zacht sissend geluid

  • Willem

    Passat TDI 2002. Altijd dealeronderhouden. Remmen rondom vastgelopen.Dealer heeft auto afgesleept. Waterbak in paravan bleek verstopt door bloesem van de bomen waardoor de hoofdremcilinder was verroest. De unit hoofdremcilinder met aangebouwde rembekrachtiger moest in zijn geheel worden vervangen. Kosten ? 1.000,-. Na reparatie is er nu een licht sissend geluid waarneembaar dat enigzin met het motortoerental mee varieert. Dealer denkt aan de turbo “die er aan komt”…. Maar voor de reparatie was dit geluid er absoluut niet.

    In het boek “Jetzt helfe ich mir selbst” staat beschreven: De balg aan de rembekrachtiger moet altijd correct zitten, omdat er anders zuiggeluiden kunnen ontstaan. Regelmatige controle is raadzaam.

    Wie heeft hier ervaring mee? Kan ik die balg zelf makkelijk controleren op correcte montage?

  • Willem

    Natuurlijk ben ik naar de dealer terug terug geweest. De dealer zegt de vacuumleiding te hebben nagekeken en dat alles in orde is, waarna mij werd meegedeeld dat het zacht sissende geluidje de aankondiging is van de turbo uitval, hetgeen ik niet geloof omdat dit geluid er voor die tijd niet in zat. De Passat is tot op heden strikt bij de dealer in onderhoud geweest. Onderhoudsboekje heeft alle stempels. Onder mobiliteitsgarantie is de Passat van de weg gesleept. Van achterstallig onderhoud door toedoen van mijn kant kan dus geen sprake zijn.

    Bedankt voor jouw adviezen. Morgen zal ik ze zelf voor stuk in de auto gaan nalopen. Dit moet op te lossen zijn. Als ik het euvel heb gevonden zal ik jullie hierover berichten.

  • joost

    heb ook een passat 74kw tdi 150.000km met een bevroren rembooster en een 1/2 ltr water erin. bij het thusi wegrijden zat het geheel vast bleef op de rem staan,

    wordt nu ook in zijn geheel vervangen. weer een zware reparatie na mijn homokneten, vliegwiel. begin toch te twijfelen aan de passats betrouwbaarheid.

    gr. joost

  • Willem

    Joost, intussen is gebleken dat Volkswagen AG een terugroepactie kent i.v.m. verstopte waterafvoeren in de waterbak van de paravan. Heb de dealer die de remreparatie heeft uitgevoerd verzocht de door mij betaalde rekening bij de importeur te claimen. Dealer heeft dit gedaan en ik heb mijn geld voor de reparatie intussen terug gekregen.joost schreef:

    >

    > heb ook een passat 74kw tdi 150.000km met een bevroren

    > rembooster en een 1/2 ltr water erin. bij het thusi wegrijden

    > zat het geheel vast bleef op de rem staan,

    > wordt nu ook in zijn geheel vervangen. weer een zware

    > reparatie na mijn homokneten, vliegwiel. begin toch te

    > twijfelen aan de passats betrouwbaarheid.

    >

    > gr. joost

  • j wieringa

    hallo,

    ik heb hetzelfde probleem.

    ik heb een passat 74kw tdi van 2002 met 217000 zou dat voor mij ook gelden of zijn er nog speciale voorwaarden voor?

    Bij welke dealer heb je dat geregeld?

  • Peter

    Vorige week wilde ik (na een aantal dagen stil staan) weer rijden met m'n passat (1.9 TDI 2001). Na 100 meter kwam ik er achter dat de rempedaal vast zat!!! Gelukkig deed de handrem het nog.

    Het euvel zou eind vorige week gerepareed zijn.

    Vandaag reed ik op de snelweg naar m'n werk en kwam er achter dat de remmen het nog maar voor 30% deden. Lekker gevoel op de snelweg!!

    Op het werk toch maar de wegenwacht gebeld. Deze gekomen en wat bleek: alles werkte weer als vanouds. Mogelijk door de hitte van de motor alles weer langzaam ontdooit.

    Ook ondertussen maar even gegoogeld en kwam hier terecht. Blijkbaar is dit geen onbekende materie.

    Wat ik wel vreemd vind is dat de remmen het maar voor 30 % deden!

    Heeft iemand die ook ooit meegemaakt?

    Peter

  • Rob

    Ook mijn Passat variant diesel 2003 heeft een verzopen rembekrachtiger door verstopte afvoeren. Reparatiekosten bijna € 500,-

    Zijn er nog meer van deze, in mijn ogen, verborgen zaken die een garage moet weten om de auto goed te onderhouden ?

  • adams

    hallo

    ik heb het zelfde probleem. Bevroren rembekrachtiger afgelopen winterperiode.

    mijn gedachten zijn eigenlijk dit moet vw zich wel aanrekenen dit kan nl. levensgevaarlijke situaties opleveren waarvoor vw aansprakelijk gesteld kan worden.

    mvg Willy

  • j wieringa

    hallo,

    Heb de oplossing gevonden!!!!!!!

    Er blijft water in de ACCU bak liggen en onder de Rem bekrachtiger!!!

    Haal je accu er uit en kijk in de bak!!

    trek de rubbere dop eruit

    Kijk onder de rembekrachtiger!

    ook water! trek daar ook de dop van weg ( der zit nog wel een slangetje door heen!)

    Als je recht voor de motor staat en je kijkt naar de rembekrachtiger, dan moet je de slang die aan de linker kant in de bekrachtiger gaat eruit halen!

    let op die kost wel wat kracht maar gewoon hard trekken met een tang of met de hand

    Daarna als hij los is moet je met een slangetje in het gat gaan en hem leeg zuigen

    kan met pompje of met zuigen en het slangetje lager houden als de rembekrachtiger

    probleem opgelost!!!!!!!!!!

    Probleem: verstopte rubbers waardoor water niet weg kant, rubbers eruit laten! zodra je ze ontstopt dan zijn ze na 2 weken weer verstopt

    Hopelijk heb ik iedereen hiermee geholpen!

    mvg ricardo wieringa

  • Ron

    Hallo allemaal,

    Ook ik heb onlangs exact ditzelfde probleem gehad. Reparatiekosten ongeveer 600 euro. Het lijkt me goed om de importeur te vragen de coulance regeling toe te gaan passen! Als we dit nu eens gezamenlijk verzoeken?

    Ron