dashboardverlichting

• Jaco

Hallo,

Sinds vorig jaar ben ik de trotse eigenaar van een Volkswagen Passat Variant 1.8.

Bouwjaar 1995.

Het model met de schuine grill en koplampen.

De eerste eigenaar heeft destijds er een extra elektrisch pakket bij genomen en daardoor is de auto uitgerust met een elektrisch schuifkanteldak, elektrisch bedienbare ramen voor en achter en dubbele airbag in het stuur en dashboard.

Pracht exemplaar dus. Zwarte.

Maar wanneer ik nu de verlichtingsschakelaar aanzet, dus naar dimlicht.

Dan komt het vrij vaak voor dat op het dashboard het blauwe lampje gaat branden , zodat het lijkt of ik met groot licht aan rijd.

De pijltjes voor de richtingaanwijzers geven dan bij gebruik geen licht maar werken wel !

De toerenteller stopt er direct mee en de bezinemeter is bijna altijd van slag af, dus kan ik vrijwel nooit zien hoeveel ik echt in mijn tank heb.

Ook valt de hele dashboardverlichting uit (knap lastig).

Als laatste werkt dan ook het digitale klokje niet.

Heel lastig dus allemaal.

Verder rijd de auto perfect (moet ik nog wel het linker voorwiellager laten vervangen maar hoop ik er nog vele jaren rijplezier aan te beleven.

Hij heeft pas 190000 echt km gereden en de motor ziet er nog prima uit.

Want ik ben een echte volkswagenfan !!

Mijn vraag is nu , wordt dit probleem door iemand herkend en wat kan ik er aan doen ??

Wie weet raad??

Vriendelijke groet, Jaco

• Jaco

Hallo monteurke,

Dank je wel voor je snelle reactie op mijn probleem met de Passat.

Maar zou je dan ook een goede suggestie weten , wat ik eraan kan doen of eventueel laten doen ?

Zou sowieso die bewuste printplaat nagekeken of misschien zelfs vervangen moeten worden?

Nu heb ik zelf best een paar rechter handen, maar zou ik dit zelf kunnen oplossen?

En waar zit die printplaat precies?….hoe kan ik daarbij komen?…moet ik dan het instrumentenpaneel demonteren?

(ja ik heb misschien een beetje veel vragen voor je)

Zou het misschien ook de massakabel vlakbij de accu kunnen zijn??

Ik had namelijk heel lang geleden een VW Golf uit 1975, een 1.1.

Die had het kwaaltje, als je daar de richtingaanwijzer gebruikte dan ging hij bijvoorbeeld soms heel snel tikken, veel sneller dan normaal en van buiten knipperde het lampje heeel snel.

Toen kreeg eens een tip van iemand die vertelde dat het dan wel eens aan de massakabel kon liggen.

Nu, die heb schoongemaakt, was inderdaad flink geoxideerd en toen was het probleem opgelost.

Nou ik benieuwd of je me voor mijn Passat nog verder kan helpen.

Zou harstikke fijn zijn.

Dus ik wacht jou reactie weer af.

Vriendelijke groet,

Jaco

• Mark

Ik zou meteen even naar die masssakbel kijken ipv het antwoord af te wachten, baat het niet dan schaadt het niet

• Jaco

Hallo Mark,

Dank je wel voor je reactie en je goede tip.

Ik ga er meteen naar kijken.

Groeten , Jaco

• Ton

Ik heb het zelfde euvel maar kan het ook aan de lichtschakelaar zelf liggen?

• Jaco

Hallo Ton,

Dank je wel voor je reactie.

Dit probleem is dan misschien wel een Passat kwaaltje?

Het is in elk geval knap lastig.

Ja het zou ook best kunnen zijn dat het inderdaad aan de (draai) lichtschakelaar ligt.

Ik heb zeer recent ook al de zekeringen vanuit het zekeringkastje van onder het stuur vervangen, ik dahct, misschien helpt dit ook nog .

Maar nee, helaas.

Ik denk dat we gewoon als trotse Passat bezitters (het zijn tenslotte klasse auto"s) lekker verder moeten zoeken en je weet , de volhouders winnen.