instrumentenpaneel

  • Henk

    Hallo,

    Ik heb problemen met de km-teller en de brandstofmeter van mijn vw golf3 1.9D 1997. Heb de complete sensor in de bak en het instrumentenpaneel al door tweedehands vervangen.

    Echter nog steeds de volgende problemen:

    - km-teller kan het soms wel over een afstand van zeg maar 50 km goed doen.

    - km-teller valt ook vaak spontaan terug op nul.

    - km-teller staat ook vaak heen en weer te zwaaien.

    - brandstofmeter gaat bij het nemen van bochten veel te veel heen en weer.

    Wie kan mij zeggen wat ik nu nog kan doen? Alvast bedankt!

    m.vr.gr. Henk

  • Jos

    Ik heb mss de oplossing, aangezien het bij mij nu weer helemaal klaar is. We kwamen op het brilliante idee de kabel vanaf de sensor naar de die grote stekker naast ongeveer het cilinderblok te checken. De “plus” en “min” van de stekker wilden we doorpiepen met een universeelmeter, de “plus” kwam goed door, maar de “min” niet. De “min-aansluiting” zit ongeveer linksonder die stekker gemonteerd aan het blok uiteraard, met een Amp-oogje. Ik kon de “min-draad” gewoon uit het Amp-oogje trekken zo slecht was hij. Nieuw oogje eraan geknepen en hij doet het sindsdien weer perfect, inclusief de brandstofmeter.

    Succes Henk

  • Henk

    Hallo Jos,

    Hartelijk dank voor je snelle reactie.

    Ik ga komende zaterdag kijken of ik de storing met deze tip kan oplossen.

    Ik kom er nog op terug.

    m.vr.gr.

    HenkJos schreef:

    >

    > Ik heb mss de oplossing, aangezien het bij mij nu weer

    > helemaal klaar is. We kwamen op het brilliante idee de kabel

    > vanaf de sensor naar de die grote stekker naast ongeveer het

    > cilinderblok te checken. De “plus” en “min” van de stekker

    > wilden we doorpiepen met een universeelmeter, de “plus” kwam

    > goed door, maar de “min” niet. De “min-aansluiting” zit

    > ongeveer linksonder die stekker gemonteerd aan het blok

    > uiteraard, met een Amp-oogje. Ik kon de “min-draad” gewoon

    > uit het Amp-oogje trekken zo slecht was hij. Nieuw oogje

    > eraan geknepen en hij doet het sindsdien weer perfect,

    > inclusief de brandstofmeter.

    >

    > Succes Henk

  • Henk

    Hallo Jos,

    Ik wilde vandaag het één en ander doormeten, maar kreeg de grote stekker naast (vast aan) het cilinderblok niet uitelkaar. Het borglipje brak eraf, ook brak de grote ring doormidden. Maar ik snap niet hoe deze stekker uit elkaar moet.

    Toen maar de boormachine aan de sensor van de km-teller en assistentie in de auto. Door aan de draden van de grote stekker te draaien en te prutsen leek het net of hier de storing zit. De km-teller deed het namelijk dan weer enkele seconden goed, viel weer stil of ging weer zwaaien enz. De stekker moet dus los, maar hoe? Weet jij hoe dit moet? alvast bedankt.

    met vriendelijke groet,

    Henk

    Henk schreef:

    >

    > Hallo Jos,

    >

    > Hartelijk dank voor je snelle reactie.

    > Ik ga komende zaterdag kijken of ik de storing met deze tip

    > kan oplossen.

    >

    > Ik kom er nog op terug.

    > m.vr.gr.

    > HenkJos schreef:

    > >

    > > Ik heb mss de oplossing, aangezien het bij mij nu weer

    > > helemaal klaar is. We kwamen op het brilliante idee de kabel

    > > vanaf de sensor naar de die grote stekker naast ongeveer het

    > > cilinderblok te checken. De “plus” en “min” van de stekker

    > > wilden we doorpiepen met een universeelmeter, de “plus” kwam

    > > goed door, maar de “min” niet. De “min-aansluiting” zit

    > > ongeveer linksonder die stekker gemonteerd aan het blok

    > > uiteraard, met een Amp-oogje. Ik kon de “min-draad” gewoon

    > > uit het Amp-oogje trekken zo slecht was hij. Nieuw oogje

    > > eraan geknepen en hij doet het sindsdien weer perfect,

    > > inclusief de brandstofmeter.

    > >

    > > Succes Henk

  • jos

    Wij hadden die kunstof ring losgehaald/weggeschoven en toen konden we de stekker zo losdraaien. Soort van “bajonet-idee”, je draait hem maar een kleine slag. Heb je ook de min gecontroleerd?, misschien heb je die met het heen en weer bewegen van de draden bij de grote stekker ook gewoon meebewogen en daardoor afentoe contact gekregen.

    Succes.

    mvrgr Jos

  • Henk

    Hallo Jos,

    Hartelijk dank voor de tip over de stekker, deze kan ik nu uit elkaar krijgen. Alles gecontroleerd, ook de min, maar hier kan ik niets vinden. Ik ben er wel achter gekomen dat bij “contact ingeschakeld” er spanning moet staan op de zwarte draad van de km-sensor, maar dat doet het niet. Nu heb ik een heel dun draadje in de stekker van de km-sensor geprutst en deze aangesloten op de accu. En wat is het geval: km-teller doet het weer! Daarna heb ik de drie draden van de km-sensor tot in de kabelboom gecontroleerd, maar hier kan ik geen gebrek vinden. Hoe kom ik er nu achter waar de storing in de voeding zit?

    met vriedelijke groet,

    Henk

    jos schreef:

    >

    > Wij hadden die kunstof ring losgehaald/weggeschoven en toen

    > konden we de stekker zo losdraaien. Soort van “bajonet-idee”,

    > je draait hem maar een kleine slag. Heb je ook de min

    > gecontroleerd?, misschien heb je die met het heen en weer

    > bewegen van de draden bij de grote stekker ook gewoon

    > meebewogen en daardoor afentoe contact gekregen.

    >

    > Succes.

    >

    > mvrgr Jos