Hoi allemaal,

Is het misschien mogelijk dat het plaatsen van verkeerde bougies er toe kan leiden dat de motor onregelmatig / op 3 cilinders loopt bij een koude start, en tevens het verbruik aanzienlijk verhoogt?

Heb nl een Golf 3 1.8cl '92 die deze kuren vertoond, vw-monteurke heeft me al eerder gewezen op mogelijke oorzaken, nl vacuümslang vanuit rembekrachtiger,afdichtring onder inspuiting en defekte lambdasonde. eerst genoemde was i.d.d. gescheurd = vervangen. tweede is nog helemaal dicht en lambdasonde bleek een stekker los te zitten, schoongemaakt en vastgezet, maar probleem nog niet opgelost.

Nu bedacht ik mij dat deze problemen pas opstaken nadat ik de auto een klein beurtje heb gegeven: olie (filter),bougies, luchtfilter etc. Heb de bougies er naderhand nog even uitgehaald, die zijn zwart-met kool/roetsporen maar niet vettig.

Bij een koude start gaat ie dus “bokken”,als ie warm is loopt ie mooi maar wel extreem hoog verbruik ( ca. 1/5-6). Wanneer de auto op bedrijfstemperatuur is en langere tijd stationair draait begint ie weer onregelmatig te draaien, en als je dan wat gas geeft gooit ie er door de uitlaat zwarte prut met vocht/olie uit.

Kan ik van de automaterialenzaak verkeerde bougies gehad hebben, of toch de lambdasonde? Bij defekte lambdasonde gaat de auto toch in een noodprogramma draaien en zie je melding via controlelampje?

Hoop dat iemand raad weet!

groet Marc