Wanneer meer toeren rijden?

• vw Tdi Type3

Wanneer mag je meer toeren rijden? Monteur waar ik de tdi vandaan hebt gehaald zei als de koelvloeistofmeter op de helft staat qua temperatuur dan kun je meer toeren draaien, en dat is dan ong. na 10 minuten. en verder heb ik een 90pk tdi, zou em graag willen chippen, en las ergens op het net dat je dan beter gelijk ook een andere vliegwiel kunt laten monteren en andere kopellingsplaten plus een upgrade van je remmen. En de Tdi zou nog zuiniger rijden, maar hoe zit dat met de slijtage van de onderdelen? en blijft je motor nog heel na laten we zeggen 200.000km? ik heb er nu 78.000 op zitten. Ja en een powebox wordt mij afgeraden…alleen ben geinteresseerd in een andere vliegwiel, chipje, en koppelingsplaten….waarom geen Tdi met 130pk kopen? Ja ik heb nu eenmaal een goede prijs gekregen voor de Golf3 tdi, zou ik daar een Golf 4 tdi 110pk van kunnen kopen met 250.000km op de teller en dat lijkt mij niet zo slim….Dus met dat beetje tunen om met zo weinig toeren hoge snelheid te halen…daar gaat mijn interesse naar uit, en doordat je weinig toeren draait slijten de onderdelen minder snel dan als bijvoorbeeld hoogtoerige motoren, alfa, honda…etc. etc.? Ik zou graag jullie meningen willen horen en ervaringen….

groeten,

een tevreden, zuinige,

Tdi rijder.

• Mieke

Kunnen heel lang en breed gaan praten over het nut van tunen en de voor en nadelen daarvan.

Eerst het warm rijden. Toeren maken met een Tdi doe je eigenlijk bijna nooit.

De koelvloeistofmeter is geen graadmeter of je motor op temperatuur is.

Ik houd meestal 20/20 aan, of 20 minuten rijden of 20 kilometer rijden. Afhankelijk wat het eerst bereikt wordt. Ik blijf zoveel mogelijk in de buurt van de 2000 rpm.

Pas als de motor (en dus alle verwante onderdelen) op temperatuur is kun je hem eens gaan opentrekken.

Voor het tunen verwijs ik je graag door naar de tdi club. www.tdiclub.nl

Hier kun je genoeg voorbeelden zien waar het tunen heel goed is gegaan, maar ook waar het in de papieren is gelopen.

Veel plezier met je tdi!

Mzzl

Michel