Brandstofverbruik SDI valt tegen

• bas5

Hallo,

Sinds kort hebben we een Golf IV SDI van jan.2001. Nu valt het brandstof verbruik ons tegen. Momenteel rijden we zo`n 1 op 15 à 16. Dit betreft veel ritten van zo`n 30 km op de autosnelweg. Paar keer een rit van 130 km. De maximumsnelheid houden we op zo`n 120 km per uur met de cruise control aan. In de stad wordt de auto bijna niet gebruikt. De climatronic staat op de “econ” stand. De auto staat op normale wielen/banden. 14 inch, continatal banden.

Is dit brandstofverbruik normaal of maakt iedereen je gek om te zeggen dat deze auto`s wel zo`n 1 op 18 of zelfs 1 op 20 rijden.

Heb zelf ook een Leon gereden TDI 110 pk en deze verbruikte gemiddeld 1 op 18.

Gr Bas

• Ronald

Hallo,

Ik heb sinds februari een golf 4 met SDI-moter.Het valt niet te ontkennen ,het valt tegen…..Dit komt doordat je zeer veel brandstof verbruikt met optrekken.Hoe rustig ik ook optrek bij stoplicht, 1:3 heeft ie altijd nodig.De SDI moter heeft alleen maar nut bij lange ritten zonder drukverkeer. Op een 80 km-weg heb ik zelfs 1 op 28 gehaald jammer dat er om de 5 km stoplichten stonden.Peugot heeft ook HDI-moter 110 PK en deze rijd ook 1 op 18/19. Dus…..gewoon…….Balen….

M.V.G.

• knaak

hoeveel km rij je op volle tank dan

ik rij ongeveer 700km met volle tank 55euro

• bas5

Ik rij ook zo`n 700 km op een tank. Wat ik eigenlijk zo vreemd vind dat je verhalen leest dat mensen zo`n 18 à 19 km op een liter diesel rijden. Veel optrekken gebeurt niet echt veel omdat ik bijna niet in de stad rij en zit binnen 2 km op de autosnelweg. Voordat deze auto werd aangeschaft gebruikers ervaringen gelezen op diverse site`s.(autoweek review, en andere). Mijn Leon TDI 110pk was een stuk zuiniger wat dat betreft. (zelfde afstanden en rijstijl.)

Ben trouwens verder tevreden over deze auto.

• Ivo

Antwoord op bovenstaande vraag is eigenlijk simpel.

SDI verbruikt meer om de simpele reden dat deze motor geen turbo heeft.

Dit betekend dat het rendement van deze diesel motor aanzienlijk lager is dan de turbo diesel met intercooler versie.

Ik kan je verzekeren dat de Golf 4 TDI alles rood met de absurde 150pk vermogen en een gigantisch koppel van 320NM, zelfs zuiniger rijdt dan de SDI.

Niet om jou auto af te kraken hoor als jij er maar blij mee bent.

Maar met de huidige diesel prijzen had je toch een TDI op de kop moeten tikken.

Deze is natuurlijk een stuk duurder dan een SDI.

Groet