Olie advies gevraagd voor golf 3 1.8 66kw !

• martijn77

Hallo VW rijders,

Eergisteren heb ik een golf 3 1.8 66kw uit 1995 gekocht. Nu is deze toe aan een grote beurt, ik weet niet welke olie er voorheen op heeft gezeten. Wat is de beste keuze voor de motor met 190000 km??

10W40 half of volsynthetisch?

5W40 volsynthetisch?

De smeeradviezen van Kroon varieren nogal, oplopend van half synthetisch 10W40 als minimaal tot longlife 5W30 als beste keus.

Heel graag (onderbouwde) adviezen! Ik wil goede olie, en niet van ?de auto heeft al bijna twee tot dus 10W40 halfsynth is goed genoeg?, juist dan is goed olie belangrijk lijkt mij..

Bij voorbaat dank,

Martijn

• Bjorn

Monteurke net als jij zegt hoor ik vaak dat een motor geschikt moet zijn voor longlife olie. Wat houdt dit geschikt zijn eigenlijk in, waarom is longlife olie anders, ik weet wel dat het dunner is.

Groetjes

• christiaan

hallo, ik heb een vw golf3 1.4 benzine van het jaar 1994.

na een tijdje rijden piept en flikkert mijn olie lampje, dan zie ik dat ik veel te veel olie in mijn carter heb

en het naar benzine ruikt de olie.

erna had ik de olie afgelaten en nieuwe ingedaan, na een maand kwam het probleem weer voor.

weet iemand raad ermee?

• vw monteurke

Benzine bij de olie wordt veroorzaakt door het rijden met een te rijk mengsel.

Een deel van de benzine slaat neer op de cilinderwanden en bereikt via de zuigerveren het carter.

Een oorzaak zou kunnen zijn het rijden van te veel korte stukjes.

Een koude motor heeft een rijk mengsel en koude cilinderwanden waar de overtollige benzine gemakkelijk op neer kan slaan.

Een aantal andere oorzaken zijn:

Verwaarloosd onderhoud (filters vervuild)

Thermostaat defect (motor komt niet op temperatuur)

Defecte temperatuursensor. (motorregelapparaat “denkt” dat motor constant koud is en een koude motor heeft nu eenmaal een rijk mengsel nodig)

Defecte lambdasonde.

Aanzuigluchtvoorverwarming defect

• christiaan aerden

ik heb na een ongeval een 2de hands radiator gezet en ik had een nieuwe temperatuursensor gezet

want als de motor warm werd ging de waaier onder de motorkap niet aan,

erna een andere sensor gezet maar nu word de motor niet warm..

kan het ook te maken hebben met de carborateur van de golf?

dat er een lekje zit of dergelijke

alvast bedankt

• vw monteurke

Christiaan schreef: maar nu word de motor niet warm..

En wat gaf ik in mijn vorige bericht aan als een mogelijke oorzaak ………………………………….. :)

Verwaarloosd onderhoud (filters vervuild)

Thermostaat defect (motor komt niet op temperatuur)

Defecte temperatuursensor. (motorregelapparaat “denkt” dat motor constant koud is en een koude motor heeft nu eenmaal een rijk mengsel nodig)

Defecte lambdasonde.

Aanzuigluchtvoorverwarming defect

Christiaan schreef ook: kan het ook te maken hebben met de carburateur van de golf?

Een Golf van '94 (een Golf 3 dus) heeft geen carburateur.

• christiaan aerden

ik zal er morgen dan eens naar kijken, maar ik had ook per ongeluk half diesel en half benzine getankt en het is een benzine.

hij doempt alleen meer en start soms slecht en heeft dat er ook mee te maken?

• vw monteurke

Diesel ? ::o Da's niet zo slim.

Maar ………………… voordat je die diesel tankte had je toch ook al benzine bij je olie ? Of niet ?

• christiaan

ervoor deed ik soms een mengeling er in 90procent benzine en tien procent diesel er van mensen wat verkeerd tankte,

en ik denk dat het iets later begonnen is zou dat een oorzaak zijn ervan?

en eventuele oplossing ervoor? ik dacht van alle darmtjes en benzinetank volledig zuiver maken mischien?

• johan dtc

vw monteurke Schreef:

——————————————————-

>

>

> Christiaan schreef ook: kan het ook te maken

> hebben met de carburateur van de golf?

> Een Golf van '94 (een Golf 3 dus) heeft geen

> carburateur.

golf 3 heeft geen carburateur? hoe kom je daar bij?

de 1.4, 1.6 en 1.8 modellen hebben wel degelijk een carburateur