zeker merkbaar en niet comfortabel. Als je de zonneklep naar beneden doet zie je de frequentie van de trilling hierin duidelijk terug.

Maandag gaat ie weer naar de garage. Hoop dat ze er dan ook even zelf mee gaan rijden zodat ze het zelf ervaren en mogelijk kunnen bepalen waardoor het komt. Zou de motor zelf misschien ook een oorzaak kunnen zijn? of sluit ik dat uit met het intrappen van de koppeling.

• passat variant

Ik heb exact hetzelfde. Je voelt de trilling in je stoel wat erop duid dat het van achteren komt. In 1/2 jaar tijd al 4 keer terug geweest naar de dealer, deze komt niet verder dan balanceren en uitlijnen, echter zonder verbetering (ik heb de standaard bandenmaat 215).

Contact opgenomen met de leasemaatschappij die vertelde dat ze meer klanten hadden met passat variant die trilden via de achterwielen. Bleek in veel gevallen aan de schokbrekers te liggen. Men adviseerde mij de schokbrekers hierop na te laten kijken. Dit ga ik dus nu laten doen.

NB auto is nog geen jaar oud!

• edwin

de dealer heeft inmiddels met mijn auto gereden. het trillen is gering maar voelbaar. men geeft aan dat het door de banden komt. de brede en lage banden zouden kleine hobbels op een glad wegdek niet kunnen wegwerken.

inmiddels ben ik eraan “gewend” en valt het nog nauwelijks op. passagiers merken er niets van. ik onderneem er geen verdere actie meer op.

ondanks dat de (motor) techniek er steeds op vooruit gaat, reed de vorige passat variant (96 kw uit 2003) zeker net zo fijn. hij maakte volgens mij een stuk minder motorgeluid bij het optrekken.

ook dat schijnt echter gewoon te zijn doordat een fsi motor is.

ondanks alles blijft het verder wel een fijne en mooie auto.

• vw santpoort

Ik heb een passat 19 tdi uit oktober 2007. De auto heeft lm 16" met standaard banden en hobbelt tussen de 120 en 140 wat is er toch nu toe gedaan:

- andere achterdempers

- andere merk banden

- balanceren van de wielen op de auto (spinnen)

- velgen zijn gericht

- gereden met andere velgen 17" LM (trillen was aanzienlijk minder maar nog steeds aanwezig)

Huidige status, er moeten volgens de dealer andere LM velgen onder, volgens mij zit het in de naaf. Dennis schreef:

>

> Ik heb een soortgelijk probleem.

> Ook na een grote beurt en keurig gebalanceerde wielen trilt

> het stuur (en de rest van de auto) tussen de 100 en 140 km/h.

> Ook als je de koppeling intrapt blijft de auto trillen. Het

> is geen hele heftige trilling maar zeker merkbaar en niet

> comfortabel. Als je de zonneklep naar beneden doet zie je de

> frequentie van de trilling hierin duidelijk terug.

> Maandag gaat ie weer naar de garage. Hoop dat ze er dan ook

> even zelf mee gaan rijden zodat ze het zelf ervaren en

> mogelijk kunnen bepalen waardoor het komt. Zou de motor zelf

> misschien ook een oorzaak kunnen zijn? of sluit ik dat uit

> met het intrappen van de koppeling.