Beslagen ramen Golf 4

• Jako

Het wordt weer wat kouder en natter en ik heb gelijk last van beslagen ramen.

Nu zal iedereen daar wel eens last van hebben maar het valt mij op dat het bij mijn auto wel heel erg snel gebeurt. Ook heb ik als het vriest wel eens last van ruiten die aan de binnenzijde bevriezen. Ik denk daarom dat ik wellicht ergens lekkage heb maar heb nog nooit iets kunnen vinden. Zijn er bekende/beruchte plekken waar de Golf 4 variant waterlekkage kan vertonen? Hebben andere mensen hetzelfde probleem?

n.b. Ik weet natuurlijk dat je door gebruik te maken van de airco een deel van het probleem kunt wegnemen maar dat werkt natuurlijk maar tot een bepaalde buitentemperatuur (6°C oid?). Daarnaast wil ik graag de oorzaak van het probleem weten.

• sleutelaar

alles is wel zo'n beetje besdchreven, maar je kunt ook eens kijken naar de folie achter de deurpanelen wanneer deze gescheurd is kun je ook vocht binnen krijgen. ook zou er eens een ander raam ingezet kunnen zij wat lekt . dit kun je controleren door aan de buitenzijde zeepsop op het raam te sproeien met een plantenspuit oid en dan aan de binnnenzijde met een blaaspistool te blazen. wanneer het raam lekt vind je dit vaak zo.

• sandor

komt mij heel bekent voor.

Wij hebben met onze golf variant 4 dit probleem ook al heel lang!!

Wij moeten vaak 20 minuten stationair stilstaand wachten voordat wij eindelijk eens kunnen gaan rijden.

Airco lost niets op!!

Daar sta je dan, vb op wintersport als laatste op de parking!!!!!

Al krabbend aan de binnenkant, mensen verklaren je voor gek.

Alles is al eens nagekeken, wat bij jou misschien nog kan is de zwarte plastic afsluit kap over de volle breedte van de voorruit aan de buitenkant.

Bij vervanging van de voorruit door steenslag komt deze moeilijk los en kan links bij de interieur filter wel eens in scheuren waardoor deze filter nat wordt.

Ik heb er langsaam genoeg van en ga kijken naar een nieuwe auto!!

Tenzij u nog iets heeft ontdekt?????

• JC Pauw

Wij hebben ook een VW variant uit 1999 en ook lekkage. Dit uit zich in water in de linker achterlicht unit.

Garage kan niet vinden waar dit water naar binnenkomt?

Zijn ten einde raad.

Wie is er bekend met dit probleem en heeft waardevolle adviezen voor ons?

• andre

hallo

weet jij zo waar het interieur filter zich bevind

gr

• Ad

Hallo Andre,

Het interieurfiter bevind zich onder de paravan de kunststofafdekplaat net voor de voorruit, aan de rechterzijde.

Dat is altijd van achter het stuurwiel bekeken ( bijrijders kant ).

Zit dus in de nattebak.

Zorg altijd dat de paravan goed gemonteerd is, anders loopt het water via de voorruit onder de paravan door, zo in het interieurfilter, en dan houd u het ook niet droog!

Wat ook nog mogelijk kan zijn, dat er onder de behuizing van het interieurfilter water onder door loopt, maak alles goed schoon en droog, monteer of een nieuwe pakking die verkrijgbaar is bij de VW dealer, of gebruik een butyleenkit, echt geen siliconenkit, want die verlijmt echt alles.

Je krijgt naderhand nooit die behuizing van het interieurfilter er heel af.

Maar let natuurlijk heel goed op wat het vw monteurke gezegd heeft.

Goede raad is duur!

Met vriendelijke groet,

Ad

• Jasper

hallo ik heb het zelfde probleem van beslagen ramen van mijn golf 4 van 2002…

maar ik heb denk ik al het probleem gevonden…kijk eens in de bak waar het reservewiel ligt bij mijn is er een dopje weg waar door een klein gaatje zit daar komt er water naar binnen..misschien is dat het probleem van de beslagen ramen..

• Jan

Uw bericht geeft me hoop. Ik heb een gelijkaardig probleem.

tommie f Schreef:

——————————————————-

> Controleer gelijk de waterafvoeropeningen in de

> paravanruimte.

> Die zitten aan de zijkant tegen de binnenschermen

> en moeten goed schoon en open zijn.

Waar zitten die openingen precies op een Golf IV? Ik ken niet veel van autotechniek en de woorden “paravanruimte” en “binnenschermen” zeggen me helaas niets. :-7

> Maak ook in de wielkuipen links en rechtsvoor de

> kunststof wielkuip los aan de portierstijlkant en

> verwijder het bladafval en dergelijke dat zich

> achter die kunststof kuip heeft verzameld.

> (Het water uit de waterafvoeropeningen loopt

> hierlangs weg en dat kan belemmerd worden door dat

> bladafval )

Heb daar bij het vervangen van de voorvleugels een hoop aaneengekoekt slijk gevonden. Ik ga de kuipen nog eens losmaken om te controleren of de openingen nu wel echt vrij zijn.

> Controleer de condenswaterafvoer van de airco.

> Als er geen water onder de auto uit loopt als de

> airco aan staat zou die afvoer verstopt kunnen

> zitten.

> Bij een verstopte condenswaterafvoer loopt dat

> water het interieur in

Waar zit dat precies op een Golf IV?

Bedankt voor alle info. :)

• vw monteurke

Jan vraagt: >>> Waar zitten die openingen precies op een Golf IV? <<<

Antwoord:

Bedoelde waterafvoeropeningen zitten in de hoeken van de waterkast.

De waterkast is de ruimte tussen voorruit en motorruimte.

Al het water dat van de voorruit afloopt komt in deze waterkast en moet natuurlijk worden afgevoerd.

Hiertoe zitten in de uiterste hoeken links en rechts openingen.

Bij de Golf 4 is de waterkast afgedekt met een kunststof afdekplaat, de paravan. Die plaat hoeft niet helemaal te worden uitgebouwd

Aan de rechterzijde zit in die plaat een gedeelte dat gemakkelijk kan worden verwijderd. Dit deel zit met 4 of 5 parkers vast en daarachter zit het interieurfilter.

Rechts naast het interieurfilterhuis zie je de rechter afvoeropening.

Tip: Als je toch zover bent kun je misschien ook meteen het interieurfilter vervangen.

Bij de linker afvoer kun je bij als je de linker hoek van de kunststof afdekplaat wat optilt (opletten dat de plaat niet breekt)

Jan vraagt: >>> Waar zit de condenswaterafvoer van de airco precies op een Golf IV? <<<

Antwoord:

Zie afbeeldingen.

De bovenste afbeelding geeft een totaaloverzicht van airco-onderdelen in de motorruimte.

Bij inzet 7 zie je het interieurfilterhuis en het interieurfilter.

Inzet 10 toont de condenswaterafvoer

De onderste afbeelding toont hoe je de afvoer kunt bereiken en schoonmaken.